Hej forumet!

Jag håller på att renovera en trappa och noterade att ledstångskrokarna satt fast med skruvstift som inte var M10.. utan det visade sig vara 3/8-16 UNC-gängade stift.
iu
Eftersom flera stift är skadade så behöver jag ersätta dem, doch hittar jag ingen som säljer ca 100 mm långa skruvstift med UNC-gänga.

Är det någon som har tips på en affär/webbshop som säljer sådana i Sverige?

Jag har sökt på amazon, ebay och andra, men det finns inga som säljer till vettigt pris, då de flesta kommer från USA och därmed en saftig frakt+moms+tull-avgift. Dessutom hittar jag inget på Swedol eller liknande heller.. (iofs är min sökkarma just hos swedol erkänt dålig)
 

Bästa svaret

Borra upp krokarna till 8.5mm och dra i en M10 gängtapp så kan du använda M10 skruvar.
Det är nog lättast och billigast i detta landet.
 
  • Gilla
Snickarkirre
  • Laddar…
Tack!
Ska testa på en krok först. De är original från 50-talet och väl integrerade med trappräcket i övrigt, så det är viktigt för mig att inte originalkrokarna blir förstörda.
 
Jag kan meddela att det fungerade utmärkt.
Jag hade inte trott man kunde forma om gängor så lätt mellan två närliggande dimensioner, men som sagt, det verkar ha fungerat fint. Nu sitter 5 st ledstångskrokar fint med nya m10-stift.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.