Som rubriken lyder, vi går i flyttplaner och detta hus passar oss perfekt. Dock är jag total rookie vad det gäller att bygga hus, så jag har några frågor jag önskar att någon orkar ta sig tid att besvara.

Vi har fått ett prisförslag på cirka 2.350.000:- inkl bottenplatta. Då är inga tillval inräknade och inte heller är något borttaget. Detta är då med en totalentrepenad.

1) Kommer man billigare undan om man anlitar ett tredjeparts byggföretag att "sätta ihop huset", i så fall hur mkt billigare? Mellan tummen och pekfingret alltså, jag förstår att det kan variera lite beroende på vilket företag man anlitar. Tomten vi gått och sneglat på ligger i Färingsö, ute på Mälaröarna.

2) Hur mycket kostar "den kommunala formalian"? Lagfart, bygglov, byggherresomkostnader osv osv? Tomten kommer kosta ungefär 850.000:- och är på cirka 1000 kvm.

3) Vad kostar allt som har med VA att göra?

4) Vad kostar det att sätta upp en elstation, dra kablar och alla övriga inkopplingar?

5) Vad kostar det att få telefon inkopplat?

Jag förstår att det är svårt att ge en exakt summa, men försök så gott ni kan, och fråga gärna om det är något jag behöver kompletera med för att göra kalkylen så komplett som möjligt! Kompletera gärna själva om ni ser att jag missat något.

Tack på förhand
/Daniel
 
1, Ja det kan man göra om man har tur, samtidigt så är det mycket "merarbete" med att ta in offerter och vara sin egen projektledare

2, Ring kommunen och fråga, det skiljer sig runt om i landet

3, Ring och fråga de som har hand om VA, kommunen eller ett kommunlt bolag. Detta kan variera enormt, och beror mycket på förutsättningarna just där du bygger

4, Ring nätägaren på den ort du tänkt bygga

5, Ring telia och be om en offert, det tar några veckor. Lägsta pris är i dagsläget 7000:-

Dessa delar ska din totalentreprenör kunna göra en kalkyl på också, det är de skyldiga att göra.
 
Hej!

1) Delad entreprenad är billigare än totalentreprenad. Du kan ju låta hustillverkaren stomresa huset och sen köpa in övrig entreprenad själv. För egen del kommer vi endast att välja NNF (nästan nyckelfärdigt) vilket i korta drag innebär att man tapetserar och lägger golven själv. På detta sparar vi 100 000 - 150 000:-.

2) Lagfart: 1,5% på tomten + exp.-avgift
Bygglov: C:a 25 000 - 30 000:-
Pantbrev: 2% av lånebehovet
Anslutning vatten: C:a 80 000:-
Anslutning El+byggel: 30 000:-

5) Från 7 000:-

//Impossible
 
Tack så mkt för snabba svar! Är som sagt helt novis inom området! ;)
 
Vill rekommendera totalentreprenad, om Du anser att det pris du erhållit låter högt, så frågan något annat husföretag. Vi läser ofta hur husbyggare råkar ut för problem med sina husbyggen, har man då dessutom delad entreprenad, ökar risken för att något går snett= ingen tar ansvar, man lägger skulden på varann, och då är det du som skall reda ut problemen. Får man byggt ett hus för flera miljoner, så gäller det att vara aktiv och kunnig, annars är risken att en del fel inte upptäckes i tid. Ett dyrt utfört jobb, glömmer man, men inte ett dåligt utfört jobb. Prefab hus är ett bra byggsätt, byggdelarna kommer från fabrik, är raka och torra, men att lämna dessa i händerna på ett gäng byggjobbare som inte tar ansvar eller hänsyn till den som skall betala det hela, sabbar snabbt delar av bygget.
 
Jo, totalentrepenad är ju självklart det som är mest attraktivt. Dock blir totalsumman för mycket för att vår budget ska hålla.

Vad finns det för tips på byggföretag som arbetar efter ritningar? Alltså de får en ritning, ritat av en arkitekt, och så fixar de material och bygger upp allting. Vet man vart man hamnar rent ekonomiskt då? Mycket billigare än att köpa "nyckelfärdigt" från hustillverkare eller?

Vi har en ritning som vi trivs bra med, så egentligen behöver vi väl bara få en arkitekt som slänger ett getöga på den och säger om det funkar eller inte!?
 
Du kan göra precis så hos hustillverkare också även om det blir enklare om man har modulstorlekarna i åtanke när man ritar (hos Myresjöhus 0.6 m tex)
Det finns hustillverkare som bygger enligt lösvirkesprincipen men vet inte om det blir billigare för det.
 
saturnus skrev:
Vill rekommendera totalentreprenad, om Du anser att det pris du erhållit låter högt, så frågan något annat husföretag. Vi läser ofta hur husbyggare råkar ut för problem med sina husbyggen, har man då dessutom delad entreprenad, ökar risken för att något går snett= ingen tar ansvar, man lägger skulden på varann, och då är det du som skall reda ut problemen. Får man byggt ett hus för flera miljoner, så gäller det att vara aktiv och kunnig, annars är risken att en del fel inte upptäckes i tid. Ett dyrt utfört jobb, glömmer man, men inte ett dåligt utfört jobb. Prefab hus är ett bra byggsätt, byggdelarna kommer från fabrik, är raka och torra, men att lämna dessa i händerna på ett gäng byggjobbare som inte tar ansvar eller hänsyn till den som skall betala det hela, sabbar snabbt delar av bygget.
Delad entreprenad behöver ju inte betyda att man "lämnar byggdelarna i händerna på ett gäng byggjobbare" vilket lätt framkallar problem. Bland annat Eksjöhus har det som så att man tecknar ett kontrakt med dom själva vilket omfattar allt som rör huset till NF utförande och ett kontrakt med grund-entreprenaden. På detta sätt skrivs endast två kontrakt vilket förmodar jag är den "smidigaste formen" av delad entreprenad. Läget blir ju givetvis något helt annat när man själv står för snickeri-, rörmockeri-, måleri och el-entreprenaden m.m.

//Impossible
 
Stämmer det där verkligen om Eksjöhus? Jag tycker när man läser om vissa som fått problem med dem så har det verkat som åtminstonde husfirman hävdat att de inte haft ansvar för mer än en hög med brädor.
 
hempularen skrev:
Stämmer det där verkligen om Eksjöhus? Jag tycker när man läser om vissa som fått problem med dem så har det verkat som åtminstonde husfirman hävdat att de inte haft ansvar för mer än en hög med brädor.
Kan hända att det inte är så på alla lokala kontor, kan jag ej svara för. Men i den information vi fått är det endast två kontrakt som gäller.

//Impossible
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.