L lassebrun skrev:
Av alla hushåll bor 43 procent i ett småhus och 49 procent i en lägenhet i ett flerbostadshus.
Precis.

Hur kan du då tro att medelvärdet av dessa (inklusive bidragstagare/studenter) är applicerar på husägare?
 
  • Gilla
janusz_w
  • Laddar…
Utveckla? Den stora massan av husägare kommer att ligga i närheten av medelvärdet då dom utgör nära hälften av medelvärdet.

Redigering. Tanken är inte att byta focus på tråden, bara belysa att för en del så är en sådan här kostnad på intet sätt försumbar.
 
  • Gilla
Livanbygger och 2 till
  • Laddar…
L lassebrun skrev:
Utveckla? Den stora massan av husägare kommer att ligga i närheten av medelvärdet då dom utgör nära hälften av medelvärdet.
Jo, men i de fallen husägare betalar för hantverkstjänster ingår ju dessutom dessa pengar inte i sparande, eftersom de är en utgift..

Sen får man ju undra över hur man kommer fram till denna uppgift?

Är det en enkätundersökning? Vilka ingår i den?
Hur räknar man sparandet?

Är det både långsiktigt och kortsiktigt?

Långsiktigt sparande = sparande för att ha en större buffert/pengar på banken/till ett långsiktigt framtida mål - Vilket jag absolut kan tänka mig att "genomsnittssvensken" lägger 800 kr i månaden på

Kortsiktigt sparande = sparande för att kunna ha till allmän konsumtion, ex ny tv, utlandssemester, ny bil, vitvaror, möbler - Något jag tror att iaf de flesta husägare (och andra ekonomiskt tänkande) lägger undan betydligt mer än 800 kr för

Edit: i det kortsiktiga sparandet tänker jag mig att kostnader för mindre underhållsarbeten (inklusive kostnaden för hantverkare) ingår, alltså inte ett regelrätt sparande utan en form av "samlad konsumtion"
 
E
H hanson#16 skrev:
Det finns ett par personer på detta forum som i princip alltid och blint försvarar firman när sådana här frågor dyker upp. Det här fallet visar just på detta rätt så tydligt. Här borde kunden faktiskt ha goda juridiska skäl att bestrida rimligheten i fakturan, konsumentköplagen är glasklar, firma har långtgående skyldigheter att tillvarata kundens intressen. Här har jag svårt att se att man gjort det utifrån hur TS beskrivit händelsen. Likväl hinner det inte gå fem minuter innan de vanliga personerna tar firman i försvar med de vanliga argumenten; kunden borde veta bättre (privatkunder i allmänhet och trådskaparen i synnerhet är snåla idioter), ska du ha det redigt gjort kostar det pengar, gör det själv då om du kan och slutligen svenska hantverkare gör allt rätt undantaget om de inte är svenska då de gör allt fel.
Jag kan tycka att det är ett problem. Forumet är ju ett konsumentforum där privatpersoner och yrkesfolk ska kunna hjälpa varandra, inte som i ovanstående exempel håna en privatperson som fått en kalldusch inte en utan två gånger.

Så till trådskaparen rekommenderar jag att ta kontakt med konsumentvägledaren i kommunen och en del av de flitigaste skribenterna kan fundera lite över forumets diskussionsregler:

§ 4 Diskussionsregler
Forumet på Byggahus.se är till för konsumenter dvs privatpersoner, som bygger eller renoverar. Här byter vi erfarenheter, tar och ger råd.
Givetvis är råden från en konsument/privatperson till en annan.
Hur någon nu lyckats missa att det kostar att kalla ut två personer på jourtid.

Men vad menar du att detta skulle kosta, står det i kollektivavtalet att arbetaren har rätt till 3h ersättning minst för en utryckning, säg mig hur mycket tänkte du att detta kalas skulle gå på, en femhundring kanske?
 
  • Gilla
  • Arg
Appendix och 4 till
  • Laddar…
L lassebrun skrev:
En svensk sparar i snitt 9300:-/år
En familj då 18600:-/år
11475:- /18600:- = ~61%.

Vad har vi egentligen skapat för situation i sverige när ett besök av en hantverkare äter upp 61% av vad en familj kan spara per år?
En husägare bör ha flera olika sparanden. En bör vara till kommande renoveringsutgifter som man känner till. Det kan tex. Vara att om 10 år bör taket bytas eller att vitvaror ofta behöver bytas ut efter 10 år. Ett annat sparande bör vara till oförutsedda utgifter. Nästa sparande kanske ska vara till resor och nöjen.

Att äga ett hus och leva på marginalen varje månad och inte kunna lägga undan pengar till kommande renoveringar och oförutsedda utgifter är en farlig väg att vandra.
Jag hoppas att alla husägare kan vara överens om att det blir oförutsedda utgifter ibland samt att hus innebär renoveringar. Förr eller senare.

Man bör också se över sina försäkringar noga eftersom det vanligaste är att försäkringsbolag inte ersätter skador som uppstår vid utifrån inkommande vatten. Man står alltså inte för följdskador som Ts försäkringsbolag verkar göra.
 
18kkr per månad måste det vara på en familj. Inte på ett år. Låter orimligt lite.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
helixa och 2 till
  • Laddar…
H
Krille-72 Krille-72 skrev:
Om just du inte vill ha råd från hantverkare med erfarenhet tycker jag du ska sluta läsa deras inlägg.

”Här borde kunden faktiskt ha goda juridiska skäl att bestrida rimligheten i fakturan, konsumentköplagen är glasklar, firma har långtgående skyldigheter att tillvarata kundens intressen. Här har jag svårt att se att man gjort det utifrån hur TS beskrivit händelsen. Likväl hinner det inte gå fem minuter innan de vanliga personerna tar firman i försvar”

Det är precis den här typen av påstående som jag brukar försöka få konsumenten att förstå att det tyvärr inte stämmer. Men nu har jag lagt ditt namn på minnet och vet att du inte vill ha hjälp att få hjälp. Då ska jag absolut inte slösa ett enda inlägg till att försöka debattera med just dig.
Det tackar jag för. Jag klarar mig utmärkt utan de råd och insinuanta hot som verkar vara ditt signum.
 
  • Gilla
  • Haha
Mekplatsen och 14 till
  • Laddar…
K
Det man kan lära sig av denna historien som privatperson är att verkligen aldrig ringa jour. Det allra mesta kan man ju faktiskt lösa själv och få saker blir helt förstörda av lite vatten.
 
  • Gilla
Livanbygger och 5 till
  • Laddar…
E
K Kallebo skrev:
Det man kan lära sig av denna historien som privatperson är att verkligen aldrig ringa jour. Det allra mesta kan man ju faktiskt lösa själv och få saker blir helt förstörda av lite vatten.
Du kan ringa jour av två anledningar.
1. Du är rik och fakturor bekommer inte dig.
2. Du kan inte få rätt på ett akut problem själv och kostnaden för skadan överstiger jourutryckningen.

Sen måste du skilja på din anläggning och någon annans anläggning.
Det kan ju vara att du kallar ut jour personal åt någon annans anläggning, då detta fel påverkar dig stort, exempelvis inget vatten eller el. Det bästa är alltid om du kan få anläggningsförvaltaren göra detta samtal så det inte behöver uppstå någon fråga om vem som ska ta kostnaden i efterhand.
 
  • Gilla
henric78 och 4 till
  • Laddar…
F Farsan79 skrev:
Hej ni kunniga få.

Hade häromdagen en vattenläcka genom taket in i vardagsrummet.
Problemet är dock inte det, det löstes dagen efter.

Till min fråga.
Ringde Trygg Hansa Jour vi 22.30 då läckan uppdagades, dem bad mig uppsöka snickarföretag med jour för att reda ut det innan skadan blev för stor.
Jag ringde och det kom ut 2 killar i varsin bil. Dem lös lite med sin svaga pannlampa på taket utan att gå upp.
Jag visade dem problemet. Dem påstod att förhållande för takklättring i ösregn inte var exemplariskt. Så dem åkte efter 10 minuter utan åtgärder.

Fick några dagar senare en faktura som såg ut så här.

10/5 Övertid 100% 6 timmar À-pris 830 Belopp 4980 kronor
Servicebil 2 styck À-pris 400 Belopp 800 kronor
Jourtillägg 2 styck À-pris 1700 Belopp 3400 kronor
Totalt 11.475 kronor

För detta gjorde dem inget.
Skall jag bestrida fakturan eller ha jag ngn som helst rätt till att vägra betala då dem inte utfört rätt jobb.

Tack på förhand
[bild] Plast mellan plåt och tegelrad transporterade in vatten under tak. Detta åtgärdades inte för beloppet som angetts i frågeställningen.
Nu är detta inget svar på frågan egentligen, men eftersom tråden ändå har spårat ur så...

Om taket är relativt nylagt så bör du reklamera jobbet hos dem som lagt det.
En bit plast som blåst in mellan takpanna och plåt ska inte kunna orsaka ett läckage, det ska ju finnas tätskikt under takpannorna i form av papp eller likande.
Sen ser även plåtarbetet lite amatörmässigt ut.
Även takpannorna vid takfönstret verkar inte ligga riktigt rätt.
 
  • Gilla
henric78 och 2 till
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
18kkr per månad måste det vara på en familj. Inte på ett år. Låter orimligt lite.
Haha, jag killkissar att du måste vara en hantverkare om du tror att genomsnittsfamiljen kan spara 18k/månad! ;)
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
shtob och 30 till
  • Laddar…
L lassebrun skrev:
Haha, jag killkissar att du måste vara en hantverkare om du tror att genomsnittsfamiljen kan spara 18k/månad! ;)
Men lätt inte 18kkr per ÅR sjukt lite? Hade jag bara lyckats spara undan 1500kr per månad så hade jag varit gravt missnöjd, antingen med lönen eller med mina utgifter. Jag hoppas verkligen att de är lönen som är tunn för annars har man nog förköpt sig på onödiga saker.
 
L lassebrun skrev:
Av alla hushåll bor 43 procent i ett småhus och 49 procent i en lägenhet i ett flerbostadshus.
De resterande 8%, är de hemlösa uteliggare eller?
 
R Rörmokaren84 skrev:
Tror du att jour är gratis.

Jour innebär endast snabbt avhjälpande för att inte skadan skall förvärras på sin höjd. Inte fan ställer dem sig o åtgärdar.

Inte ett dugg saltat, dem kanske har minidebitering.

Jour är skitdyrt, tror man något annat är man naiv.

Dem gjorde rätt som inte riskerade sitt liv för ditt tak
Mitt tak är viktigare än ett par lallare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.