Hej, detta inlägg blev lite tokigt och luddigt/oklart efter lite öl
Lång historia kort. Vi gjorde inte en olaglig installation. Varför vi var 2 är därför det var jag och min handledare.
Poängen var att belysa det faktum att saker väldigt lätt kan ta längre tid än vad kunden hade tänkt sig och det då i vissa fall kan uppstå irritation och en dålig inställning till hantverkare överlag.
I vårat fall så pratade vi med kunden om varför vi måste göra som vi gör då det verkade väldigt omständligt för bara en armatur. Hen tyckte det lät bra och var nöjd.
Hoppas att nån klarhet gavs här.

Ps. Den där kommentaren om hur vi på 2 skruvade i en lampa var guld
 
  • Gilla
Niclas Gustafsson
  • Laddar…
A
Handyman 1 skrev:
Ja,hur var det nu,en som håller i lampan och en som snurrar honom! eller var det i Norge man gjorde så:thinking:
En håller i stegen, en roterar på stegen.
En som står på stegen och håller i lampan, medans de andra sköter sina uppgifter.. :rofl::rofl:
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
N Nimxia skrev:
Hej, detta inlägg blev lite tokigt och luddigt/oklart efter lite öl
Lång historia kort. Vi gjorde inte en olaglig installation. Varför vi var 2 är därför det var jag och min handledare.
Poängen var att belysa det faktum att saker väldigt lätt kan ta längre tid än vad kunden hade tänkt sig och det då i vissa fall kan uppstå irritation och en dålig inställning till hantverkare överlag.
I vårat fall så pratade vi med kunden om varför vi måste göra som vi gör då det verkade väldigt omständligt för bara en armatur. Hen tyckte det lät bra och var nöjd.
Hoppas att nån klarhet gavs här.

Ps. Den där kommentaren om hur vi på 2 skruvade i en lampa var guld
Var resten av rummet jordat?
 
D Daniel 109 skrev:
Var resten av rummet jordat?
Det var längesedan nu, typ min första vecka. Så mitt att göra var att hjälpa dra nya trådar och koppla in takdosan. Det var en sån där ny, minns inte vad dom kallas nu. En sån med lucka.
 
När du pratar om centralen så låter det ju inte som att det fanns jord i rummet. Om du inte vet om det fanns jord så kan du ju inte säga att installationen är laglig.
 
E EyEr0n skrev:
Skön twist i denna tråd ändå. :)
Skulle TS dyka upp nu med

"skojade bara "
"Två för att skruva upp en lampa - trodde ni på det?"
"Och ingen elektriker gör så där, det är olagligt."
"Grattis till Daniel 109 som såg det så snabbt"
"hahahaha"

Visst allt kan vara ok, men som det är skrivet är det en fantastiskt satir över hantverkare.
:crysmile:
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
Nu var TS elektrikerlärling och var med sin handledare. Om någon kopplat fel så är det uppenbarligen handledaren och inte TS som alla tycks göra narr av bara för att han tar några öl
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
tommib
Håller med om att om någon ska hängas så är det handledaren. Vi vet dock inte nu om det faktiskt är ett fel eller inte.

Däremot visar trådstarten på ett väldigt tydligt sätt varför lite kunskap utan förståelse kan vara farligt. Om man förstår konceptet isolerad miljö så förstår man också varför det är allt eller inget när det ska jordas.

Om man vill kan man också utläsa massa annat ur trådstarten men det blir lite kremlologi så det kanske är bättre att låta det vara osagt.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Rickard.
tommib tommib skrev:
Däremot visar trådstarten på ett väldigt tydligt sätt varför lite kunskap utan förståelse kan vara farligt. Om man förstår konceptet isolerad miljö så förstår man också varför det är allt eller inget när det ska jordas.
Varför är det allt eller inget? Kort sammanfattning duger nog. Jag bor i ett 70tals hus med lite gott och blandat på jordfronten. Allt utom gillestugan i källaren, kök, badrum och alla elelement som jag har rotat i (3-4 stycken) är jordade medans resten av övervåningen är ojordat. Allt som är jordat har jfb om det spelar någon roll.

Borde jag plocka bort jorden på elementen??
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Det är snarare det ojordade du behöver ha jordfelsbrytare på om du ska minska risken.
 
Rickard.
D Daniel 109 skrev:
Det är snarare det ojordade du behöver ha jordfelsbrytare på om du ska minska risken.
Jag vet inte riktigt hur det funkar så den kanske skyddar det också.
 
Om det blir isolationsfel i en jordad pryl så löser säkringen ut omgående.
Blir det fel i en ojordad pryl blir höljet spänningsförande och den dagen man tar i prylen får man en stöt. Har man då jordfelsbrytare så blir stöten mycket lindrigare.

Så rent krasst har man större nytta av jordfelsbrytare om man saknar skyddsjord...


Sen finns det såklart en massa andra omständigheter, te x att man måste ha tillräckligt bra kontakt med jord själv för att få en stöt (Det är därför det är farligt att föra in jord i ett isolerat rum som saknar skyddsjord) och att jordfelsbrytaren ger ett extra skydd om skyddsjorden eller anslutningen till den skulle fallera.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Rickard.
Tack för svaren. Läste på lite och förstås så skyddar jfb även dom ojordade uttagen i mitt hus, brist på förståelse från min sida. Däremot är jag fortfarande lite nyfiken på hur stor den faktiskta risken är att blanda. Ett exempel i mitt hus är att jag har ett ojordat uttag mellan ett jordat elelement och kylskåpet och det är inte mer än 30-40cm mellan dom.

Eftersom allt man pluggar in ändå inte är skyddsjordat tänker jag inte spendera en krona på att jorda uttagen runt om i husen men skulle såklart kunna ta bort jorden på elementen i rummen som helt saknar jord om det skulle bli säkrare då.
 
  • Gilla
16386
  • Laddar…
Risken uppstår om du kopplar in en trasig skyddsjordad pryl i det ojordade uttaget. Om det är så nära till andra jordade prylar så är risken stor att du kommer åt både den trasiga prylen och något jordat samtidigt vilket resulterar i ström genom kroppen.
Sen är det som du säger ganska få saker som är skyddsjordade idag, men just i ett kök är det inte så ovanligt med skyddsjordade prylar med metallhölje (brödrost, smörgåsgrill, micro, etc...).
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Rickard.
Nu hänger jag med tack för förklaringen (y)

I mitt exempel är det nog ingen risk då köket är på andra sidan kylskåpet och där finns många jordade uttag med logisk placering för köksutrustning. Detta uttag används på sin höjd til en adventsljusstake pga sin konstiga placering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.