Jag vill lägga upp trådlänkar i min webbläsare, som går till sista inlägget i intressanta trådar (ofta långa med många sidor). Det närmaste jag kan hitta är "första olästa", men jag hittar inte "sista"...
Jag har sökt här på forumet och hittat en gammal liknande tråd från 2017 där man också ville få en "sista inlägg" länk.
Men det dök aldrig upp något svar på denna fråga...

Så detta är en upprepad fråga i samma ämne:
Jag skulle alltså vilja veta hur en URL skall se ut för att gå till sista inlägget i en tråd?
(Alltså inte hur era länkar på forumet är beskaffade)

Den länk som finns i forumtråden för att gå till sista sidan i tråden har ett explicit sidnummer och det fungerar ju bara just nu... Som exempel läggs detta till i slutet efter trådnumret: /page-127 men det stämmer ju bara just nu och inte nästa gång man vill se ämnet.

För att komma till första olästa lägger man till /unread? i slutet av trådens URL (efter trådnumret), men om man vill komma till det sista inlägget, vad gör man då?
Skall man dra till med ett sidnummer 1000 eller så och hoppas på det bästa?

Jag har provat med /last? men det leder bara till en felsida.
Jag sparar länkar till intressanta ämnen och när jag besöker dem igen så vill jag komma till det senaste inlägget. Ofta är det hundratals sidor så navigering är jobbigt.

Jag fixar att redigera själva URL när jag sparar länken bara jag visste vad som skulle läggas till där...
 
Är ju bara att gå in i en intressant tråd (för de har du ju iom att du har "senaste olästa") och klicka på pilen för sista sidan och läsa det senaste inlägget?

Så jobbigt är det väl ändå inte?
 
B Bo Berglund skrev:
Jag skulle alltså vilja veta hur en URL skall se ut för att gå till sista inlägget i en tråd?
(Alltså inte hur era länkar på forumet är beskaffade)

Den länk som finns i forumtråden för att gå till sista sidan i tråden har ett explicit sidnummer och det fungerar ju bara just nu... Som exempel läggs detta till i slutet efter trådnumret: /page-127 men det stämmer ju bara just nu och inte nästa gång man vill se ämnet.

För att komma till första olästa lägger man till /unread? i slutet av trådens URL (efter trådnumret), men om man vill komma till det sista inlägget, vad gör man då?
Skall man dra till med ett sidnummer 1000 eller så och hoppas på det bästa?

Jag har provat med /last? men det leder bara till en felsida.
Jag sparar länkar till intressanta ämnen och när jag besöker dem igen så vill jag komma till det senaste inlägget. Ofta är det hundratals sidor så navigering är jobbigt.

Jag fixar att redigera själva URL när jag sparar länken bara jag visste vad som skulle läggas till där...
Tack för en bra fråga. Svaret på din fråga är att du lägger till "lastpost" efter snedstrecket som ligger efter trådens id-nummer.

Exempel: Forumtråden "Råd om laddning av elhybrid på landet" har urlen
https://www.byggahus.se/forum/threads/rad-om-laddning-av-elhybrid-pa-landet.368419/

När du vill länka till sista inlägget i forumtråden så ska länken se ut så här https://www.byggahus.se/forum/threads/rad-om-laddning-av-elhybrid-pa-landet.368419/lastpost

Off topic: Jag gick in i din profil och såg att du hade inaktiverat oändlig scroll i trådar. Testa gärna slå på det. Majoriteten har det så och verkar gilla det.
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Off topic: Jag gick in i din profil och såg att du hade inaktiverat oändlig scroll i trådar. Testa gärna slå på det. Majoriteten har det så och verkar gilla det.
Betyder det att man inte har sidor utan allt ligger i en enda sida?
Blir isf jobbigt för en del trådar jag följer med mer än 1000 inlägg...
Man kanske skulle kunna redigera hur många inlägg per sida man vill ha, eller visa tex 50 inlägg ovanför den man är på?

Tack för svaret angående kommandot! Har ändrat mina page-999 till lastpost och det fungerar fint!
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Jo, oändlig scroll betyder att om du börjar läsa en forumtråd från början (eller mitt i) så laddas inläggen nedan in automatiskt allteftersom och att du därmed slipper leta upp och klicka på den lilla "nästa sida-pilen". Men urlen till sidan som du befinner dig på uppdateras automatiskt hela tiden från t ex page-550 till page-551.

Mellan varje sida så finns det dessutom en liten paginering där det står "Sida 551 av 573 v" som du kan flika ut för att ta dig till första sidan, valbar sida, sista sidan, nästa sida eller första olästa. (jag tror inte många använder den)

Och i pagineringen högst upp på sidan finns det en knapp där det står "Tidigare inlägg" vilket laddar in sidan före och länkar till inlägget före.

Jag upplever att många "old schoolers" som t ex @Mikael_L (ta inte illa upp Mikael) först inaktiverade oändlig scroll i samband med att vi lanserade det eftersom det hade en hel del barnsjukdomar i början men sedan har slagit på oändlig scroll inne i forumtrådar allteftersom vi förbättrat funktionen och att de nu tycker att det funkar ganska bra.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Kan man göra det på utvalda trådar eller är det en kontoinställning?
Jag provade med Passat GTE-tråden (1900 inlägg) men när jag valde "Alla inlägg" så hamnade jag på det första inlägget...
Och >| knappen uppe till höger leder till sista inlägget, men med bara några andra inlägg ovanför. Fortfarande siduppdelat.
 
Redigerat:
Det är en kontoinställning.
 
B Bo Berglund skrev:
Jag provade med Passat GTE-tråden (1900 inlägg) men när jag valde "Alla inlägg" så hamnade jag på det första inlägget...
Vad provade du? Vi har inte längre stöd för ”Visa alla inlägg” eftersom det ej fungerar i långa trådar.
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
sedan har slagit på oändlig scroll inne i forumtrådar allteftersom vi förbättrat funktionen och att de nu tycker att det funkar ganska bra
Det var detta som gjorde att jag letade och översta inlägget har en del extra knappar ovanför bl.a. en som ser ut som skjutreglage. Där finns "Alla inlägg" så det var det jag provade..
Men den ger som resultat att man förflyttas till sidan 1 av 127 och det är fortfarande diskreta sidor. Vad "Alla inlägg" skall betyda förstår jag inte...
 
För länge sedan - långt före vi införde oändlig scroll - hade vi en länk där det stod ”Visa allt” som man kunde klicka på för att visa alla inlägg på en och samma sida. Men problemet med denna länk var att när man klickade på den länken i en riktigt lång tråd så var det en performancetjuv vilket gjorde att sajten i värsta fall kunna hänga sig (även för andra).

Av den anledningen så tog vi bort den funktionen. Jag har inte sett det du beskriver ”visa alla inlägg”, menar du att den fortfarande syns för användare som ej har oändlig scroll och som klickar på pilen till höger i pagineringen?
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Jag har inte sett det du beskriver ”visa alla inlägg”, menar du att den fortfarande syns för användare som ej har oändlig scroll och som klickar på pilen till höger i pagineringen?
Ser ut så här:

Skärmdump av diskussionsforum med en öppen meny som visar alternativet "Alla inlägg".
 
Aha, du menar filterfunktionen. Den är något annat. Den togs initialt fram för att premiumanvändare skulle få en funktion som gör att man kan se trådskaparens och sina egna inlägg på en och samma sida. ”Alla inlägg” betyder att man kan komma tillbaka till där man var innan man valde ”inlägg med länkar”.

Forumfilterfunktion med alternativ 'Alla inlägg', 'Trådskaparens och dina inlägg', 'Inlägg med bilder och filmer'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Jag upplever att många "old schoolers" som t ex @Mikael_L (ta inte illa upp Mikael) först inaktiverade oändlig scroll i samband med att vi lanserade det eftersom det hade en hel del barnsjukdomar i början men sedan har slagit på oändlig scroll inne i forumtrådar allteftersom vi förbättrat funktionen och att de nu tycker att det funkar ganska bra.
Här är en till som gjort så! Hatade när man "helt plötsligt" kom in i en annan tråd men inom en tråd fungerar det toppen enligt mig!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.