F fixarmicke skrev:
300m2, 10 rum med Sjötomt i Nacka för under 20 miljoner låter som ett misstänkt lockpris..?
Hade säkerligen gått för en bra bit över 20 miljoner även innan pandemin.
Ser att de köpte kåken 2015 för 9,6 Mkr. Rätt bra avkastning med nästan 18 Mkr upp på 6 år även om de byggt ut/om huset.
 
På lång sikt kommer fastigheter garanterat att gå upp i pris men alla har inte tid att vänta 3000 år på att det skall ske. Längs vägen dit kan det gott bli prisras som varar 100 år eller mer.

Just nu subventionerar stater och centralbanken låntagarna med konstgjort låga räntor samtidigt som finansmarknaden spottar ut påhittade pengar vars värde aldrig har producerats. Det innebär att det finns oproportionerligt mycket pengar i omlopp och naturligvis investeras en del av dem i fastigheter där priserna drivs upp till ibland helt orimliga höjder.
Förr eller senare spricker den bubblan och vi vet inte hur länge det tar för priserna att återhämta sig.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
S slerker skrev:
Bjuder in till spekulationstråd här.

Vi har letat sommarhus i våra hemtrakter i ett par år nu. Har efter lite torka på marknaden hittat ett antal bra objekt denna våren, men samtliga har dragit iväg helt orimligt mycket i pris. Vi letar i en del av landet där hus normalt sett går runt utgångspris, men det senaste året har en dubblering av utgångspris inte varit ovanligt.

Efter den senaste skenande budgivningen igår kväll sa min fru lite uppgivet ”nä vi skiter i det här nu och väntar tills nästa år istället”.

Jag delar ju min frus känsla rent emotionellt, men risken är förstås att man står där nästa vår och tänker ”fan att man inte köpte 2021 när priserna var lägre”. Så vad tror ni? Kommer den nuvarande boomen på huspriser de facto att gå över och sjunka tillbaka i framtiden, eller ska man ändå passa på innan det verkligen är för sent?
Det är väl iaf en hygglig sannolikhet att priserna inte är direkt högre nästa år.
Då lär många restriktioner ha släppt och folk vill iväg på resor istället för att uggla i ett fritidshus.

Men det kanske inte heller leder till något nämnvärt prisfall. Så att avvakta tills man hittar ett "drömobjekt" låter väl ganska rimligt.

På lång sikt så stiger priserna iom att arbetskraftskostnaden stiger.
Just nu har även råvarupriserna stigit. Men de kan ju falla tillbaka på lång sikt.
 
Jag tror på en nedgång framöver, frågan är ju bara om man har tid/ork att vänta tills dess?

Kommer rätt hus upp så kommer jag blunda och betala. Men marknaden just nu är ju extremt het, så man behöver ju inte vänta tills priserna sjunker utan det räcker att de inte hetsas så som nu.
 
  • Gilla
antett
  • Laddar…
Egentligen har ”man” sagt samma sak i 10 år. ”Nu kan det inte gå upp mer”. Någon gång får väl dessa ”folk” rätt och kan säga ”haha, jag sa ju det!”
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.