Hej, har en tillsynes väldigt gammal tvättmaskin i källaren. Har ni några tips på hur man kan göra sig av med den? Den fungerar (läs startar) fortfarande. Är det något antikt värt att skänka? Eller är det bara att dra fram vinkelslipen och forsla bort den i delar?
 
  • Gammal tvättmaskin i metall med rund lucka, placerad i ett källarutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en gammal Wascator tvättmaskin från Göteborg, Sverige, med tecken på slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal tvättmaskins märkesplåt från Aktiebolaget Wascator i Göteborg med modell och specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Behåll för ”grov tvätt” mattor, arbetskläder mm?
 
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Behåll för ”grov tvätt” mattor, arbetskläder mm?
Det är absolut ett alternativ. Vi ska dock renovera tvättstugan och den kommer inte ”passa” in där efter det. Så mer nyfiken om den kan vara värt något för någon med tanke på åldern. Eller om det är tippen som gäller. Vi vill inte ha något för den. Ibland så är äldre säker av intresse då hade det varit synd och slänga kanske? Vet inte som sagt därför jag kollar här.
 
Jag hade gillat att ha en sådan i stallet för hästtäcken istället för att slita på vår vanliga. Tyvärr för långt bort men annonsera på blocket. Borde finnas en marknad om du tänker dig 999 eller lägre.
 
Prata med Wascator, de kanske är intresserade av en uråldrig maskin som fortfarande fungerar?
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Prata med Wascator, de kanske är intresserade av en uråldrig maskin som fortfarande fungerar?
Verkar vara Electrolux Professional nu tvekar på att dem vill ha den men ett mejl till dem skadar kanske inte.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
A
Ett stycke industrihistoria på min ära
Inget värde
Men det finns alltid någon som vill visa upp denna
 
Jag skulle spara den att tvätta arbetskläder i. Även när man har tvättat dem för hand i 10 vatten som alla blir svarta eller bruna innan man tar nästa vatten brukar arbetskläderna ha en förmåga att skita ned tvättmaskinen totalt då man sedan maskintvättar dem.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
1000 Watt motor och 4800 Watt element! Det var grejer det!

Kan man välja någon typ av program eller finns det bara på och av?
 
BirgitS
C Cookiiee skrev:
Verkar vara Electrolux Professional nu tvekar på att dem vill ha den men ett mejl till dem skadar kanske inte.
Tekniska museet i Stockholm tar emot den typen av saker om de inte redan har det sen tidigare så du skulle ju kunna höra med motsv. museum som finns (åtminstone fanns) i Malmö.
 
  • Gilla
Fox Lane
  • Laddar…
A andersmc skrev:
1000 Watt motor och 4800 Watt element! Det var grejer det!

Kan man välja någon typ av program eller finns det bara på och av?
Det är bara av och på som gäller inga program eller liknande. Så som jag förstår det valde man själv även vattenmängden genom kran. Inte testat den mer en att kolla om den startar och trumman snurrar.
 
Tack alla för tipsen. Den har nu blivit hämtad vad som händer med den nu vet jag inte dock. Var tvungen att montera ner hela maskinen vilket var svårare än man tror då alla delar vägde som fan. Den var även fastbultad i golvet så dem måste byggt ihop den på plats.

nu ska jag bara bli av med bultarna som stucker ut ur golvet.
 
C
C Cookiiee skrev:
Den har nu blivit hämtad vad som händer med den nu vet jag inte dock.
Sellpy? :crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.