Hej!
Kanske en dum fråga för er som håller på med hemautomation osv men jag funderade på om det är möjligt att tex styra Plejd(som jag har installerat i huset), ikeas trådfri serie, philips hue etc med en Raspberry Pi( och en sån conbee sticka + home-assistant)

Kan man få tex en Ikea trådfri rörelsesensor att styra en plejd? Om jag sätter en rörelsesensor på övervåningen för att tända i taken om grabben går upp på natten?

Mvh
 
Home Assistant är lösningen för dig, då kan du integrera allt du vill :)
 
tommib
Har Plejd öppnat upp nu så att det går att integrera mot? Det har varit väldigt slutet tidigare utan något öppet API.
 
tommib tommib skrev:
Har Plejd öppnat upp nu så att det går att integrera mot? Det har varit väldigt slutet tidigare utan något öppet API.
vad jag sett tiggare här så är det väll nån skärm knäckt det och sen integrerat till Home-Assistant så man kan styra plejd.
 
tommib tommib skrev:
Har Plejd öppnat upp nu så att det går att integrera mot? Det har varit väldigt slutet tidigare utan något öppet API.
Nja. Dom har inte öppnat upp något men det går att komma runt det mot HA :)
 
tommib
Tittade som hastigast på koden och den verkar gå över deras server, dvs det krävs en gateway för att få det att fungera. Om jag har rätt så slutar det fungera om internetanslutningen går ner. Det skulle vara en dealbreaker för mig. Dessutom kan Plejd bestämma sig för att stuva om sitt API om de vill och förstöra funktionaliteten (detta gjordes av t.ex. Logitech med Harmony, de backade iofs efter stora protester).
 
Har inte kollat djupare i det, men tror/trodde att styrningen fungerar även utan internet då plejd-enheterna kör Bluetooth och jag har ingen plejd gateway. Men så klart nåt gör integrationen mot plejds externa tjänst då man måste ange inloggningsuppgifter.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.