Måtten på de flesta garage tycks vila kring 7 m i bredd och minst 7 m på längden.
Hur många kvadrat kan man säga att en bil tar/kräver?
Ska man satsa STORT eller räcker det med 50 kvm? Hade tänk att få plats med lite prylar också, gräsklippar, verktyg osv

mvh
 
Glömde fråga om fiffiga lösningar för att utnyttja höjden i ett garage för förvaring. Tänker i banor som små hissanorndingar till t ex vinterförvaringen av dynorna etc Eller är det bara hyllor som gäller för hela slanten?
 
ClaJe skrev:
Måtten på de flesta garage tycks vila kring 7 m i bredd och minst 7 m på längden.
Hur många kvadrat kan man säga att en bil tar/kräver?
Ska man satsa STORT eller räcker det med 50 kvm? Hade tänk att få plats med lite prylar också, gräsklippar, verktyg osv

mvh
Hej!
Du ska inte gå under 6m bredd på ett dubbelgarage.
Tänk även på invändig takhöjd inte under 2450 mm, så slipper Du problem när Du ska montera takskjutporten. (naturligtvis i fullbredd för 2 bilar=5meter)

Lycka till:
CuLa
 
W
Har precis lämnat in bygglov på 2-bils garage med snickarbod samt föråd. Garage delen bli 6 * 4 meter per bil alltså 6 * 8 meter för de två bilarna. De har varsin dubbel slagport. Vill kunna ha alla bildörrarna öppna på bådabilarna samtidigt utan att slå i varandra så då tänkte jag 4 meter per bil. Sedan blir det 16 kvm snickabod och 8 kvm föråd för trädgårdegrejjer. Samt en övervåning på det hela för all skit man har.
Takhöjd körde jag 2600 på botten och 2350 på övervåningen.
 
Wester: Får man fråga vad det rockar loss på? Vi stårinför nybygge och prefabhusen och deras sidbyggnaderna är ju så att säga "standard" om man väljer från dem.
Men så hör jag från olika håll att
1: Välj garaget från hustillverkaren , det blir billigare
2: Köp garaget från annan, det blir billigare.

Vi har inte tid eller ork att bygga garage själv så då får man anlita folk så hur mycket tjänar man då på att låta annat folk göra garaget istället för hustillverkaren kan man undra..

Det blir en del skit man samlar på sig jo, och en hel del skit som man har svårt att skiljas från och då blir det ett kärt måste med förvaring :)
 
W
ClaJe skrev:
Wester: Får man fråga vad det rockar loss på? Vi stårinför nybygge och prefabhusen och deras sidbyggnaderna är ju så att säga "standard" om man väljer från dem.
Men så hör jag från olika håll att
1: Välj garaget från hustillverkaren , det blir billigare
2: Köp garaget från annan, det blir billigare.

Vi har inte tid eller ork att bygga garage själv så då får man anlita folk så hur mycket tjänar man då på att låta annat folk göra garaget istället för hustillverkaren kan man undra..

Det blir en del skit man samlar på sig jo, och en hel del skit som man har svårt att skiljas från och då blir det ett kärt måste med förvaring :)
Vet inte vad det kommer landa på faktiskt. Om jag lejjer bort allt landar det nog på runt 400 - 500 000 spänn. Jag tänkt dock göra så mycket som möjligt själv inkl plattan. Ev så tar jag in några killar för att snickra ihop delar av stommen.
 
Wester skrev:
Har precis lämnat in bygglov på 2-bils garage med snickarbod samt föråd. Garage delen bli 6 * 4 meter per bil alltså 6 * 8 meter för de två bilarna. De har varsin dubbel slagport. Vill kunna ha alla bildörrarna öppna på bådabilarna samtidigt utan att slå i varandra så då tänkte jag 4 meter per bil. Sedan blir det 16 kvm snickabod och 8 kvm föråd för trädgårdegrejjer. Samt en övervåning på det hela för all skit man har.
Takhöjd körde jag 2600 på botten och 2350 på övervåningen.
Det låter mycket bra. Du har möjligtvis inte en skiss på garaget?

Ska du inreda övervåningen eller bygger du med fackverksstolar?
 
W
Spiderman skrev:
Det låter mycket bra. Du har möjligtvis inte en skiss på garaget?

Ska du inreda övervåningen eller bygger du med fackverksstolar?
Inreda och inreda ;) det kommer antagligen bara bli trägolv och några fönster i gaveln. Ska mest ha det till föråd dels för byggmaterial men även en del kartonger. I ena gaveln kommer det vara två luckor (som man har på lador för att lassa in hö) som ska användas för att få in alla långa bräder samt fira upp tunga grejjer. Ska sitta en talga i en balk där oxo.
Takstolarna har jag inte konstruerat ännu men har några förslag dock blir de inte fackverkstakstolar. Ev blir det ju inrett där i framtiden.
 
Wester skrev:
Inreda och inreda ;) det kommer antagligen bara bli trägolv och några fönster i gaveln. Ska mest ha det till föråd dels för byggmaterial men även en del kartonger. I ena gaveln kommer det vara två luckor (som man har på lador för att lassa in hö) som ska användas för att få in alla långa bräder samt fira upp tunga grejjer. Ska sitta en talga i en balk där oxo.
Takstolarna har jag inte konstruerat ännu men har några förslag dock blir de inte fackverkstakstolar. Ev blir det ju inrett där i framtiden.
Hur har ni då tänkt lösa viktbelastningen från övervåningen? Ska ni ha stödbalk eller kommer ni kanhända att bygga takstolar av kertobalk?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.