Det ska byggas en farstukvist och de två bakre stolparna som ska bära upp både tak och golv ska hänga på väggen. Det går inte att låta dem vila på marken, då stenfoten sticker ut lagom knöligt och ojämnt utanför fasaden. Det går nog att staga upp på något sätt, men om det går att hänga de bakre stolparna på väggen medan de främre vilar på två huggna granitstolpar som sticker upp ur stenläggningen blir det nog rätt snyggt.

Så till min fråga. Stolparna är 10*15 cm med den långa sidan ut från väggen. Om ingen kommer på något smartare så tänkte jag helt enkelt dra i skruvar genom 15 cm stolpe, några cm träpanel, luftspalt, fiberskiva och lite annat för att sedan fästa ordentligt i timmerstommen. För att inte stolpen ska "säcka" utan sitta kvar gissar jag att skruvarna behöver sitta djupt i timret och då behövs rejäla skruvar på runt 30 cm.

Tänker jag rätt och vilka skruvar i så fall? Första försöket till googling gav de här https://www.proffsmagasinet.se/mask...rrseal-tx40-traskruv-80x300mm-50-pack-1530073 Kan de funka? Dyra var de i alla fall.
 
Hep Hep skrev:
Det ska byggas en farstukvist och de två bakre stolparna som ska bära upp både tak och golv ska hänga på väggen. Det går inte att låta dem vila på marken, då stenfoten sticker ut lagom knöligt och ojämnt utanför fasaden. Det går nog att staga upp på något sätt, men om det går att hänga de bakre stolparna på väggen medan de främre vilar på två huggna granitstolpar som sticker upp ur stenläggningen blir det nog rätt snyggt.

Så till min fråga. Stolparna är 10*15 cm med den långa sidan ut från väggen. Om ingen kommer på något smartare så tänkte jag helt enkelt dra i skruvar genom 15 cm stolpe, några cm träpanel, luftspalt, fiberskiva och lite annat för att sedan fästa ordentligt i timmerstommen. För att inte stolpen ska "säcka" utan sitta kvar gissar jag att skruvarna behöver sitta djupt i timret och då behövs rejäla skruvar på runt 30 cm.

Tänker jag rätt och vilka skruvar i så fall? Första försöket till googling gav de här [länk] Kan de funka? Dyra var de i alla fall.
Du kan ju borra i stolpen du ska skruva fast, lämnar du tvåtum kommer stolpen sitta jättebra och du kan nöja dej med biltemas 6x200mm art 87-6291 50st för 159kr
 
Bra tänkt. Jag hade planerat att borra för att plugga igen hålen, då skruvskallar inte gör sig så bra på huset, men det går ju att göra de hålen rätt djupa.

Men tror du det håller att dra i en bunt skruv, trots ett rätt stort mellanrum utan hållfasthet mellan stolpe och timmer?
 
Mellanrummet är inte bra, då blir det ett moment i skruven. Det ska vara trä mot trä så att det bara blir tvärkraft i skruven.
 
Du kan inte haka ur för stenfoten så att stolparna kan gå hela vägen ner och få stöd där??
 
Hep Hep skrev:
Bra tänkt. Jag hade planerat att borra för att plugga igen hålen, då skruvskallar inte gör sig så bra på huset, men det går ju att göra de hålen rätt djupa.

Men tror du det håller att dra i en bunt skruv, trots ett rätt stort mellanrum utan hållfasthet mellan stolpe och timmer?
Måste du ända in i timmret? Har du inget regelverk bakom panelen som går att fästa i?
 
Flera kloka frågor.

Ojämn stenfot vid trähus med grå trottoarplattor och en ensam pelare, reflekterar renoveringsprojekt från 1700-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som synes på bilden är inte stenfoten utformad exakt som man kunde hoppas. Den är från 1700-talet, så jag kan inte längre skälla på byggarna. Jag funderade på att forma stolpen efter stenarna, men dels tror jag det skulle bli fult och dels skulle den behöva sticka ut drygt 20 cm från väggen för att nå marken. Att sätta stolpen en bit från väggen hade varit en lösning, men det här huset har två flyglar med farstukvistar vi delvis kopierar utseendet på och deras inre stolpar sitter i väggen. Under golvet ser deras annorlunda ut, så stolparnas nederdel syns inte där.

Helst vill jag hålla det så rent som möjligt. Dvs två bakre stolpar i väggen och två främre på stenarna (som kommer från ett gammalt hus på gården och får hedersplatsen) och tomt under med en öppen trappa fram.

Det finns inget riktigt regelverk innanför panelen, utan mer som en aning grövre läkt. Jag vet att mellanrummet är dåligt, men om stolpen ligger i hela sin längd dikt an mot panelbrädan och dras fast genom den och sedan in i minst 10 cm timmer tycker jag i min lekmannahjärna att det borde funka. Om inte annat kan jag ju dra i en väldig massa skruv för att fördela kraften. Taket över entrén blir tre kvadratmeter trä och tegel och bärs av fyra stolpar. Vikten per stolpe (och skruv) borde vara rätt måttlig.
 
Du har ju lockläkt panel. Du borde ju kunna plocka bort panelen där du skall ha stolparna och sen klyva till en regel i samma dimension som läkten i luftspalten och sen smälla tillbaka panelen och efter de montera ditt stolpen. Då får du ju trä hela vägen och kan tar skruvarna ut av helvete så får du ju bara tvärkraft som witten skrev. Jag hade nog försänkt som fribygg skrev sen kört på essve waf 10mm eller motsvarande från nån annan till verkare. En sån skruv klarar typ 200kg i tvärriktning så då behöver du ju inte sätta så många. Men dom kostar ju dock en slant men dom brukar ju sälja styckvis skruv oss bygghandlarna så då blir det kanske inte så dyrt om du behöver 6-8 st?
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Säkert klokt, men om jag kommer med två fakta. Ett är att det är sex meter hög jävla panel och jag är larvigt höjdrädd. Två är att jag har råd med rätt många skruvar.

Frågan är då vad du säger om jag tredubblar din mängd skruvar och inte rör panelen - kommer det hålla, eller får jag skiten i huvudet när första snön kommer?
 
  • Haha
Gårdsboende
  • Laddar…
Jag hade gjort dom snickarkirre skrivit.
Sen behöver du väl inte upp 6 m utan såga av panelen där du ska fästa in stolparna.
Hur du än skruvar så blir det bättre att fälla in reglarna.
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Haha okej ja då kan de bli lite problematisk att slita bort panelen. Hmm ja de kan säkert hålla men vet faktiskt inte. Problemet är just det att det är en luftspalten bakom så all vikt blir hängande i skruvarna. Men du kan ju ta ett multiverktyg (typ fein) och såga av panelen typ 2m upp eller hur höga stolparna nu blir. Och sen plocka bort panelen, lägga in nått i luftspalten och sen tillbaka med panelen. Eller om du tar en 70mm hålsåg och mäter exakt vart centrum för pelarna blir så borrar du 3 hål, ett längst ner, mitten och längst upp. Sen mäter du vad du har ifrån timmerstommen till utsida panel. Och så klyver du en regel till det måttet kör hålsågen igenom den så du får 3 färdiga distanser. Så tar du din pelare gör dom försänkt hålen drar skruvarna lite igenom på med distansernas hål efter centrum borren på skruvarna som sticker ut lite, lyfter hela skiten på plats å skruvar fast. Blev lite långt kanske, hoppas du förstod hur ja menar.
 
  • Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
@Snickarkirre Jag tror jag förstår. Bra tänkt, men jag tror det kanske inte räcker med 70mm-puckar om man vill ha det stabilt inåt, då timret ju är rätt ojämnt. Fast om jag feinar ur en rektangel istället för pucken och gör på samma sätt, så borde det ju funka.

Att fälla in hela stolpen vill jag undvika. Dels för att det är svårt att få passningen riktigt tajt och dels för att undvika alla sätt att släppa in vatten in i konstruktionen. En smalare öppning än stolpen bakom densamma, borde inte släppa in några mängder regn.

@JKrister Nu när jag äntligen tagit till mig att franska träskruvar är något gammalmodigt som man ska undvika, så kommer du med just det. Vad är det jag missat? Är det bara priset, eller är de fortfarande bättre ibland?
 
Hep Hep skrev:
@Snickarkirre Jag tror jag förstår. Bra tänkt, men jag tror det kanske inte räcker med 70mm-puckar om man vill ha det stabilt inåt, då timret ju är rätt ojämnt. Fast om jag feinar ur en rektangel istället för pucken och gör på samma sätt, så borde det ju funka.

Att fälla in hela stolpen vill jag undvika. Dels för att det är svårt att få passningen riktigt tajt och dels för att undvika alla sätt att släppa in vatten in i konstruktionen. En smalare öppning än stolpen bakom densamma, borde inte släppa in några mängder regn.

@JKrister Nu när jag äntligen tagit till mig att franska träskruvar är något gammalmodigt som man ska undvika, så kommer du med just det. Vad är det jag missat? Är det bara priset, eller är de fortfarande bättre ibland?
Mer än jag vet. Så får nog säga priset. Tycker även tvärsnittet på skruven spelar rätt stor roll när det kommer till drag och tjuvhållfasthet. Men troligen billigare och sämre stål så kör på det du lärt dig.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Okej ja då kan du såga upp regtangler istället, de funkar ju ännu bättre. (y) de spelar nog ingen roll om du kör med franskskruv eller typ nån modell av waffers båda sitter ju nått djävulskt. Ja personligen tycker mer om waf-skruvar för skallen är större på dom så du kan dra mycket hårdare utan att skallen dras för djupt och sen så om man inte har en brutal maskin att dra med så måste man nästan förborra för att det inte ska gå skittungt för maskinen. Men sen vilken som håller bäst har ja ingen aning om.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.