Hej! Vårt badrum ska renoveras. Bor i ett hus byggt 1969 och badrummet är i original. Badrummet ska nu renoveras (av hantverkare inte mig). Tänkte lägga in golvvärme (el) men vill inte ha någon handdukstork. Kommer ha ett nytt badkar men badar/duschar sällan i det här badrummet. Som jag förstår det håller elgolvvärme endast ca 20 år. Funderar därför på att ha kvar elementet så att man slipper renovera badrummet då om inget annat är trasigt. Det kanske också behövs om jag inte har en handdukstork? Eller räcker det med värmen från golvet? Fönstret är inte från 1969 och vi har fjärrvärme.
 
  • Ett daterat badrum med blåa sanitära installationer, ett väggmonterat element och ett frostbelagt fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvvärmen räcker, har själv endast golvvärme på hela undervåningen, ink badrum.

Golvvärme är ju inte enbart till för att värma fötterna och torka vatten utan det är ett av de mer effektiva sätten att värma upp hela rum och hus.

Sen är det ju aldrig dumt att ha en plan B. Ser dock ut som att radiatorns rör kommer från golvet vet inte riktigt vad som händer bakom toan. Skall du renovera så behöver det ändras.
 
S0MMER S0MMER skrev:
Golvvärmen räcker, har själv endast golvvärme på hela undervåningen, ink badrum.

Golvvärme är ju inte enbart till för att värma fötterna och torka vatten utan det är ett av de mer effektiva sätten att värma upp hela rum och hus.

Sen är det ju aldrig dumt att ha en plan B. Ser dock ut som att radiatorns rör kommer från golvet vet inte riktigt vad som händer bakom toan. Skall du renovera så behöver det ändras.
O Ozma skrev:
Hej! Vårt badrum ska renoveras. Bor i ett hus byggt 1969 och badrummet är i original. Badrummet ska nu renoveras (av hantverkare inte mig). Tänkte lägga in golvvärme (el) men vill inte ha någon handdukstork. Kommer ha ett nytt badkar men badar/duschar sällan i det här badrummet. Som jag förstår det håller elgolvvärme endast ca 20 år. Funderar därför på att ha kvar elementet så att man slipper renovera badrummet då om inget annat är trasigt. Det kanske också behövs om jag inte har en handdukstork? Eller räcker det med värmen från golvet? Fönstret är inte från 1969 och vi har fjärrvärme.
O Ozma skrev:
Hej! Vårt badrum ska renoveras. Bor i ett hus byggt 1969 och badrummet är i original. Badrummet ska nu renoveras (av hantverkare inte mig). Tänkte lägga in golvvärme (el) men vill inte ha någon handdukstork. Kommer ha ett nytt badkar men badar/duschar sällan i det här badrummet. Som jag förstår det håller elgolvvärme endast ca 20 år. Funderar därför på att ha kvar elementet så att man slipper renovera badrummet då om inget annat är trasigt. Det kanske också behövs om jag inte har en handdukstork? Eller räcker det med värmen från golvet? Fönstret är inte från 1969 och vi har fjärrvärme.
Tack för svar. Ja jag gillar att ha en plan B. Och att badrum funkar i mer än 25 år. Det här som sagt 52 år. Elementröret går mycket riktigt ned i golvet. Ska fråga om det går att dra om sa att det inte kommer upp där. Men gissar att det då blir en skarv i golv. Inspektionslucka för det? Men annars hade det väl blivit pluggat i golvet. Vilket är värst? Någon som har ett tips på nytt element i liknande stil? Eller borde jag spara det gamla gjutjärnselementet?
 
Vad är felet på badrummet? Mer än äkta hälften inte gillar ljusblå ”vitvaror”:D;)
Elementet är i pressad plåt och ser lika dant ut i dag, så länge man inte fyller nytt syrerikt vatten i systemet händer inget.
Vad består golvet av betong eller trä?
 
L Leif i Skåne skrev:
Vad är felet på badrummet? Mer än äkta hälften inte gillar ljusblå ”vitvaror”:D;)
Elementet är i pressad plåt och ser lika dant ut i dag, så länge man inte fyller nytt syrerikt vatten i systemet händer inget.
Vad består golvet av betong eller trä?
Hej! Osäker på vad golvet består av. Det är bastu och duschrum under i källaren under. Tyckte elementet såg så "tungt" ut att jag gissade på gjutjärn. Finns det fördelar att ha kvar det annat än sparar pengar. De nya ser ut att ha en annan sorts ovansida. Det är inget större fel på badrummet och sambon gillar blått:) Men golvbrunnen sitter lite snett (vi släpper ut vattnet sakta de få gånger vi badar) och rören i huset behöver bytas. Fick stopp i köket och de konstaterade att rören var slut när de filmade. Bor med min farfar som är 93, han ingick i husköpet och har byggt huset. Han la just om taket på sommarstugan så inget större fel på honom heller men kommer inte ihåg vad som är i golvet. Tänker däremot att det är bra att göra om badrummet på överplan nu innan han får svårt att gå ned till toalett och dusch i källaren.
 
  • Närbild av ett möjligtvis gjutjärnsradiator i ett badrum, elementet ser gammalt och använt ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det en bostadsrätt eller villa ?
 
Har ni värmepump, fjärrvärme egen panna?
 
Du får sämre energivärden i en energideklaration och i veekligenheten om du slänger ut elementet. Det är en dum idé för då får du direktverkande el genom elgolvvärmen och de flesta kommer reagera negativt
 
K Knight skrev:
Är det en bostadsrätt eller villa ?
Villa
 
  • Gilla
Chrls
  • Laddar…
V Vante skrev:
Har ni värmepump, fjärrvärme egen panna?
Fjärrvärme
 
K Knight skrev:
Du får sämre energivärden i en energideklaration och i veekligenheten om du slänger ut elementet. Det är en dum idé för då får du direktverkande el genom elgolvvärmen och de flesta kommer reagera negativt
Är inne på att spara eller iaf ha ett annat element där om det går att dra om rören. Tycker du att jag borde ha vattenburen värme i golvet också? Ska inte göra det själv och de ska börja riva om en vecka så kanske lite sent att ändra sig men ska kolla med dem.
 
O Ozma skrev:
Är inne på att spara eller iaf ha ett annat element där om det går att dra om rören. Tycker du att jag borde ha vattenburen värme i golvet också? Ska inte göra det själv och de ska börja riva om en vecka så kanske lite sent att ändra sig men ska kolla med dem.
Nackdelen med vattenburen golvvärme i badrum är att det är avstängt mellan Maj - Sep då huset inte behöver värme och FV-centralen reglera ner utgående till kallt.

Själv har jag elvärme i badrumsgolvet som häller 28 grader året runt. Jag har också fjärrvärme.
 
  • Gilla
S0MMER
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Nackdelen med vattenburen golvvärme i badrum är att det är avstängt mellan Maj - Sep då huset inte behöver värme och FV-centralen reglera ner utgående till kallt.

Själv har jag elvärme i badrumsgolvet som häller 28 grader året runt. Jag har också fjärrvärme.
Jag har vattenburet i båda badrummen och kan intyga att det kan vara lite jobbigt på sommaren, torkar inte upp vatten lika bra och klinkern blir kall som satan.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
O Ozma skrev:
Som jag förstår det håller elgolvvärme endast ca 20 år.
Elektrisk golvvärme kabeln håller hur läng som helst!:geek:
Det är termostaten och dess relä som tar stryk och slits ut på 10-15 år. Det är bara att byta termostaten, så går det 10-15 år till, och så on. det finns dyrare termostat med TRIAC som inte slits men då är det i stället kondensatorer som pajar efter 15-20 år. Så det kan "kvitta";)
 
  • Gilla
S0MMER
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.