På min Volvo 940 var typen av torkarblad lite kraftigare, alltså själva gummiprofilen som torkar rutan, oavsett vilken fabrikat av torkarblad.

På min Golf är det andra bullar. Profilen ser ut som en pilspets och gummit mellan spetsen o bladet är supersmalt. Inte konstigt mina blad går sönder så lätt. Visst, någon gång på vintern kan man råka komma åt spaken så att trokaren kickar igång, o är torkarbladet fastfruset så är risken stor att gummit slits sönder direkt.

Jag förstår att gummit går mjukare på glaset när gummit är "smalt o mjukt", men jag tycker inte min Volvo torkade dåligt med kraftigare gummiprofil. Jag kan inte dra andra slutsatser än att industrin medvetet gör detta för att öka konsumtionen. Visst, man bör byta blad varje år i alla fall, men har man otur räcker de bara 6 mån.

De jag köpte senast vara Biltemas "modellanpassade" blad, som är lite dyrare än "standard" (240kr för en uppsättning fram)

På bilden ser du nya blad i profil, samt förra året blad trasigt.

Fick jag önska, så bör den smala lilla rödmarkerade delen tas bort, o pilspetsen läggas direkt mot bladet - så som min Volvos blad såg ut.
 
  • Närbild på torkarblad med pilspetsformad profil och en smal sliten del markerad med orange.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en hand som håller en bilens torkarbladprofil, med synlig skada och slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en ny torkarbladsprofil som ser ut som en pilspets hållen mot en suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Vi köper Bosch Aerotwin, finns i olika längd så det passar alla bilar. Finns i olika affärer, ex Mekonomen, och på Ullared
 
Dracula Dracula skrev:
På min Volvo 940 var typen av torkarblad lite kraftigare, alltså själva gummiprofilen som torkar rutan, oavsett vilken fabrikat av torkarblad.

På min Golf är det andra bullar. Profilen ser ut som en pilspets och gummit mellan spetsen o bladet är supersmalt. Inte konstigt mina blad går sönder så lätt. Visst, någon gång på vintern kan man råka komma åt spaken så att trokaren kickar igång, o är torkarbladet fastfruset så är risken stor att gummit slits sönder direkt.

Jag förstår att gummit går mjukare på glaset när gummit är "smalt o mjukt", men jag tycker inte min Volvo torkade dåligt med kraftigare gummiprofil. Jag kan inte dra andra slutsatser än att industrin medvetet gör detta för att öka konsumtionen. Visst, man bör byta blad varje år i alla fall, men har man otur räcker de bara 6 mån.

De jag köpte senast vara Biltemas "modellanpassade" blad, som är lite dyrare än "standard" (240kr för en uppsättning fram)

På bilden ser du nya blad i profil, samt förra året blad trasigt.

Fick jag önska, så bör den smala lilla rödmarkerade delen tas bort, o pilspetsen läggas direkt mot bladet - så som min Volvos blad såg ut.
Kan du inte dra dig till minnes vad det var för märke på de torkarblad du hade till Volvon, och sedan köpa av samma märke till Golfen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.