N neo11 skrev:
Jag säger dra bara på cementbruk a på hela ytan och riv till, klart.
Man har ef bruk 260 sockel mot mark, Men ser ingen anledning att använda något annat än cementbruk A här.
EF bruk används ju främst på cellplast, och ibland på isolerskivor. Och tunnputs på hus ibland.
Tack för tips! Menar du att man kan lägga ett lager cementbruk bara och dra av med bräda? Eller ingår det nät, två lager osv?
 
S Sigward skrev:
Tack för tips! Menar du att man kan lägga ett lager cementbruk bara och dra av med bräda? Eller ingår det nät, två lager osv?
Tänkte visa min lilla trapp som är i behov av en hel del arbete, här lossnar det mesta och behöver göras fint. Har en plan men har några projekt som ska göras innan trappen blir som "ny"...
Tids nog. ;)
 
  • Sliten trapp med delar som lossnar, omgiven av gräs och mossa, i behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten betongtrapp med skador och lossnat material vid kanten, intill en metallräcke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trappa i behov av renovering med släppande beläggning och en katt framför en husdörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sigward
  • Laddar…
N Nordsjö skrev:
Tänkte visa min lilla trapp som är i behov av en hel del arbete, här lossnar det mesta och behöver göras fint. Har en plan men har några projekt som ska göras innan trappen blir som "ny"...
Tids nog. ;)
Sitter lite i samma båt där.
 
N neo11 skrev:
Man ska ju putsa ut minst en cm för att komma ut i livet, ser man när man tittar på bilderna, och det klarar man inte med ef puts. Som sagt, Cementbruk A
S Sigward skrev:
Tack för tips! Menar du att man kan lägga ett lager cementbruk bara och dra av med bräda? Eller ingår det nät, två lager osv?
Jag tänker såhär kanske:

1. Borsta ytan med stålborste. Knacka bort ev. lösa bitar. Måste jag ta bort runt sprickan?
2. Prima hela ytan. Eller inte prima utan vattna och slamma? Har primer från klinkersättning på betonggolv.
3. Sätt läkt el. något tunnare. Läkten är 12 mm tror jag, blir lite tjockare än nödvändigt men funkar kanske. Får bygga ut kanten uppe då bara, vore fint att möta den precis...
4. På med cementbruk A.
5. Dra av med bräda.
6. Ska detta filtas? Jag vet inte hur det går till i så fall. Annars är det väl kanske plast på för långsammare torkning.

Är planen rimlig eller ska jag göra annorlunda?

Kanske ska köpa en ordentlig blandare, har en så där man sätter på hammarborren. Lossnar hela tiden...
 
N
2. Du ska inte prima
3. Är inte med i tankesättet där, utveckla gärna.
1. Spola av ytan med vattenslang dagen innan för att få bort damm.
Dag 2, slå på en lös grundning med cementbruk A, inte som vatten , men inte jättelångt ifrån, behöver inte täcka hela ytan, men 70-80 % ivarjefall. Detta är för att få fäste.
4. Slå på eller dra på cementbruk A 5-10mm , och sen riv med kanitz eller rivbräda, ej orange filtbräda.
Självklart måste du dra en käpp över den putsade ytan efter du dragit på putsen, så du får det lite rakt.
Men kanske inte på en gång, då kan putsen glida lite. Du får prova =)
 
Redigerat:
  • Gilla
Sigward
  • Laddar…
N
Lerstenstegel alternativ med ef bruk är ju även ett alternativ, då det är lättare för en lekman.
Speciellt filtningen efter med orange filtbräda, och det är ju slutresultatet.
EF bruk fäster på allt och man behöver inte bry sig om något egentligen, dock inget damm på ytan.
Och med glasfibernät kan det förlänga att sprickor inte syns, men någon gång kommer dom tillbaka,
 
  • Gilla
Sigward
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.