På träguiden visar dom den här lösningen,
det är väl så du har tänkt Arne?
Ser inte problemet med den lösningen.
Illustration av trävägg med benämnd bottenbräda, lockbräda, spikläkt och droppbleck.
 
tommib
Problemet med den lösningen är att det då kommer kunna rinna in vatten längs med skivan in i uterummet.
 
För att få till lite "hängslen och livrem" vid en sådan här övergång kan man använda en flexibel, armerad gummimatta vid namn Wakaflex. Den kan ju monteras närmast dold under plåtlisten, och fungerar även bra som tätningslist mot fasaden.
 
  • Gilla
Mattias_Eson
  • Laddar…
Denna profil löser problemet
https://www.willabgarden.se/produkt/kantprofil-32-mm/2167-977
https://www.willabgarden.se/produkt/vagganslutningslist/2224-977

kantprofil-9313.jpg

vagganslutningslist-9386.jpg

Det räcker inte med bara lutningen på taket vid anslutning till huset, även om takutsprånget är 40-50 cm så vid storm blåser vatten uppför och går in i väggen mot huset. Det drabbades jag av, som tur var kom stormen innan vi var klara och satt panel i uterummet annars hade man inte märkt att vattnet rann på husväggen.
Profilen monterades på en vertikal takfotsbräda och trycker mot kanalplasten.
Jag passade på att limma fast en enkel LED-ljuslist på baksidan, det blir inte så mörkt på vinterkvällar då.
 
Redigerat:
Hej Leif,

Jag har själv köpt ett komplett uterum från Willab Garden och fått med den anslutningslist du visar i inlägget. Det har fungerat bra med den, inga läckage mot vägg?

Mvh
Thomas
kantprofil-9313.jpg

vagganslutningslist-9386.jpg
 
Jag har inte använt anslutningslisten i bakkant då jag inte riktigt förstår vilken vägg den skulle vara bra till, en slät tegel/murvägg kanske.

Jag kapade panelen och satte in ett större plåtbeslag som går upp bakom panelen. Principen mot kanalplasten är densamma

I sidan har jag använt Willabs "sidobeslag" men även där satt en plåt bakom panelen som går ut över taket
 
  • Gilla
Totte7309
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.