Hej!

Jag har en fundering angående en jordkällare.

Vi bor i ett gammalt soldattorp byggt i slutet av 1800-talet. I början av 1900-talet byggde ägaren en jordkällare. 1910 genomfördes en avsöndring av fastigheten
1934 gjordes en gränsbestämning av lantmäteriet. Jordkällaren finns inte omnämnd i denna.

Jordkällaren har således använts av mina företrädare sedan början av 1900-talet
Förra året styckade min granne av en bit av sin fastighet. Lantmäteriet gjorde en fastighetsbestämning och kom fram till att gränsen mellan vår fastighet och den nya grannen gick mitt igenom jordkällaren. Den nya grannen bestämde då att jordkällaren tillhör henne och har nu sett till att jag inte kan använda den halva som är på vår sida av gränsen. Nyligen byttes även den gamla dörren och gångjärnen placerades på motsatta sida, dvs på vår sida av gränsen.

Har den nya grannen rätt att bara lägga beslag på hela jordkällaren och utestänga oss från den?

Om inte, vad kan vi göra? Att försöka prata med nya grannen har jag försökt, men hon är inte intresserad av att samarbeta eller hitta andra lösningar än hennes egna

Tack på förhand!
 
Kan du bevisa att jordkällaren byggts av din fastighets ägare för eget bruk är källaren din oavsett vems sida gränsen den ligger på. Den som äger marken har dock rätt till ersättning för intrånget. Detta är reglerat i 3 kap. 12 § jordabalken.

Men det är viktigt att du kan bevisa källarens historia. För grundpresumtionen är annars att en byggnad tillhör den fastighet den ligger på.

Men i det här fallet skulle jag alltså strunta i hur gränsen går och hävda rätt till hela källaren baserat på dess ursprung.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Kan du bevisa att jordkällaren byggts av din fastighets ägare för eget bruk är källaren din oavsett vems sida gränsen den ligger på. Den som äger marken har dock rätt till ersättning för intrånget. Detta är reglerat i 3 kap. 12 § jordabalken.

Men det är viktigt att du kan bevisa källarens historia. För grundpresumtionen är annars att en byggnad tillhör den fastighet den ligger på.

Men i det här fallet skulle jag alltså strunta i hur gränsen går och hävda rätt till hela källaren baserat på dess ursprung.
Frågan är hur jag ska kunna bevisa det....
Finns ingenting skrivet så det enda jag har är information från tidigare ägare som haft huset i släkten sedan jordkällaren byggdes...
Enligt de är det mina företrädare som nyttjat den. Grannen som nu stycket av mark har sagt att han inte har haft varken nyckel eller varit inne i källaren under de 13 år han bott här.
Nyckeln försvann under visningen.
 
Har vi inte diskuterat den här jordkällaren för några månader sedan i en annan tråd? Frågan känns bekant.

Kan varken du eller grannen bevisa att jordkällaren tillhör endera fastigheten är det förstås lurigare. Kanske kan det visas genom dokumentation av när respektive fastighet bebyggts eller exempelvis genom information i prospektet från när du köpte din fastighet.

Jag vet ärligt talat inte hur ägandeskapet av en sådan byggnad avgörs om man varken kan avgöra det genom byggnadens historia eller dess placering på en specifik fastighet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.