É
H heimlaga skrev:
Jag har sett nybörjare sätta upp en fullgod stomme när de fick litet undervisning och några få timmars hjälp i några kritiska skeden av en erfaren byggare i bekantskapskretsen.
Å andra sidan har jag sett andra som inte fick den lila hjälpen klanta till det totalt bortom all räddning.

Därför är det viktigt att odla sina kontakter så man får den lilla hjälpen..... annars tror jag faktiskt att det är bra att anlita proffs för stommen.
Vad är det för katastrofala missar man kan göra? Undrar jag som saknar kontakter men tänker att jag studerar på nätet. Vad är det t.ex. man missar i denna video? Bara reglar rätt upp och ner typ... inga urjackningar, skarvar, överlapp pch sånt som KnockOnWood nämner tidigare. Nu pratar jag dock väggstomme för utbyggnad, inte ett helt hus från början.
FixarTV | Bygga Yttervägg - YouTube

Edit: Eller denna där de faktiskt visar med urjackning. Man vill väl ofta ha bärande yttervägg...
Hur gör snickaren - Stomresning - YouTube
 
Redigerat:
  • Gilla
ManaGr
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Findus sammanfattade det hela men jag har några tillägg:

-Felbeställda fönster brukar gå att få tag på billigt. Köp fönstren först och rita fasaderna enligt dem.
-Virke ur egen skog sparar pengar. Att skaffa eget sågverk lönar sig inte men vanligen finns det någon i trakten som har ett cirkelsågverk och kan fraktsåga mot betalning. Om man inte har egen skog brukar det gå att få billiga vindfällen och liknande nästan gratis ur andras skog. Det är inte helt lagligt i ert tokiga Sverige men det går bra ändå. Samla och torka virke några år på förhand. Jag har skaffat mig mycket virke på det här viset.
-Rivningsvirke och begagnat formvirke brukar gå att få tag på gratis. Det går att använda till betongformar.
-Håll utkik efter överblivet eller begagnat byggnadsmaterial på blocket och liknande sidor.

Vill man driva det ännu längre plockar man ned en gammal timmerstomme och flyttar. Om man kan göra arbetet själv är det en extremt billig stomme....... men skall man leja på det blir det dyrt.

Samarbete och arbetsbyten är viktigt. Hjälp andra och skriv upp timmarna och säg att när du bygger vill du ha gentjänster.......... och låt det ta tid.
Lågbudgetbyggen brukar ta 5-10 år.

Kolla runt på auktion sidor. Där kan ni hitta både fönster och virke.
 
K
É ÉlPontus skrev:
Vad är det för katastrofala missar man kan göra? Undrar jag som saknar kontakter men tänker att jag studerar på nätet.
Jag undrar samma sak! Jag har byggt vårt hus utan några tidigare erfarenheter, utan vettiga kontakter och har lärt mig allt från Youtube, byggahus.se och några böcker från biblioteket.

Nu är jag nån sorts ingenjör från början så jag har visst analytiskt tänk, men hade aldrig byggt annat än en fågelholk tidigare.

Hade stora förväntningar på att kunna köpa mycket begagnat, men när det väl gällde så köptes mycket nytt. Typ kök, vitvaror (inkl. badrum) och innerdörrar med karmar som köpas billigt på blocket.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
É
Låter bra att det finns hopp. Min fråga var inget ifrågasättande utan jag vill verkligen ha tips på vad det är för katastrofala missar man kan göra.
 
Hej
J Jesper_Valfridsson skrev:
Jovisst tack för svaret. Jag tänkte mig mer vad skall jag utgå ifrån?
Det behöver inte vara begagnade produkter och annat.
Vi säger så här: Vad är billigare än att låta Älvsby hus slänga upp tex ett Torgrim på tomten?
J Jesper_Valfridsson skrev:
Jovisst tack för svaret. Jag tänkte mig mer vad skall jag utgå ifrån?
Det behöver inte vara begagnade produkter och annat.
Vi säger så här: Vad är billigare än att låta Älvsby hus slänga upp tex ett Torgrim på tomten?
J Jesper_Valfridsson skrev:
Hej

Vi har en tomt. Vi vill ha ett hus på tomten såklart.

Nu till frågan.
Hur bygger man ett hus runt 150m2 på billigaste sätt?
Huset får vara 1plan, 1,5 eller 2 vångingar.
Det måste passa in i en lantlig miljö.
Vi bor 5 mil utanför Göteborg.
Jag är van vid att bygga, snickra och renovera och har det mesta i verktygsväg.
Jag skulle kunna vara tjänstledig för att göra jobb själv.
Vi vill givetvis ha ett bra hus även om det är billigt.
Detta var kriterierna, vad tror ni, hur blir det billigast?

Älvsby hus, Fiskarheden med eget arbete, helt lösvirke, Besta eller liknande produkt?

Mycket tacksam på input och råd.

Hälsningar
Jesper
J Jesper_Valfridsson skrev:
Hej

Vi har en tomt. Vi vill ha ett hus på tomten såklart.

Nu till frågan.
Hur bygger man ett hus runt 150m2 på billigaste sätt?
Huset får vara 1plan, 1,5 eller 2 vångingar.
Det måste passa in i en lantlig miljö.
Vi bor 5 mil utanför Göteborg.
Jag är van vid att bygga, snickra och renovera och har det mesta i verktygsväg.
Jag skulle kunna vara tjänstledig för att göra jobb själv.
Vi vill givetvis ha ett bra hus även om det är billigt.
Detta var kriterierna, vad tror ni, hur blir det billigast?

Älvsby hus, Fiskarheden med eget arbete, helt lösvirke, Besta eller liknande produkt?

Mycket tacksam på input och råd.

Hälsningar
Jesper
 
Hej Jesper
Bygga billigt
Ja de är inte så lätt idag Det är många olika uppgifter som väntar dig
Men att slänga eller kasta upo en stomme låter
mycket konstigt
Allt tar tid o kräver planering
Allt från första dagen till sista
Ta hjälp med att tidsplanera för olika yrkes grupper när dom ska utföra sina jobb
Du kan säkert göra mycket själv
Lycka till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.