Vi håller på att sälja en gammal släktgård och på ett av loften ligger en trave ekplank. Det är ungefär 15 st. Längden ligger kring 3 m, bredden varierar mellan 30-50 cm och de är ungefär 15 cm tjocka.

Ekplanken är snustorra och har legat på gården i minst 50 år. Men det kan var mycket längre än så då gården är 170 år gammal.

Vad kan man tänkas få för ovanstående?

Gamla tjocka ekplank staplade på ett dammigt loft, varierande bredd och synlig åldring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gamla ekplank staplade i ett mörkt loft, varierande bredd och tjocklek, med en antik släde delvis synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Beror på en massa saker och mycket på hur kvistiga, krokiga och mängd sprickor. Som jämförelse betalar jag 800 per brädgårdstorkad planka i den storleken och då är de ”lagom snygga”. Dvs inget man använder hela till möbler direkt, men som t ex rustik bordsskiva funkar de.

När du fått lite mer koll på vad de borde vara värda får du gärna höra av dig. Det finns alltid plats för mer ekvirke i förrådet.
 
  • Gilla
GladanS och 1 till
  • Laddar…
Sorry. Jag läste lite nyvaket. Mitt pris är för halva tjockleken.
 
Beror som sagt mycket på skicket.
Att de legat på loftet betyder inte att de är torra, beror helt på miljön på loftet. (Troligen är de torra).

Jag ser inga plankor utan dreglar över högen med framtida hyvelbänkar som ligger där..

15cm tjocka ger dem förutsättningar för att kunna vara dyrare än en del annat virke.
 
Priset beror säkert en hel del på var i landet du är och hur bråttom du har med att bli av med de. Antar att du inte kan vänta och sälja de en och en vartefter det dyker upp spekulanter om det är så att ladan de ligger i nu ska säljas snart.

Är det så att de ligger inom rimligt avstån från norra delarna av Stockholm?
 
Tack för svaren hittills. Om någon kan ge en prisindikation är jag mycket tacksam.

Måste erkänna att jag inte kan facktermen för ekskivor i denna tjocklek. De har som sagt legat på loftet i minst ett halvt decennium. Jag tror att de blivit liggande för att de var för fina att göra till stängselstolpar. Men de som bar var upp dem är sedan länge avlidna.

Vi har inte fukttestat dem, men jag kan inte förstå hur de kan hålla annan fuktighet än den omgivande luften? Vedförrådet i samma byggnad är snustorrt.

Skivorna finns i Skåne. Vi vet som sagt inte vad de är värda. I den bästa av världar kommer någon och köper hela lasset och förvandlar det till något fantastiskt. Om det inte finns någon ”marknad” ger vi bort till vänner och bekanta. Det är många vars ögon glittrat över traven genom åren. Det som blir över säljs med bland resten av lösöret.
 
A ajon skrev:
Tack för svaren hittills. Om någon kan ge en prisindikation är jag mycket tacksam.

Måste erkänna att jag inte kan facktermen för ekskivor i denna tjocklek. De har som sagt legat på loftet i minst ett halvt decennium. Jag tror att de blivit liggande för att de var för fina att göra till stängselstolpar. Men de som bar var upp dem är sedan länge avlidna.

Vi har inte fukttestat dem, men jag kan inte förstå hur de kan hålla annan fuktighet än den omgivande luften? Vedförrådet i samma byggnad är snustorrt.

Skivorna finns i Skåne. Vi vet som sagt inte vad de är värda. I den bästa av världar kommer någon och köper hela lasset och förvandlar det till något fantastiskt. Om det inte finns någon ”marknad” ger vi bort till vänner och bekanta. Det är många vars ögon glittrat över traven genom åren. Det som blir över säljs med bland resten av lösöret.
Utan att se virket är det svårt att ge något riktvärde.
Okantad rustik ek, 52mm tjock kostar på prislistan i sliparbackens finsnickeri 30000kr per kubikmeter.
Det motsvarar ca 4k per bräda för din del. Men i affär får man en garanterad fuktkvot på 8-10 och brädorna håller genomgående en viss kvalité.

15cm tjocka plankor är troligen värda en hel del.
Men en kvist/kvisthål eller sprickor på fel ställe och priset är snabbt nere på betydligt lägre värden. Då plankan plötsligt kan bli i princip oanvändbar.
Det samma om virket är vridet/skevt/böjt så hälften försvinner i hyvlingen.

Nä virket håller nog samma fuktkvot som luften på loftet men vad är den? Att man upplever det torrt är inte samma sak som att det är torrt ;)


Har du tid att sälja varje planka till 'rätt person' kan du med andra ord få ganska mycket, om virket håller måttet.
Men håller det inte måttet måste du/ni bara beredda på att det kanske inte går att få särskilt mycket av det.
 
  • Gilla
Pally och 1 till
  • Laddar…
Lägg ut det för 12-15000 /m3 oavsett skicket, för hämtning. Då blir du av med det enkelt.
 
Jag ska vilken dag som helst bygga mig en ny hyvelbänk och har fått för mig att göra den i 10cm tjock ek som jag laminerar. Men hade man haft två av de där plankorna hade man ju kunnat bygga en grym hyvelbänk :)

(Googla oak slab roubo workbench för en massa fina bilder)

Typiskt att det är Skåne och inte runt hörnet här i Halmstad..
 
Redigerat:
T Thomas_Blekinge skrev:
Lägg ut det för 12-15000 /m3 oavsett skicket, för hämtning. Då blir du av med det enkelt.
Runt 2500 per planka om jag räknar rätt. Tror det kan vara lite mycket. Även om det är maffiga plankor, så är de utetorkade, vilket gör det till en utmaning om man vill göra något som ska användas inomhus. Att bara torka de där i inomhusklimat kommer ta ett antal år och en 150 kg fläskplanka är kanske inget man vill ha i vardagsrummet så länge. Det vore ju trevligt för TS om det "enkelt" går att 35 tusen. Vad tänker du dig för typ av köpare och användning?
 
Är tjockleken verkligen 15 centimeter?
Om man kollar bilderna och jämför bredden på 30-50centimeter med tjockleken så ser de tunnare ut. Påverkar ju priset per planka.
 
  • Gilla
Ola C
  • Laddar…
Jag köpte 3m långa almplank, 30-50cm breda, ca 8cm tjock av en möbelsnickare som gick i pension. Jag har de som bordsskiva och tror jag betalade 1500kr styck för några år sedan. På Blocket för 1000:- styck bör de gå fort. För flera tusen kronor styck ökar nog tiden att få allt sålt en del.
 
Innan ni blir för entusiastiska om värdet.

Titta på bilderna så finns det vitt trämjöl på i varje fall en planka det tyder på att det är mask i plankorna.

Då är det inget jag skulle köpa och ha inomhus.
 
C
S sweden skrev:
Titta på bilderna så finns det vitt trämjöl på i varje fall en planka det tyder på att det är mask i plankorna.
Jepp, tydliga ingångshål från trämask i ändträet också.
 
@ajon
Nyfiken på hur det gick med plankorna. Både om du hittade någon köpare med kul planer och om det var mask eller inte när du eller en köpare kollade närmare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.