Hej ni kunniga få.

Hade häromdagen en vattenläcka genom taket in i vardagsrummet.
Problemet är dock inte det, det löstes dagen efter.

Till min fråga.
Ringde Trygg Hansa Jour vi 22.30 då läckan uppdagades, dem bad mig uppsöka snickarföretag med jour för att reda ut det innan skadan blev för stor.
Jag ringde och det kom ut 2 killar i varsin bil. Dem lös lite med sin svaga pannlampa på taket utan att gå upp.
Jag visade dem problemet. Dem påstod att förhållande för takklättring i ösregn inte var exemplariskt. Så dem åkte efter 10 minuter utan åtgärder.

Fick några dagar senare en faktura som såg ut så här.

10/5 Övertid 100% 6 timmar À-pris 830 Belopp 4980 kronor
Servicebil 2 styck À-pris 400 Belopp 800 kronor
Jourtillägg 2 styck À-pris 1700 Belopp 3400 kronor
Totalt 11.475 kronor

För detta gjorde dem inget.
Skall jag bestrida fakturan eller ha jag ngn som helst rätt till att vägra betala då dem inte utfört rätt jobb.

Tack på förhand
Närbild på rött tegeltak med synligt skadat område där plast transporterade in vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plast mellan plåt och tegelrad transporterade in vatten under tak. Detta åtgärdades inte för beloppet som angetts i frågeställningen.
 
  • Arg
  • Wow
  • Gilla
shtob och 22 till
  • Laddar…
Ta upp detta med TH. Har du tur kommer de att lösa problemet.
 
  • Gilla
Lintto1 och 4 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Ta upp detta med TH. Har du tur kommer de att lösa problemet.
Det har jag redan gjort.
Då det gäller tak gör dem inte ngt åt det men dem tycker inte fakturan heller är skälig.
Men invändiga skadorna tar dem uppenbarligen ;)
 
  • Gilla
Jan.Hermansen och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
Klassikt exempel på saltad faktura i mina ögon.
 
  • Gilla
tobbe9012 och 17 till
  • Laddar…
Sittställning
R Rörmokaren84 skrev:
Tror du att jour är gratis.

Jour innebär endast snabbt avhjälpande för att inte skadan skall förvärras på sin höjd. Inte fan ställer dem sig o åtgärdar.

Inte ett dugg saltat, dem kanske har minidebitering.

Jour är skitdyrt, tror man något annat är man naiv.

Dem gjorde rätt som inte riskerade sitt liv för ditt tak

Skrev jag att det skulle vara gratis ?

Tycker du 11.5k är rimligt för att lysa med en lampa på taket och konstatera att man inte vill klättra ?

Och varför behöver man två ? En kollar väder och en tak ? Jag tycker det låter på tok för dyrt för ingenting egentligen.
 
  • Gilla
shtob och 95 till
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Skrev jag att det skulle vara gratis ?

Tycker du 11.5k är rimligt för att lysa med en lampa på taket och konstatera att man inte vill klättra ?

Och varför behöver man två ? En kollar väder och en tak ? Jag tycker det låter på tok för dyrt för ingenting egentligen.
Fanns där något som hindrade dig själv att kolla på taket i ett första skede?
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Varför är man två som åker ut? Visste man inte att det var ett tak som gällde? Kasta över en presenning kan man göra även när det spöregnar.
 
  • Gilla
leffeisala och 9 till
  • Laddar…
J
Fullständigt vansinnigt tycker jag. Varför behövs 2 personer, och var väderförhållanden så att de inte redan innan/på vägen kunde konstatera att de inte skulle göra ett skit??

Och varför är det enbart hantverkare som har dessa vansinnesdebiteringar/löner på jourtid?
 
  • Gilla
  • Arg
  • Ledsen
shtob och 37 till
  • Laddar…
R
A August Eriksson skrev:
Varför är man två som åker ut? Visste man inte att det var ett tak som gällde? Kasta över en presenning kan man göra även när det spöregnar.
A August Eriksson skrev:
Varför är man två som åker ut? Visste man inte att det var ett tak som gällde? Kasta över en presenning kan man göra även när det spöregnar.
A August Eriksson skrev:
Varför är man två som åker ut? Visste man inte att det var ett tak som gällde? Kasta över en presenning kan man göra även när det spöregnar.
Sittställning Forlowt skrev:
Skrev jag att det skulle vara gratis ?

Tycker du 11.5k är rimligt för att lysa med en lampa på taket och konstatera att man inte vill klättra ?
Varför man är så. Jo TAKARBETE

hade du ringt en rörmok hade beloppet varit dubbelt :cool:

Sen börjar de ticka när.man väcks och får samtalet, o resan utgår hemifrån !
 
  • Gilla
  • Arg
Bert Blomberg och 12 till
  • Laddar…
A August Eriksson skrev:
Varför är man två som åker ut? Visste man inte att det var ett tak som gällde? Kasta över en presenning kan man göra även när det spöregnar.
Håller med. Dom borde hyrt in en helikopter som sänkte ner en pressening på taket.
Eller kan det kanske vara så att man ur arbetsmiljösynpunkt bör vara 2 vid arbete på tak?
 
  • Gilla
Appendix och 7 till
  • Laddar…
R
J Jonobe skrev:
Fullständigt vansinnigt tycker jag. Varför behövs 2 personer, och var väderförhållanden så att de inte redan innan/på vägen kunde konstatera att de inte skulle göra ett skit??
Är insatt över huvud taget. De är 2 som gäller när de vankas takarbete.
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
J
R Rörmokaren84 skrev:
Är insatt över huvud taget. De är 2 som gäller när de vankas takarbete.

De är du som är vansinnig
Nu står det ju inget om inställningstid. Jag som läkare får minimibetalt för 30 minuters arbete i liknande situationer och får betalt dubbla timlönen. Det är rena ockerpriser i en situation där man är i rejält underläge som kund. Jag har själv betalt rörmokare 5000 för 30 minuters arbete en söndag. Helt vansinnigt. Troligen helt lagligt men ändå fullständigt vansinnigt.
 
  • Gilla
  • Ledsen
shtob och 48 till
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Nu står det ju inget om inställningstid. Jag som läkare får minimibetalt för 30 minuters arbete i liknande situationer och får betalt dubbla timlönen. Det är rena ockerpriser i en situation där man är i rejält underläge som kund. Jag har själv betalt rörmokare 5000 för 30 minuters arbete en söndag. Helt vansinnigt. Troligen helt lagligt men ändå fullständigt vansinnigt.
Bra information. Då ringer jag en läkare nästa gång det springer läck i hemmet.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
  • Älska
shtob och 41 till
  • Laddar…
A
Ges det inga indikationer alls om kostnaden innan?
 
  • Gilla
Luddis_1 och 5 till
  • Laddar…
R Rörmokaren84 skrev:
Är insatt över huvud taget. De är 2 som gäller när de vankas takarbete.

De är du som är vansinnig
Det är helt ok vid takarbete. Men att betala dessa summor för 2 personer som kommer ut och säger att de inte går inte upp på taket i det här vädret, det är långt ifrån ok.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
shtob och 46 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.