Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Krille-72 Krille-72 skrev:
”När det gäller fackliga representanter i bolagsstyrelser så har du missuppfattat deras roll, de representerar de fackligt anslutna anställda ingen annan”

Suck säger jag bara. Jag är djupt medveten om detta. Men det är HUR vissa verkar tolka sin roll att företräda de anställda som skrämmer mig. Bättre vore att kosta på lite och släppa in alla anställda på mötet. Lite Polsk riksdag kan vara väldigt bra ibland.
Det kanske oxå beror på miljön i företaget, ledningen implementerar ofta sitt beteende på sina anställda. Överkörda medarbetare blir ju både besvikna och förbannade helst om ledningen inte lyssnar på bra argument
 
Sittställning
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Källa

Absolut, fixar källa. Vad vill du ha mötes protokoll, mail konversationer eller telefonnummer till berörda ?

Men du fattar att du ifrågasätter att företag och anställda vill kringgå kollektivavtal för att göra det enligt facket sämre för dom anställda. Vissa saker är fyrkantigt för att företag kan lätt hota sig till sämre avtal med enskilda ifall så vore fallet...
 
Unikt namn
L Tommy Lövgren skrev:
Så du menar alltså att det i Sverige finns 160 dollarmiljardärer som i snitt minskat sin skatt tack vare ISK med drygt 8 miljarder kronor vardera? (1 miljard dollar är drygt 8 miljarder SEK). Det är det du skriver i ditt räkneexempel. Det tvivlar jag starkt på att det har nån verklighetsförankring.
Var det så jag skrev?
Jag försökte visa hur de 160 rikaste personernas skattereduktion motsvarar vad 1.6 miljoner människor tillsammans får på andra sidan av rik-skalan.
Och hur de nästan 8 miljoner "fattigaste" inte får en spänn av dessa miljarder.

Det vill säga ISK-reformen förstärker förmögenhetskoncentrationen i toppen.
Precis som slopandet av värnskatten förstärker koncentrationen av pengar hos de inkomst-rikaste mer än alla andra.

Man får tycka vad man vill om det, men det är faktum.

Att folk som är långt ner på stegen försvarar ISK är precis vad de rikaste vill. Men de försvarar motsvarande sina egna brödsmulor medan de i toppen delar på miljarder på några "få" familjer.
 
Sittställning Forlowt skrev:
Jag kan ge exempel på det ..

Dom anställda var väldigt nöjda med arbetstider och dygnsvila osv men facket gick in och ändrade på allt till det sämre för som anställda. Hände för drygt 6 månader sen i en bekants bolag.

Det är anmärkningsvärt att dom anställa själva valt hur dom ville jobba...
Det är ju så att både anställda och företag har att rätta sig efter lagar och avtal. Företag kan ju hota anställda att göra vissa saker och sedan vågar ingen säga något.
 
Sittställning
K kortis skrev:
Det är ju så att både anställda och företag har att rätta sig efter lagar och avtal. Företag kan ju hota anställda att göra vissa saker och sedan vågar ingen säga något.

AA precis det jag menar ju. Det såg ut som att grizzly inte hade full koll.

Anledningen när precis som du skriver .. är jobb en brist vara så är det väl att bra skydd för dom anställda
 
Sittställning Forlowt skrev:
Jag kan ge exempel på det ..

Dom anställda var väldigt nöjda med arbetstider och dygnsvila osv men facket gick in och ändrade på allt till det sämre för som anställda. Hände för drygt 6 månader sen i en bekants bolag.

Det är anmärkningsvärt att dom anställa själva valt hur dom ville jobba...
@Grizzlybjörnen123 hakar på här? Hur många exempel vill ni ha? Eftersom det finns exempel från forntiden i hjärnbarken kanske vissa exempel blir fel att ta upp idag. Så vi tar några färska.

Mur och Plattfirma 7 anställda inkl ägaren. Facket hör av sig för möte.
Va aja, baja. Har ni månadslön?

”Ja, det är förmånligare och alla mina anställda vill ha det”.

Nej, nej. Ni ska följa kollektivavtalet. Det här får ni lösa. Tim lön gäller. Vänta här nu. Ser att lönerna varierar för mycket. Så hör får det inte se ut.

” Anledningen till skillnaden är flera. Han som ligger högst är arbetsledande arbetsledare”.

Vadå arbetande arbetsledare. Antingen är man arbetsledare och ska då tillhöra tjänstemännen. Eller så är man arbetare och tillhör oss. Något mellanting finns inte.

”Men vi har inte råd eller behov just nu att låta honom arbeta 100 % som arbetsledare just nu. Men tanken är att växa. Så snart kanske vi kan anställa en till och låta honom arbeta 100% som arbetsledare”.

Ni kan ha kvar honom på denna påhittade tjänst. Men då får ni höja upp lönerna för övriga. Ni har alldeles för stora glapp i firman.

” Hen som tjänar lägst hade tidigare lönebidrag p.g.à X diagnos. Tyckte hen gnuggade på bra och ville belöna hen med en riktig anställning. Trots ålder kom vi överens om denna månadslön som faktiskt är BÄTTRE en lönen innan”.

Spelar ingen roll vad du målar upp för solskenshistoria. Ni har ett kollektivavtal att följa. Se till att åtgärda företagets lönenivåer.

( Historian kommer troligen att sluta med att hen som gick på lönebidrag innan och nu fått anställning får sparken pga. Arbetsbrist. Några få får löneförhöjning i samband med att månadslönerna görs om till Timlöner. De flesta har haft för höga löner. Löneförhöjningen blir istället 50% av vad avtalet säger. Detta för att jämna ut skillnaderna. Dom som haft för höga löner får ingen löneökning alls enligt x förslag. Den anställde som arbetat som arbetade arbetsledare återgår till att bli arbetare igen och får därför sänka sin lön vilket han gått med på.)

Summa summarum 1 får troligen sparken. Jag tror att alla får sänkt lön eftersom dom går över till Tim lön. Förslaget just nu.

Hur gör ni med de anställdas ATF timmar?
” Vi har gemensamt kommit överens om när de anställda tar ut dom. Här kan du se listan”

Aja baja. Du kan inte styra om när folk vill ta ut sina ATF timmar. De anställda ska själva bestämma och meddela dig när dessa timmar skall tas ut. Det här måste ni lösa direkt.

”Men vi har gemensamt kommit fram till detta beslut. Alla tyckte dagarna vi valde var kanon. Dessutom minskar det företagets administration och det blir lättare att planera. Förutom det så ser du att företaget bjuder på ytterligare 4 timmar”

Spelar ingen roll. En kan sluta en annan kan börja. Då tvingas den nyanställde anpassa sig till ers beslut. De anställda kanske ångrar sig men vågar inte gå emot kollektivet.

( Förslaget nu blir att alla får alla ansöka om ledighet när ATF timmar tas ut. Det 4 extra timmarna kommer tas bort).

Vi stoppar där. Detta gäller en bekantas firma. Hen har bett mig om hjälp. Jag har fortfarande inte fått läsa protokollet från mötet eller kollektivavtalet. Detta är alltså ett färskt exempel. Det finns delar i det jag beskriver ovan som jag själv ställer mig lite frågande till. Får se om det klarnar när jag har alla papper på bordet.

Nästa exempel om jag orkar skriva, kommer från en målarfirman.
 
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
Krille-72 Krille-72 skrev:
@Grizzlybjörnen123 hakar på här? Hur många exempel vill ni ha? Eftersom det finns exempel från forntiden i hjärnbarken kanske vissa exempel blir fel att ta upp idag. Så vi tar några färska.

Mur och Plattfirma 7 anställda inkl ägaren. Facket hör av sig för möte.
Va aja, baja. Har ni månadslön?

”Ja, det är förmånligare och alla mina anställda vill ha det”.

Nej, nej. Ni ska följa kollektivavtalet. Det här får ni lösa. Tim lön gäller. Vänta här nu. Ser att lönerna varierar för mycket. Så hör får det inte se ut.

” Anledningen till skillnaden är flera. Han som ligger högst är arbetsledande arbetsledare”.

Vadå arbetande arbetsledare. Antingen är man arbetsledare och ska då tillhöra tjänstemännen. Eller så är man arbetare och tillhör oss. Något mellanting finns inte.

”Men vi har inte råd eller behov just nu att låta honom arbeta 100 % som arbetsledare just nu. Men tanken är att växa. Så snart kanske vi kan anställa en till och låta honom arbeta 100% som arbetsledare”.

Ni kan ha kvar honom på denna påhittade tjänst. Men då får ni höja upp lönerna för övriga. Ni har alldeles för stora glapp i firman.

” Hen som tjänar lägst hade tidigare lönebidrag p.g.à X diagnos. Tyckte hen gnuggade på bra och ville belöna hen med en riktig anställning. Trots ålder kom vi överens om denna månadslön som faktiskt är BÄTTRE en lönen innan”.

Spelar ingen roll vad du målar upp för solskenshistoria. Ni har ett kollektivavtal att följa. Se till att åtgärda företagets lönenivåer.

( Historian kommer troligen att sluta med att hen som gick på lönebidrag innan och nu fått anställning får sparken pga. Arbetsbrist. Några få får löneförhöjning i samband med att månadslönerna görs om till Timlöner. De flesta har haft för höga löner. Löneförhöjningen blir istället 50% av vad avtalet säger. Detta för att jämna ut skillnaderna. Dom som haft för höga löner får ingen löneökning alls enligt x förslag. Den anställde som arbetat som arbetade arbetsledare återgår till att bli arbetare igen och får därför sänka sin lön vilket han gått med på.)

Summa summarum 1 får troligen sparken. Jag tror att alla får sänkt lön eftersom dom går över till Tim lön. Förslaget just nu.

Hur gör ni med de anställdas ATF timmar?
” Vi har gemensamt kommit överens om när de anställda tar ut dom. Här kan du se listan”

Aja baja. Du kan inte styra om när folk vill ta ut sina ATF timmar. De anställda ska själva bestämma och meddela dig när dessa timmar skall tas ut. Det här måste ni lösa direkt.

”Men vi har gemensamt kommit fram till detta beslut. Alla tyckte dagarna vi valde var kanon. Dessutom minskar det företagets administration och det blir lättare att planera. Förutom det så ser du att företaget bjuder på ytterligare 4 timmar”

Spelar ingen roll. En kan sluta en annan kan börja. Då tvingas den nyanställde anpassa sig till ers beslut. De anställda kanske ångrar sig men vågar inte gå emot kollektivet.

( Förslaget nu blir att alla får alla ansöka om ledighet när ATF timmar tas ut. Det 4 extra timmarna kommer tas bort).

Vi stoppar där. Detta gäller en bekantas firma. Hen har bett mig om hjälp. Jag har fortfarande inte fått läsa protokollet från mötet eller kollektivavtalet. Detta är alltså ett färskt exempel. Det finns delar i det jag beskriver ovan som jag själv ställer mig lite frågande till. Får se om det klarnar när jag har alla papper på bordet.

Nästa exempel om jag orkar skriva, kommer från en målarfirman.

Samtidigt som det är käppar i hjulet för många är det nog ett bra grund skydd för andra, var på en firma som ville köra ordentligt med personalen men serru det gick inte
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
K kortis skrev:
Det kanske oxå beror på miljön i företaget, ledningen implementerar ofta sitt beteende på sina anställda. Överkörda medarbetare blir ju både besvikna och förbannade helst om ledningen inte lyssnar på bra argument
Bra förslag? :rofl: Det flesta bra förslag på tex. Detta forum handlar om att den fskturerbara tiden skall starta och stoppa vid kundens tröskel. Inget eller lågt påslag material ( ska matcha internetbutiker). Avgiften för servicebilen ska bort.

Ska ledningen lyssna på synpunkter måste också synpunkterna ta hänsyn till företagsekonomin. Jag måste faktiskt passa på att berömma den anställda i min firma. Här har man fått en förståelse och många förslag att också slutat med att vi gemensamt testat. Men vissa tester som vi numera kallar ”långtidstester” internt hålls hemliga för facket.
 
  • Gilla
Lassiter
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
@Grizzlybjörnen123 hakar på här? Hur många exempel vill ni ha? Eftersom det finns exempel från forntiden i hjärnbarken kanske vissa exempel blir fel att ta upp idag. Så vi tar några färska.

Mur och Plattfirma 7 anställda inkl ägaren. Facket hör av sig för möte.
Va aja, baja. Har ni månadslön?

”Ja, det är förmånligare och alla mina anställda vill ha det”.

Nej, nej. Ni ska följa kollektivavtalet. Det här får ni lösa. Tim lön gäller. Vänta här nu. Ser att lönerna varierar för mycket. Så hör får det inte se ut.

” Anledningen till skillnaden är flera. Han som ligger högst är arbetsledande arbetsledare”.

Vadå arbetande arbetsledare. Antingen är man arbetsledare och ska då tillhöra tjänstemännen. Eller så är man arbetare och tillhör oss. Något mellanting finns inte.

”Men vi har inte råd eller behov just nu att låta honom arbeta 100 % som arbetsledare just nu. Men tanken är att växa. Så snart kanske vi kan anställa en till och låta honom arbeta 100% som arbetsledare”.

Ni kan ha kvar honom på denna påhittade tjänst. Men då får ni höja upp lönerna för övriga. Ni har alldeles för stora glapp i firman.

” Hen som tjänar lägst hade tidigare lönebidrag p.g.à X diagnos. Tyckte hen gnuggade på bra och ville belöna hen med en riktig anställning. Trots ålder kom vi överens om denna månadslön som faktiskt är BÄTTRE en lönen innan”.

Spelar ingen roll vad du målar upp för solskenshistoria. Ni har ett kollektivavtal att följa. Se till att åtgärda företagets lönenivåer.

( Historian kommer troligen att sluta med att hen som gick på lönebidrag innan och nu fått anställning får sparken pga. Arbetsbrist. Några få får löneförhöjning i samband med att månadslönerna görs om till Timlöner. De flesta har haft för höga löner. Löneförhöjningen blir istället 50% av vad avtalet säger. Detta för att jämna ut skillnaderna. Dom som haft för höga löner får ingen löneökning alls enligt x förslag. Den anställde som arbetat som arbetade arbetsledare återgår till att bli arbetare igen och får därför sänka sin lön vilket han gått med på.)

Summa summarum 1 får troligen sparken. Jag tror att alla får sänkt lön eftersom dom går över till Tim lön. Förslaget just nu.

Hur gör ni med de anställdas ATF timmar?
” Vi har gemensamt kommit överens om när de anställda tar ut dom. Här kan du se listan”

Aja baja. Du kan inte styra om när folk vill ta ut sina ATF timmar. De anställda ska själva bestämma och meddela dig när dessa timmar skall tas ut. Det här måste ni lösa direkt.

”Men vi har gemensamt kommit fram till detta beslut. Alla tyckte dagarna vi valde var kanon. Dessutom minskar det företagets administration och det blir lättare att planera. Förutom det så ser du att företaget bjuder på ytterligare 4 timmar”

Spelar ingen roll. En kan sluta en annan kan börja. Då tvingas den nyanställde anpassa sig till ers beslut. De anställda kanske ångrar sig men vågar inte gå emot kollektivet.

( Förslaget nu blir att alla får alla ansöka om ledighet när ATF timmar tas ut. Det 4 extra timmarna kommer tas bort).

Vi stoppar där. Detta gäller en bekantas firma. Hen har bett mig om hjälp. Jag har fortfarande inte fått läsa protokollet från mötet eller kollektivavtalet. Detta är alltså ett färskt exempel. Det finns delar i det jag beskriver ovan som jag själv ställer mig lite frågande till. Får se om det klarnar när jag har alla papper på bordet.

Nästa exempel om jag orkar skriva, kommer från en målarfirman.
jag körde taxi i Sälen för 10 år sedan...
då ringde transport och ville ha kollektiv-avtal (vi hade bättre betalt än avtalet) sen så ville de att det skulle bytas försäkringsbolag till ett dyrare som LO var inblandat i.
chefen ifrågasatte bytet då det blev dyrare...
då kläcker aset till fackgubbe ur sig "- du behöver ju inte betala mer än avtalsenlig lön"
 
  • Gilla
  • Ledsen
Lassiter och 4 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Hur man man lyckas skiva så mycket faktafel i ett och samma inlägg? Fascinerande måste jag säga.

Ett tips! Allas vår vän Google är tillgänglig för alla. Frågar du snällt får du säkert också bli hans vän så du slipper killgissa.

Visste du förresten att vi är med i Eu? Därför är det inte helt ovanligt att utländska aktören är med och räknar på större entreprenader i Sverige.

Visste du förresten att tex. Skanska bygger Hus långt utanför Sveriges gränser.
Om du har fakta som motbevisar det jag skriver får du gärna dela med mig. Vad skulle du säga är anledningen till att nybyggda hyreshus oftast har otroligt höga hyror?
I min lilla kommun kostar en tvåa nybyggd upp emot 10000kr/månad och jag kan googla hur mycket jag vill men inget svar är mer tydligt än att huset har kostat enorma summor att bygga, därav hög hyra. Varför kostar det mycket att bygga? Är det jättedyrt med material, ja absolut, men samma googling säger också att lönerna är upp emot 40% av byggkostnaden. Då kommer vi tillbaka till kostnaden för mantimmar som i Sverige är bland de högsta i Europa. Hittar inte färska siffror men 2019 speglar nog dagens situation tillräckligt. https://www.datawrapper.de/_/RCKAG/
Förresten citerade du mig felaktigt. Jag skrev aldrig att lönerna är ”för höga”. Jag vet inte vad för hög lön är men jag vet att nivån är en av anledningarna till höga byggkostnader.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
@Grizzlybjörnen123 hakar på här? Hur många exempel vill ni ha? Eftersom det finns exempel från forntiden i hjärnbarken kanske vissa exempel blir fel att ta upp idag. Så vi tar några färska.

Mur och Plattfirma 7 anställda inkl ägaren. Facket hör av sig för möte.
Va aja, baja. Har ni månadslön?

”Ja, det är förmånligare och alla mina anställda vill ha det”.

Nej, nej. Ni ska följa kollektivavtalet. Det här får ni lösa. Tim lön gäller. Vänta här nu. Ser att lönerna varierar för mycket. Så hör får det inte se ut.

” Anledningen till skillnaden är flera. Han som ligger högst är arbetsledande arbetsledare”.

Vadå arbetande arbetsledare. Antingen är man arbetsledare och ska då tillhöra tjänstemännen. Eller så är man arbetare och tillhör oss. Något mellanting finns inte.

”Men vi har inte råd eller behov just nu att låta honom arbeta 100 % som arbetsledare just nu. Men tanken är att växa. Så snart kanske vi kan anställa en till och låta honom arbeta 100% som arbetsledare”.

Ni kan ha kvar honom på denna påhittade tjänst. Men då får ni höja upp lönerna för övriga. Ni har alldeles för stora glapp i firman.

” Hen som tjänar lägst hade tidigare lönebidrag p.g.à X diagnos. Tyckte hen gnuggade på bra och ville belöna hen med en riktig anställning. Trots ålder kom vi överens om denna månadslön som faktiskt är BÄTTRE en lönen innan”.

Spelar ingen roll vad du målar upp för solskenshistoria. Ni har ett kollektivavtal att följa. Se till att åtgärda företagets lönenivåer.

( Historian kommer troligen att sluta med att hen som gick på lönebidrag innan och nu fått anställning får sparken pga. Arbetsbrist. Några få får löneförhöjning i samband med att månadslönerna görs om till Timlöner. De flesta har haft för höga löner. Löneförhöjningen blir istället 50% av vad avtalet säger. Detta för att jämna ut skillnaderna. Dom som haft för höga löner får ingen löneökning alls enligt x förslag. Den anställde som arbetat som arbetade arbetsledare återgår till att bli arbetare igen och får därför sänka sin lön vilket han gått med på.)

Summa summarum 1 får troligen sparken. Jag tror att alla får sänkt lön eftersom dom går över till Tim lön. Förslaget just nu.

Hur gör ni med de anställdas ATF timmar?
” Vi har gemensamt kommit överens om när de anställda tar ut dom. Här kan du se listan”

Aja baja. Du kan inte styra om när folk vill ta ut sina ATF timmar. De anställda ska själva bestämma och meddela dig när dessa timmar skall tas ut. Det här måste ni lösa direkt.

”Men vi har gemensamt kommit fram till detta beslut. Alla tyckte dagarna vi valde var kanon. Dessutom minskar det företagets administration och det blir lättare att planera. Förutom det så ser du att företaget bjuder på ytterligare 4 timmar”

Spelar ingen roll. En kan sluta en annan kan börja. Då tvingas den nyanställde anpassa sig till ers beslut. De anställda kanske ångrar sig men vågar inte gå emot kollektivet.

( Förslaget nu blir att alla får alla ansöka om ledighet när ATF timmar tas ut. Det 4 extra timmarna kommer tas bort).

Vi stoppar där. Detta gäller en bekantas firma. Hen har bett mig om hjälp. Jag har fortfarande inte fått läsa protokollet från mötet eller kollektivavtalet. Detta är alltså ett färskt exempel. Det finns delar i det jag beskriver ovan som jag själv ställer mig lite frågande till. Får se om det klarnar när jag har alla papper på bordet.

Nästa exempel om jag orkar skriva, kommer från en målarfirman.
Men varför tecknar man då ens kollektivavtal med facket om man inte har för avsikt att följa dem?
 
C ChristofferBrunnström skrev:
Om du har fakta som motbevisar det jag skriver får du gärna dela med mig. Vad skulle du säga är anledningen till att nybyggda hyreshus oftast har otroligt höga hyror?
I min lilla kommun kostar en tvåa nybyggd upp emot 10000kr/månad och jag kan googla hur mycket jag vill men inget svar är mer tydligt än att huset har kostat enorma summor att bygga, därav hög hyra. Varför kostar det mycket att bygga? Är det jättedyrt med material, ja absolut, men samma googling säger också att lönerna är upp emot 40% av byggkostnaden. Då kommer vi tillbaka till kostnaden för mantimmar som i Sverige är bland de högsta i Europa. Hittar inte färska siffror men 2019 speglar nog dagens situation tillräckligt. [länk]
Förresten citerade du mig felaktigt. Jag skrev aldrig att lönerna är ”för höga”. Jag vet inte vad för hög lön är men jag vet att nivån är en av anledningarna till höga byggkostnader.
Vart vill du att vi ska börja när det gäller dina faktafel?

”En elektriker på runt 40000kr/månaden är standard idag och rörmokaren och snickaren ligger i samma härad”

Snickare Medellön: 32 500 kr https://yrkeskollen.se/lonestatistik/snickare-byggnads/

Elektriker Medellön: 36 400 kr https://yrkeskollen.se/lonestatistik/elektriker-distribution/

Rörmokare medellön: 33 600 kr https://yrkeskollen.se/lonestatistik/rormokare/

Nu ska man enligt mig vara väldigt försiktig när man pratar lönestatistik. Det är tex. Betydligt billigare att bo i Norrland är i Stockholm. Tittar man på tex. Polen är skillnaderna ännu större mellan Storstad och landsbygd.
Förutom det så skiljer sig övriga priser åt också. Matpriser, elpriser, bränsle, etc.

Det finns något som heter Big Mac index, detta är intressant därför att priset för en Big Mac kan skilja sig åt i samma land.

Jag orkar inte kolla upp din lönestatistik från Eu som du presenterar.
Men den finns tex. Här https://www.byggnadsarbetaren.se/har-ar-timlonen-i-bygg-europa-land-for-land/

Där finns också en beskrivning hur dom har räknat.

”
I de fall där respektive land uppgett en 
årslön har den delats med 2 024 timmar som var årsarbetstiden i Sverige 2018”.

Vilka i Sverige jobbar så många timmar undrar jag?

Turkiet är intressant. 18 kr/ Tim. Eller Polen 58 kr/ Tim. Man kan ju undra varför vissa Polacker återvänder hem då lönerna i vissa fall är bättre än här.

Du tror inte att övriga löner och priser skiljer sig också?

”Huspriserna måste gå upp mycket för att täcka alla lån som husägare får ta för att ha råd att renovera sin bostad. Alla kan inte renovera själva även om man skulle vilja det och då är man i hantverkarens händer.”

Det här fenomenet med renovering ska du inte skylla på hantverkarna. Titta hur man bodde förr och hur ofta man renoverade eller köpte nya möbler tex. Titta på antalet Kvm vi har idag / pers i vårt boende och jämför med förr.

”Istället byggs som oftast hyresrätter med höga hyror som sedan klagas på att ingen har råd att bo i”.

Vart i landet befinner vi oss nu? I stockholm är det bostadsbrist. Det finns inga tomma hyresbestånd som ingen har råd att bo i. Har ingen statistik och orkar inte leta men jag ser att det just nu byggs massor med 1:surprised:r och 2:surprised:r. Både hyres- och bostadsrätter. Kan det bero på ungdomarna och studenterna?

Det byggs attefallare som aldrig förr. Hyrs ut så att husägarna blir rikare och dom som inte har råd att fixa ett eget boende får ännu svårare att ta sig in på bostadsmarknaden.

Beror allt detta på hantverkarnas löner? Kom in i matchen och titta lite hur ditt eget lönekuvert ser ut.
Om allt kostar hälften så kan lönerna också kapas till hälften.

”Vad skulle du säga är anledningen till att nybyggda hyreshus oftast har otroligt höga hyror?”

Dyr mark. Höga löner. dyrt material. Samt ett vinstintresse.

Vad skulle du själv säga och vad är ditt recept för att bygga billigare? Importera Turkar och ge dom samma lön som hemma som var 18/ kr/ Tim enligt statistiken?
 
  • Gilla
  • Älska
FC_Bygg och 2 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Men varför tecknar man då ens kollektivavtal med facket om man inte har för avsikt att följa dem?
För att många beställare idag kräver kollektivavtal såklart. Förutom det så tror ju många att företag med kollektivavtal är attraktiva arbetsplatser. Det finns en trygghet helt enkelt vilket det också faktiskt är.

Varför är kön alltid längst i mitten på Mc Donalds? Vi fullkomligt älskar trygghet.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Vart vill du att vi ska börja när det gäller dina faktafel?

”En elektriker på runt 40000kr/månaden är standard idag och rörmokaren och snickaren ligger i samma härad”

Snickare Medellön: 32 500 kr [länk]

Elektriker Medellön: 36 400 kr [länk]

Rörmokare medellön: 33 600 kr [länk]

Nu ska man enligt mig vara väldigt försiktig när man pratar lönestatistik. Det är tex. Betydligt billigare att bo i Norrland är i Stockholm. Tittar man på tex. Polen är skillnaderna ännu större mellan Storstad och landsbygd.
Förutom det så skiljer sig övriga priser åt också. Matpriser, elpriser, bränsle, etc.

Det finns något som heter Big Mac index, detta är intressant därför att priset för en Big Mac kan skilja sig åt i samma land.

Jag orkar inte kolla upp din lönestatistik från Eu som du presenterar.
Men den finns tex. Här [länk]

Där finns också en beskrivning hur dom har räknat.

”
I de fall där respektive land uppgett en 
årslön har den delats med 2 024 timmar som var årsarbetstiden i Sverige 2018”.

Vilka i Sverige jobbar så många timmar undrar jag?

Turkiet är intressant. 18 kr/ Tim. Eller Polen 58 kr/ Tim. Man kan ju undra varför vissa Polacker återvänder hem då lönerna i vissa fall är bättre än här.

Du tror inte att övriga löner och priser skiljer sig också?

”Huspriserna måste gå upp mycket för att täcka alla lån som husägare får ta för att ha råd att renovera sin bostad. Alla kan inte renovera själva även om man skulle vilja det och då är man i hantverkarens händer.”

Det här fenomenet med renovering ska du inte skylla på hantverkarna. Titta hur man bodde förr och hur ofta man renoverade eller köpte nya möbler tex. Titta på antalet Kvm vi har idag / pers i vårt boende och jämför med förr.

”Istället byggs som oftast hyresrätter med höga hyror som sedan klagas på att ingen har råd att bo i”.

Vart i landet befinner vi oss nu? I stockholm är det bostadsbrist. Det finns inga tomma hyresbestånd som ingen har råd att bo i. Har ingen statistik och orkar inte leta men jag ser att det just nu byggs massor med 1:surprised:r och 2:surprised:r. Både hyres- och bostadsrätter. Kan det bero på ungdomarna och studenterna?

Det byggs attefallare som aldrig förr. Hyrs ut så att husägarna blir rikare och dom som inte har råd att fixa ett eget boende får ännu svårare att ta sig in på bostadsmarknaden.

Beror allt detta på hantverkarnas löner? Kom in i matchen och titta lite hur ditt eget lönekuvert ser ut.
Om allt kostar hälften så kan lönerna också kapas till hälften.

”Vad skulle du säga är anledningen till att nybyggda hyreshus oftast har otroligt höga hyror?”

Dyr mark. Höga löner. dyrt material. Samt ett vinstintresse.

Vad skulle du själv säga och vad är ditt recept för att bygga billigare? Importera Turkar och ge dom samma lön som hemma som var 18/ kr/ Tim enligt statistiken?
Det är intressant information du hittat. Jag tycker att det du lägger fram styrker det jag presenterar.
Mitt inlägg var inte menat som en lösning till dyra hyreshus utan mer ett konstaterande att hantverkare är dyra som tråden handlar om.
Utländsk arbetskraft är ett annat diskussionsämne som jag inte är intresserad av att diskutera.
 
Sittställning
Krille-72 Krille-72 skrev:
För att många beställare idag kräver kollektivavtal såklart. Förutom det så tror ju många att företag med kollektivavtal är attraktiva arbetsplatser. Det finns en trygghet helt enkelt vilket det också faktiskt är.

Varför är kön alltid längst i mitten på Mc Donalds? Vi fullkomligt älskar trygghet.

Och trots den långa kön vet man aldrig vad man ska beställa när man väl är framme i kassan :crysmile:

Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Men varför tecknar man då ens kollektivavtal med facket om man inte har för avsikt att följa dem?
I mitt exempel var det inte så att man inte hade för avsikt att bryta några regler utan man lät arbetarna bestämma, man visste helt enkelt inte bättre vid tillfället.

Men men facket är bra för många och sämre för vissa..
 
  • Gilla
Krille-72 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.