X
Hej på er!
Jag skall köpa några radiatorer till sommarstugan, och söker tips på radiatorer med elektronisk termostat med minne.
Strömmen går lite då och då vid stugan, och jag vill att inställd temp skall 'finnas kvar' när strömmen väl kommer igång igen.

Har någon tips på radiatorer som uppfyller det kravet är jag tacksam. Googling på det hela ger inga entydiga svar...
 
Gnosjö oljeradiator med termostat där man ställer in önskad temp med en ratt dvs inga digitala displayer som tappar minne.
 
X
Music Man Music Man skrev:
Gnosjö oljeradiator med termostat där man ställer in önskad temp med en ratt dvs inga digitala displayer som tappar minne.
Är det bimetalltermostater? Håller de den temp som ställs in?
Kanske dum fråga, men mina nuvarande element har ingen gradskala, utan bara från blått till rött. Så jag har fått mixtra en massa med dem för att hitta en bra temp, och slipper gärna det igen...
 
Jag vill vända på frågan och undrar vad det finns för element som inte kommer ihåg inställningen vis strömavbrott. Jag såg något lågpriselement en gång som inte gjorde det. Möjligen på Jula. Men det utgick ur sortimentet. Jag skulle säga att det normala är att de inte tappar minnet. Inga av mina gör det i alla fall. Bimetalltermostater är inte så vanligt längre. De flesta är elektroniska. Och ställer du temperaturen med vred så lär de inte tappa inställningen.
 
X
A Avemo skrev:
Jag vill vända på frågan och undrar vad det finns för element som inte kommer ihåg inställningen vis strömavbrott. Jag såg något lågpriselement en gång som inte gjorde det. Möjligen på Jula. Men det utgick ur sortimentet. Jag skulle säga att det normala är att de inte tappar minnet. Inga av mina gör det i alla fall. Bimetalltermostater är inte så vanligt längre. De flesta är elektroniska. Och ställer du temperaturen med vred så lär de inte tappa inställningen.
Det var ett svar jag gillade. Jag har försökt att hitta det specifikt utskrivet på produkterna och inte lyckats. Men det kanske är så enkelt att det är standardisert och därför inte värt att skriva ut längre?
 
Gradskalan eller display är inte bättre än blå/röd, man ställer in elementet så att rummet får rätt temperatur.
 
A Avemo skrev:
Jag vill vända på frågan och undrar vad det finns för element som inte kommer ihåg inställningen vis strömavbrott. Jag såg något lågpriselement en gång som inte gjorde det. Möjligen på Jula. Men det utgick ur sortimentet. Jag skulle säga att det normala är att de inte tappar minnet. Inga av mina gör det i alla fall. Bimetalltermostater är inte så vanligt längre. De flesta är elektroniska. Och ställer du temperaturen med vred så lär de inte tappa inställningen.
Gamla Adax tappade minnet vid strömavbrott, det såldes nåt kit så man kunde bygga om dom.
Nuvaranda Adax ska ha minnesbackup, hur länge den håller vet jag inte.

/Höghus
 
Höghus Höghus skrev:
Gamla Adax tappade minnet vid strömavbrott, det såldes nåt kit så man kunde bygga om dom.
Nuvaranda Adax ska ha minnesbackup, hur länge den håller vet jag inte.

/Höghus
Det måste ha varit en ganska specifik gammal Adax. De flesta element jag använt har haft temperaturen inställd med en analog potentiometer. Den tappar inte minnet. För att det skall finnas ett minne att tappa är det väl en förutsättning att termostaten programmeras med knappar och display.
 
A Avemo skrev:
Det måste ha varit en ganska specifik gammal Adax. De flesta element jag använt har haft temperaturen inställd med en analog potentiometer. Den tappar inte minnet. För att det skall finnas ett minne att tappa är det väl en förutsättning att termostaten programmeras med knappar och display.
Ja, Adax har knappar& display.

/Höghus
 
Höghus Höghus skrev:
Ja, Adax har knappar& display.

/Höghus
Adax är ett fabrikat som funnits länge. Det finns Adaxelement både med och utan display. Om du vet vilket element som hade problemet så är det väl hjälpsamt om du talar om det. Jag utgår ifrån att merparten av Adax element inte har buggen att tappa inställningen vid strömavbrott.
 
A Avemo skrev:
Adax är ett fabrikat som funnits länge. Det finns Adaxelement både med och utan display. Om du vet vilket element som hade problemet så är det väl hjälpsamt om du talar om det. Jag utgår ifrån att merparten av Adax element inte har buggen att tappa inställningen vid strömavbrott.
Adax Neo var det. Med hjälp av forumets utmärkta sökfunktion hittade jag denna tråd.
https://www.byggahus.se/forum/threads/erfarenhetar-av-adax-neo.128168/

/Höghus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.