Hej

Skulle vilja ha ett nätverksuttag på övervåningen, men vet inte hur man kan göra på enklaste sättet, min tanke var att bara dra en kabel från routern upp på vinden och sedan vidare till det rummet jag vill ha uttaget på, men det finns väl inga uttag som har vanlig nätverkskabelanslutning RJ45 in (på baksidan av uttaget alltså)? Har inte sett något sådant, skulle ju kunna dra kabel direkt genom väggen men ser ju inge vidare ut.

Har inget intresse av fler uttag än detta och på nedervåningen behövs inget heller har stationära datorn kopplad till routern som är inkopplad på fiber, och det andra funkar bra med wifi. Så tänkte att jag bara skulle använda en port från routern till uttaget på övervåningen.

Eller måste man köpa en speciell nätverkskabel om man använder ett nätverksuttag, går en sådan kabel att sätta kontakt på för att koppla in i routern, har noll koll därför jag undrar..
 
tommib
Varför vill du ha ett uttag då? Om du ändå ska göra enklaste möjliga lösningen, varför drar du inte bara en färdig kabel mellan våningarna, från routern till den utrustningen du ska ansluta?

Att dra en installationskabel och sätta två keystoneuttag i ändarna är inte särskilt svårt annars. Köp en verktygslös variant, t.ex. från Kjell & co, så är det så enkelt som att lägga varje ledare i avsedd slits och sen pressa ihop. Det blir också mycket snyggare.
 
Tack för tipsen om keystone, ska kolla upp det.

Visst är det enklast möjliga att bara dra en kabel men ser bättre ut med ett uttag.
 
tommib
Nej, det tror jag inte. Det bygger för mycket på djupet. Eller ja, om man har en väldig djup dosa går det.

Snyggast är att dra en infälld installationskabel mellan två infällda uttag. Jag har själv Elko RS hemma och kör med deras vinklade centrumlock (hatar när nätverkskabeln sticker rakt ut från väggen) samt Schneiders Lexcom/Actassi verktygslösa uttag med monteringsram. I patchpanelen använder jag ovan länkade uttag från Kjelle. Man kan skippa patchpanelen och bara dra en installationskabel mellan de två uttagen om man vill.

I mitt tycke ser de där uttagen från Kjelle ut som skit och de passar inte heller ihop med någon av de etablerade apparatserierna.

Allt beror på vad man har för förutsättningar, vilka estetiska krav man har och hur mycket tid/jobb man vill lägga.
 
  • Gilla
Donald-Duck
  • Laddar…
Tack ska kolla upp detta, har ingen begränsning bakåt då jag har vinden där, så behövs ingen dosa alls egentligen, har också elko så ska kolla upp den, ser ju bättre ut att ha uttag i samma serie.
 
Keystone eller liknande är absolut vad du vill ha för detta, då får du ett uttag i väggen inne i rummet och sen kan du koppla en kabel av valfri längd till det uttaget. Annars kommer Murphy med sin lag och ser till att kabeln du dragit är precis för kort om du tex ska möblera om nån gång. Dessutom ser det mer proffisionellt ut med ett uttag än om det bara sticker ut en kabel ur väggen så det kan ju vara bra om du ska sälja huset någon gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.