Hej!

Huset på bilderna är ett hus från -70 talet med krypgrund. Golvet är vågigt och ojämnt. På tegelfasaden är det stora sprickor. Jag antar att det är grunden som behöver en "renovering". Det är fuktigt nere i grunden och detligger fullt med saker där nere. Huset säljes med friskrivningsklausul och tid för besiktning finns inte.

Hur pass omfattande arbete kan detta vara? Vad skulle detta innebära kostnadsmässigt om man gör själv resp anlitar en firma? Har renoverat en hel del själv men besitter inte så mycket erfarenhet vad gäller denna grundläggning. Tips och råd mottages tacksamt :)

/ Adam

Tegelfasad från 1970-talet med tydliga vertikala sprickor och ojämnheter vid hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stor vertikal spricka i en vit tegelfasad på ett hus, med tydliga ojämnheter runt skadan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Normala sprickor på gammalt hus. Vad menar du med vågigt? Bilder på golv och grund förenklar?!
 
Tjena!
Det märks när man går där att golvet överallt är ojämnt. Det syns också om man tittar längs listerna att golvet inte är rakt. Jag antar att grunden, eller rättare sagt balkarna i grunden har satt sig på något sätt och att detta hör ihop med sprickorna i teglet?

Har tyvärr inga fler bilder.
 
Du gissar lite mycket nu, kryp ner i källarn ;=)
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du gissar lite mycket nu, kryp ner i källarn ;=)
Med tanke på att det är ett objekt han funderar på att köpa så har han kanske inte tillgång till huset att gå in och kolla igen. Speciellt inte med tanke på att tid för besiktning och sådant inte verkar finnas enligt säljaren.

Det där kan vara gamla sprickor som funnits i evigheter och som knappt behöver göras något åt, dvs billigt. Eller så kan det ju bli galna summor också beroende på vad som orsakar det. Får du inte tid till en riktig besiktning och du själv inte har dom kunskaperna så hade jag inte petat i det där med tång ens om inte summan är galet billigt jämnfört med övriga likvärdiga hus i området som inte har problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.