Hej,

Jag håller på med en specialare. En källartoalett med vägghängd WC. Då det är oisolerad platta på mark så bygger jag in fixturen helt i väggen. Väggen kommer vara öppen på andra sidan då det är ett grovförråd där.

Frågan är nu. Vad ska jag ha för skiva på väggen bakom toan. Tjock plyfa på reglarna först såklart. Men vad ska jag kakla på sedan? Kan jag använda vanlig gips? Eller kan det bli problem med belastningen från WC-stolen? Är det bättre att använda någon gips med högre hållfasthet? Eller tunnare renoveringsgips kanske? Det känns som att den tål trycklasterna bättre. Det ska kaklas med ganska stort format på kaklet sedan.

Observera att det inte finns något tätskikt med i bilden.

Jag är tacksam för råd och tips.
 
Är det någon som har någon input här? Bygget står still....
 
På våra är det plyfa-gips-kakel och plyfa-gips-matta
Så det funkar bra med gips (y)
 
Är det inte risk att det blir för stor skjuvning på gängstängerna som håller WCn om man har för tjock skiva mellan fixtur och WC.

I mitt fall tänkte jag mig följande mellan fixtur och WC. 15mm plyfa. 12,5mm gips. Kakel och fix bygger väl ca 12mm. Det blir ju totalt 39,5mm mellan fixtur och WC. Är det inte risk att WCn rör på sig under bealstning?

Kanske skulle man använda 6mm gips utanpå plyfan istället?
 
O Olf Oggler skrev:
Är det inte risk att det blir för stor skjuvning på gängstängerna som håller WCn om man har för tjock skiva mellan fixtur och WC.

I mitt fall tänkte jag mig följande mellan fixtur och WC. 15mm plyfa. 12,5mm gips. Kakel och fix bygger väl ca 12mm. Det blir ju totalt 39,5mm mellan fixtur och WC. Är det inte risk att WCn rör på sig under bealstning?

Kanske skulle man använda 6mm gips utanpå plyfan istället?
Vår sitter där den är iallafall, har samma upplägg.. (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.