Hejsan. Vi har byggt upp en mur i trädgården av lecablock. På de har vi grundat och sedan lagt på putsbruk c. Nu vill vi måla muren. Jag vet att man ska använda silikatfärg för att undvika problem med färgen i framtiden. Eftersom ytan är grov och knotrig (se bild) undrar jag om det är en speciell målarstil man ska använda för att måla den. Ska man använda någon speciell roller eller pensel för att få en jämn och fin yta.

Tacksam för svar
 
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Hejsan. Vi har byggt upp en mur i trädgården av lecablock. På de har vi grundat och sedan lagt på putsbruk c. Nu vill vi måla muren. Jag vet att man ska använda silikatfärg för att undvika problem med färgen i framtiden. Eftersom ytan är grov och knotrig (se bild) undrar jag om det är en speciell målarstil man ska använda för att måla den. Ska man använda någon speciell roller eller pensel för att få en jämn och fin yta.

Tacksam för svar
 
  • Nyutgjuten betongvägg med ojämn yta och synliga fläckar i dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det någon som har ngt tips :)
 
De här forumet är ju helt dött på senaste tiden...
 
Använd en roller anpassat för grovt underlag och måla med sockelfärg så blir det nog jättebra.
 
S
En kraftigare pensel typ fasadpensel eller en grov roller. Stryk i kors så att du får in färg i porerna.

Fixa ett krön av tex plåt så fukten inte kommer in uppifrån och det blir frostsprängningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.