Jag fick ett erbjudande om att få flytta in i en villa och då betala 5000kr i hyra och när jag betalat 300.000kr så tillfaller villan mig, detta skrevs in i kontraktet.
Har nu bott i huset i ett år och behöver nu byta ut alla fönster och putsa om fasaden.
Men nu funderar jag på om det är dumt att bekosta detta ifall att ägaren/säljaren ångrar sig.
Kan säljaren ångra sig och häva avtalet?
 
A
Ja, det finns många möjligheter där säljaren kan komma undan.


Frågan är vad ni skrivit in i kontraktet gällande renoveringar, ska du eller ägaren bekosta? Normalt är det ägaren som har ansvaret.

Du skulle kunna göra ett tilläggsavtal där du skriver in att säljaren är återbetalningsskyldig med XXX kronor om ägandeskapet inte gör över med en värdeminskning på Y% per år….
 
mathiash77 skrev:
Ja, det finns många möjligheter där säljaren kan komma undan.


Frågan är vad ni skrivit in i kontraktet gällande renoveringar, ska du eller ägaren bekosta? Normalt är det ägaren som har ansvaret.

Du skulle kunna göra ett tilläggsavtal där du skriver in att säljaren är återbetalningsskyldig med XXX kronor om ägandeskapet inte gör över med en värdeminskning på Y% per år….
Vi skrev inte något speciellt förutom att om något går sönder i huset så ska jag köpa nytt.
 
  • Wow
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag tvivlar på att avtalet håller formellt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Man kan max villkora ett fastighetsköp med 2 år. Ni bör förnya avtalet vartannat år alltså.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
T Trollmormor2021 skrev:
Jag fick ett erbjudande om att få flytta in i en villa och då betala 5000kr i hyra och när jag betalat 300.000kr så tillfaller villan mig, detta skrevs in i kontraktet.
Har nu bott i huset i ett år och behöver nu byta ut alla fönster och putsa om fasaden.
Men nu funderar jag på om det är dumt att bekosta detta ifall att ägaren/säljaren ångrar sig.
Kan säljaren ångra sig och häva avtalet?

300.000kr ?
Varför inte bara betala allt på en gång ?

om du ändå har för avsikt att stanna och betala/överta
 
T Trollmormor2021 skrev:
Men nu funderar jag på om det är dumt att bekosta detta ifall att ägaren/säljaren ångrar sig.
Kan säljaren ångra sig och häva avtalet?
Kan du lägga upp avtalet i här i tråden, utan personuppgifter och fastighetsbeteckning? Det skulle vara lättare att svara då.

Jag tvivlar också på om upplägget är juridiskt bindande, det är stor risk att det inte är det. Har ni skrivit avtalet själva, eller tagit hjälp?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Köp loss huset först och renovera sen.

Om inte det går av någon anledning så be en fastighetsrättsjurist titta på avtalet, för det finns som andra sagt många fallgropar i sådana avtal.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.