Har en gammal entretrapp som putsade av hantverkare för 2 år sedan. Denne använde kalkputs och det blev mycket löst och lossnade efter 2 år. Vårt fel för att vi inte målade, hävdar hantverkaren.

Har försökt få tag i en murare att fixa ytan men utan framgång. Funderar på om jag kan göra det själv. Har mycket liten erfarenhet av sådant arbete

Har tagit bort gammal puts. Ska gå över med stålborste tänker jag.

Putsa ger jag mig inte på men funderar på om man kan jämna till ytan med betongspackel. Det är en kant på cirka 4 mm där den översta nivån möter väggen så att säga. Kan det funka att lägga ett lager betongspackel så tjockt över hela eller kommer det lossna? Jag vet tyvärr inte hur konstruktionen är, om det är några murstenar eller vad. Tror konstruktionen är original från 50-talet. Tror att det är så att det är en finare betongspackling ytterst som lossnat på dina ställen, lite grövre under där. Killen drog kalkputsen över allt detta efter snabb slipning med maskin, tror jag. Undrar om han pulat in frigolit som fyllnad på nåt ställe, verkar så..

Annars får jag väl hoppas få tag i en yrkesman till hösten.
 
  • Skadad puts på en entretrapp med löst material och synliga skador mot en tegelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Söndersliten och flagnad puts på en gammal entretrapp, synliga skador och ojämnheter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad puts på en entrétrapp där ytan är ojämn och lossnat vid kanten mot en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad och flagnande puts på entretrapp med synlig frigolit som fyllningsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fyll dom större hålen med mur och putsbruk B
Sen lägger du på weber tunnputs över hela ytan
Det där klarar du galant ska du se

Sök efter renovera betongtrapp själv så hittar du en hel del tips
 
  • Gilla
Sigward
  • Laddar…
nino nino skrev:
Fyll dom större hålen med mur och putsbruk B
Sen lägger du på weber tunnputs över hela ytan
Det där klarar du galant ska du se

Sök efter renovera betongtrapp själv så hittar du en hel del tips
Ok tack för tips. Har kollat en del sidor och då pratar se ofta om betongputs eller finbetong. Det är att hela ytan blir ganska stor och så. Weber tunnputs, jag ska kolla på det!
 
S Sigward skrev:
Ok tack för tips. Har kollat en del sidor och då pratar se ofta om betongputs eller finbetong. Det är att hela ytan blir ganska stor och så. Weber tunnputs, jag ska kolla på det!
Kika i tråden, där använder jag det på en yta som är ca 1.5x2.5m
 
nino nino skrev:
Fyll dom större hålen med mur och putsbruk B
Sen lägger du på weber tunnputs över hela ytan
Det där klarar du galant ska du se

Sök efter renovera betongtrapp själv så hittar du en hel del tips
Jag ser att Weber tunnputs är ett kalk-cementbruk om jag förstår rätt? Det killen använde här var något kalkbruk, det var problemet sa en annan murare. Är det mycket bättre med KC? Han sa att det ska vara cementbruk.
Sen vill jag inte ge mig på att putsa i flera olika lager, sätta nät och så, då ger jag hellre jobbet till nån som kan. Men är det bara två olika bruk ovanpå varann utan nät så kanske det funkar.
Annars var funderingen om finbetong funkar i 2-4mm över större delen av ytan.
 
Taggade dig i tråden jag menade.
2 bruk har jag använt mur och putsbruk B och weber 133 utanpå, inget nät eller så.
Höll vintern iaf
 
  • Gilla
Sigward
  • Laddar…
nino nino skrev:
Taggade dig i tråden jag menade.
2 bruk har jag använt mur och putsbruk B och weber 133 utanpå, inget nät eller så.
Höll vintern iaf
Tack för alla tips. Ser i tråden att du också hade gammal färg och blästrade först, det behöver jag firma till. Så kanske inte funkar riktigt med samma metod för mig. Grym tråd annars!
 
S Sigward skrev:
Tack för alla tips. Ser i tråden att du också hade gammal färg och blästrade först, det behöver jag firma till. Så kanske inte funkar riktigt med samma metod för mig. Grym tråd annars!
Ja jag lejde in en firma till det
Var mest för att jag varken hade tid eller lust att borsta/slipa av det gamla och dom tog ju resten av grunden på den sidan också.
Få se om dom får blästra resten i år eller nästa.

Jag skulle borsta av din trapp, knacka bort sånt som är löst eller bom, blåsa av med högtryckstvätt eller slang sen börja laga
 
  • Gilla
Sigward
  • Laddar…
Du har sprickor som är ganska grova.
Sen har du trappstegen i betong som sticker ut en bit. Så det hade blivit sprickor igen med b-bruk även om det går och inte särskilt snyggt där trappstegen möter ytan.

Om trappstegen hänger ut från ytan med mer än 1cm så hade jag kapat till dem snyggt och rakt i jämn tjocklek. Är de närmaste livet än så hade jag fasat ner kanterna så skarven inte blir så extremt.

Tvättat allt hårt med en högtryckstvätt, fyllt ut det värsta med vanlig b-bruk samt skurit upp sprickor ordentligt och lagat ut dem med samma.

Eftersom du har block så är det bästa resultat med nät så jag hade gjort allt med webers ef system.
Glasfibernät och Weber ef 261 stålat på i två omgångar. Första laget du sätter nätet i och nästa dag ett ytlager som du filtar.

Fördelar är att det är ett väldigt klistrigt bruk, bygger tunnt, relativt lättarbetad och har egenskaper som ett vanligt bruk tillskillnad från andra tunnputsprodukter.

Men det är ganska dyrt och nätet kostar en förmögenhet samt att du måste köpa 55m2 rulle.
Men kolla på blocket om någon säljer något gammalt putsnät med mindre kvar så är det överkomligt. Kvittar vems system det kommer ifrån om du ska göra det själv, vi måste bara hålla oss till samma som bruket om garantier osv ska gälla.

Angående muraren så är det fel bruk för en sådan konstruktion. Alldeles för vitt för att vara en produkt som är på grejer av betong.
Sen ser det ut som det saknas grundning också och som du sa drog han på allt rakt på slipad yta.
Där är det minsta som gäller ett ordentligt grundat b-bruk upp till rena betongprodukter.
Aldrig ett kalkbruk.
 
Redigerat:
  • Gilla
Sigward och 1 till
  • Laddar…
L Lerstenstegel skrev:
Du har sprickor som är ganska grova.
Sen har du trappstegen i betong som sticker ut en bit. Så det hade blivit sprickor igen med b-bruk även om det går och inte särskilt snyggt där trappstegen möter ytan.

Om trappstegen hänger ut från ytan med mer än 1cm så hade jag kapat till dem snyggt och rakt i jämn tjocklek. Är de närmaste livet än så hade jag fasat ner kanterna så skarven inte blir så extremt.

Tvättat allt hårt med en högtryckstvätt, fyllt ut det värsta med vanlig b-bruk samt skurit upp sprickor ordentligt och lagat ut dem med samma.

Eftersom du har block så är det bästa resultat med nät så jag hade gjort allt med webers ef system.
Glasfibernät och Weber ef 261 stålat på i två omgångar. Första laget du sätter nätet i och nästa dag ett ytlager som du filtar.

Fördelar är att det är ett väldigt klistrigt bruk, bygger tunnt, relativt lättarbetad och har egenskaper som ett vanligt bruk tillskillnad från andra tunnputsprodukter.

Men det är ganska dyrt och nätet kostar en förmögenhet samt att du måste köpa 55m2 rulle.
Men kolla på blocket om någon säljer något gammalt putsnät med mindre kvar så är det överkomligt. Kvittar vems system det kommer ifrån om du ska göra det själv, vi måste bara hålla oss till samma som bruket om garantier osv ska gälla.

Angående muraren så är det fel bruk för en sådan konstruktion. Alldeles för vitt för att vara en produkt som är på grejer av betong.
Sen ser det ut som det saknas grundning också och som du sa drog han på allt rakt på slipad yta.
Där är det minsta som gäller ett ordentligt grundat b-bruk upp till rena betongprodukter.
Aldrig ett kalkbruk.
Ok, tack för tips! Det låter lite för avancerat för mig att gå på själv i så fall med nät och allt. Killen hade satt nät i, men det satt inte ordentligt så jag har dragit väck det. Några plastnät, vita och gula.
Kanske han använt rätt produkt innerst men dåligt förarbete. Det yttersta var ju fel i alla fall med kalkbruk men kanske det inte var fel produkt mot nätet, men dåligt förarbete var det nog då.
Det är en väldig utsatt konstruktion, ingen avrinning från taket ovanför entrén så denna ytan får ta en hel del stänk. Därför jag tänkte att ren finbetong kanske kunde vara bra, om den fäster vill säga. Den snygga strukturerade ytan av puts är mindre viktig än att det håller. Tror du finbetong kan läggas på utan nät? Min far funderade på om man kunde hälla i finbetong i en tunn gjutning med plywood, nästan upp till kanterna och sen möta kanterna genom att spackla på det sista.
 
N
Jag säger dra bara på cementbruk a på hela ytan och riv till, klart.
Man har ef bruk 260 sockel mot mark, Men ser ingen anledning att använda något annat än cementbruk A här.
EF bruk används ju främst på cellplast, och ibland på isolerskivor. Och tunnputs på hus ibland.
 
Redigerat:
  • Gilla
Sigward
  • Laddar…
S Sigward skrev:
Har en gammal entretrapp som putsade av hantverkare för 2 år sedan. Denne använde kalkputs och det blev mycket löst och lossnade efter 2 år. Vårt fel för att vi inte målade, hävdar hantverkaren.

Har försökt få tag i en murare att fixa ytan men utan framgång. Funderar på om jag kan göra det själv. Har mycket liten erfarenhet av sådant arbete

Har tagit bort gammal puts. Ska gå över med stålborste tänker jag.

Putsa ger jag mig inte på men funderar på om man kan jämna till ytan med betongspackel. Det är en kant på cirka 4 mm där den översta nivån möter väggen så att säga. Kan det funka att lägga ett lager betongspackel så tjockt över hela eller kommer det lossna? Jag vet tyvärr inte hur konstruktionen är, om det är några murstenar eller vad. Tror konstruktionen är original från 50-talet. Tror att det är så att det är en finare betongspackling ytterst som lossnat på dina ställen, lite grövre under där. Killen drog kalkputsen över allt detta efter snabb slipning med maskin, tror jag. Undrar om han pulat in frigolit som fyllnad på nåt ställe, verkar så..

Annars får jag väl hoppas få tag i en yrkesman till hösten.
Du kan absolut göra jobbet själv och det ganska billigt jämfört om du tar in hantverkare.

Är du osäker på hur du ska göra finns det hur mycket råd som helst att få genom att googla på seriösa sidor. Du kommer undan ganska billigt och det är inte speciellt svårt. Du kan välja att lägga in sten/grus på sidan, det kan bli ganska trevligt. Alltså att det skulle komplettera stensättningen nedanför trappsidan, kan bli snyggt.
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
S Sigward skrev:
Ok, tack för tips! Det låter lite för avancerat för mig att gå på själv i så fall med nät och allt. Killen hade satt nät i, men det satt inte ordentligt så jag har dragit väck det. Några plastnät, vita och gula.
Kanske han använt rätt produkt innerst men dåligt förarbete. Det yttersta var ju fel i alla fall med kalkbruk men kanske det inte var fel produkt mot nätet, men dåligt förarbete var det nog då.
Det är en väldig utsatt konstruktion, ingen avrinning från taket ovanför entrén så denna ytan får ta en hel del stänk. Därför jag tänkte att ren finbetong kanske kunde vara bra, om den fäster vill säga. Den snygga strukturerade ytan av puts är mindre viktig än att det håller. Tror du finbetong kan läggas på utan nät? Min far funderade på om man kunde hälla i finbetong i en tunn gjutning med plywood, nästan upp till kanterna och sen möta kanterna genom att spackla på det sista.
Onödigt komplicerat,
Detta är en knapp halv dags jobb om det ens för dig, jag tipsade om EF 261(inte ef260) eftersom det är ännu lättare för en lekman (ingen grundningbehövs, bra vidhäftning, lätt att filta) att bara dra på med en spackel som du efterfrågade.
 
  • Gilla
Sigward
  • Laddar…
N
Uttalar mig inte om det, men mot mark ska du använda ef 260. Ef 261 är för fasad.
Är mer cement i 260 skulle jag gissa, så tipsa då om rätt ef bruk =)
 
Redigerat:
  • Gilla
Sigward
  • Laddar…
N
Man ska ju putsa ut minst en cm för att komma ut i livet, ser man när man tittar på bilderna, och det klarar man inte med ef puts. Som sagt, Cementbruk A
 
Redigerat:
  • Gilla
Sigward
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.