Man kommer långt med ett gäng bra batterier med. Jag kör med Milwaukee 5.0ah till handklinga och sticksåg. Skaffar man 5st sådana kan man nog lätt bygga en helg utan att behöva ladda.
 
A andersmc skrev:
Orkar det driva en kapsåg? Eller en kaffebryggare? Det är ungefär samma effekt.

Vatten måste man ha också. Inte minst till att blanda betong och rengöring.
Har vatten från ån. Har redan gjutit två betongbänkar i somras så det går utmärkt. Elverket klarar de flesta vanliga elprodukter så kapsågen som jag har är inga problem.
 
Mikael_L
Fundera på husbyggsats från Lundqvist trävaru eller Lövångersbygg.

Båda erbjuder att rita själv. Det finns naturligtvis begräsningar, men modulsystemet gör att man får ganska lätthanterliga moduler som man snabbt får upp till vädertätt.
Sen kan man pyssla på med att göra färdigt inne hur länge som helst.

Och det är inte så fantastiskt mycket mer pengar än det rena materialpriset, så väger man in tidsvinsten vid bygget så är det frågan om det inte kan bli billigare - ja lite beroende på vad man anser sin egen tid vara värd då.
 
Jag planerar för fullt bygget av ett 100m2 (80 + 20 boyta på loft) fritidshus.
Vår budget är 800.000 för allt exklusive tomt. Det inkluderar alltså elanslutningsavgift, installation av VA och el. Dvs kostnader som du kanske inte drabbas av.
Vårt bygge blir normal bostadsstandard, platta på mark (300mm isolering) med golvvärme, öppet till nock med nockbalk, 400mm isolering i taket, 285mm isolering i väggar och stora fönster av bra kvalitet. Vi har inte valt de enklaste/billigaste lösningarna men samtidigt inget överdådigt.
Det kan ju ge ett hum om kostnadsbilden.
 
G Gabbe1 skrev:
Jag planerar för fullt bygget av ett 100m2 (80 + 20 boyta på loft) fritidshus.
Vår budget är 800.000 för allt exklusive tomt. Det inkluderar alltså elanslutningsavgift, installation av VA och el. Dvs kostnader som du kanske inte drabbas av.
Vårt bygge blir normal bostadsstandard, platta på mark (300mm isolering) med golvvärme, öppet till nock med nockbalk, 400mm isolering i taket, 285mm isolering i väggar och stora fönster av bra kvalitet. Vi har inte valt de enklaste/billigaste lösningarna men samtidigt inget överdådigt.
Det kan ju ge ett hum om kostnadsbilden.
hur mycket jobb lägger ni ner själva då? 10tkr/m2 boyta är sällsynt att klara utan ca 50-75% eget jobb.
 
Allt arbete, förutom markarbeten, utförs i egen regi. Jag räknar med att det lär bli runt 1000 timmar. Jag borde vart nämnt att kostnadsbilden jag presenterade endast gäller materialkostnader. Räknar jag bort markarbete, kostnad för KA, bygglov och elnätsanslutning så blir det ca 7000kr/m2 boyta i materialkostnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.