Hej
Jag tänkte slänga ur min gamla vedpanna, ackumulatortank och expansionskärl och starta om från början.

Pannrummet är beläget i en del av boningshuset och därmed uppvärmt. Pannrummet har gjutet betonggolv.

På nedervåningen har jag golvvärme och på övervåningen har jag vanliga radiatorer.

Efter att ha läst många inlägg och andra sidor hade jag tänkt mig följande. Jag vill jättegärna ha synpunkter/ideer från er. Den bifogade ritningen har jag tagit från laddomats hemsida (som jag sett i en tråd) och kompletterat med anslutningar för golvvärme. (Vilka avstånd bör det vara mellan de olika delarna och är de bra placerade, vad bör man tänka på för att det ska bli bra ledningsdragningar?)

Jag tänkte köpa följande utrustning:

- Panna, Baxis Solo Inova 30 kW med laddomat 21 alt termovar? (Vilken är bäst har hört att Termovar kan läcka ibland?)
- Specialbeställd ack tank på ca 4,5 m3. (Räcker pannan till tanken tänkte dimensionera för två ilägg när jag väl eldar)
- Expansionskärl, 75+200 liter, på vinden, ca 1,7 m över översta radiatorns övre del. (Kan det blir problem i och med att volymerna är olika och borde jag höja expansionskärlet så att jag når 2 m skillnad?)

Till ackumulatortanken tänkte jag ha:

Två 10 meters kopparslingor för anslutning i serie, en uppe och en nere.
En 15 meters kopparslinga för eventuell framtida solvärme (Ej på ritningen, var bör den placeras?)
Två elpatroner vardera om 6 kW.
4 temperaturgivare.

Ackumulatortanken.
Tanken kommer att stå i ett hörn vilket innebär att jag endast kommer att isolera 2 sidor. (Synpunkter)
Under tanken tänkte jag lägga ca 5 cm isolering som tål tryck och värme (vad det nu är för sort?). På sidorna funderar jag på att lägga två lager 10 cm markisoleringsskivor med förskjutna skarvar. Över tanken läggar jag ca 40 cm isolering (ända upp till taket/mellanbjälklaget). Sedan bygger jag in alltihop med gipsskivor(?) och använder minaritskivor till inspektionsluckor.
Hur funkar det när man har isolering med anslutningarna till elpatronerna och temperaturgivarna etc?

Expansionskärlen.
Kärlen kopplas ihop och får lite parafinolja ovanpå vattnet för att minska avdunstning och syresättning.

Ni har säkert en massa praktiska tips som man borde tänka på, dela med er.


Hälsning
LennartS
 
  • Ritning acktank.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har bara sett Laddomat läcka, men det är möjligt att båda läcker.

4,5 m3 är ganska lagom till den pannan (2 x 18 x 135 = 4,8 m3). Hur stort energibehov har du? Det är aldrig nån nackdel med en storlek större panna.

Inga problem med olika exp-volym men sätt topparna på samma höjd och anslut med 28-rör.

Dra ut vv-slingorna över tankens hela höjd (bara att skriva på tankritningen). Använd dubbla blandningsvetiler så att varmvattnet i första hand tas från nedre slingan.

För bästa funktion använd bivalenta shuntar och anslut dom på rören mellan tank och panna + ett mittutag på tanken.

Vad ska elpatron användas till? Är det bara för värme när du är borta montera den så högt som möjligt. Är det för när du inte orkar elda måste den sitta en bit ned så att vv-slingan värms, kanske 0,5 m.

Glöm solslingan om du mot förmodan vill ha sol senare kör värmeväxlare. Med en så här bra anläggning spar du inte många eldningstillfällen per år med solfångare (obs högst personlig åsikt). Solslingans pris är väl nästan skillnaden upp till en Inova 50?

Varför markisolering? Varför ingen isolering mot väggen??? Du bör isolera minst 200 mm runt om. Vid elpatronerna snickrar du en liten försänkning så att muffen för elpatronen sticker ut. Se till att du får så långa muffar att det blir lite isolering där också.

Lägg tanken på ett regelverk av 45x45 cc 600 och isolera mellanrommet med mineralull.
 
Hej
Tack för svaret Matss.

Angående att Termovar läcker så var det en rörkille som sa det till mig, vet inte om han har bred erfarnhet av detta. Dock är det något som gör att man skall välja Termovar framför Laddomat 21 eller är de likvärdiga enligt dig?

Har dimensionerat mer efter vilken tank jag kan få in i pannrummet (så stor som möjligt) och valt panna därefter. Ju större volym desto bättre.
(Skulle tro att energibehovet är omkring 35 000 kwh per/år (185 kvm bostadsyta och 56 kkvm garage där jag inte tänker ha mer än ca 10 grader)

Angående exp.kärlen så låter det bra kan vara svårt att få upp ett alltför stort kärl på vinden.)

Dra ut vv-slingorna över tankens hela höjd (bara att skriva på tankritningen). Använd dubbla blandningsvetiler så att varmvattnet i första hand tas från nedre slingan.

För bästa funktion använd bivalenta shuntar och anslut dom på rören mellan tank och panna + ett mittutag på tanken.
Här hänger jag inte mer kan du förklara en gång till, kanske rita och förklara? Vad är en bivalent shunt?

Elpatronerna kommer att användas när vi är bortresta eller när latmasken har slagit bo hos oss ;-). Hoppas inte det blir för ofta i alla fall.


Skippar nog solvärmeslingan som du säger, den kostar ca 3500 inkl moms.

Markisolering var ett tips från killen på Husqvarna Tanksvets men det kanske går lika bra att använda en vanlig isolering. Vad tror du om att lägga en 120 mm skiva liggande innerst utan regelverk och en 70 mm skiva stående mellan 70 mm reglar och sedan klä in tanken. (Vilket material är att föredra när man klär in tanken.)

Tänkte att den isolering som finns i väggarna skulle räcka. Väggarna består av dubbel gips, 95 mm isolering, 15 cm liggande timmer och ytterst 70 mm isolering). Tror du att det behövs isoleras i alla fall i så fall hur mycket?
(Jag har det lite trång i pannrummet i och med att Baxi rekomenderar 1 m fritt framför pannan men det kanske inte är nödvändigt?)

Tror du att muffar på 6 cm räcker för elpatronerna blir de längre så försämras väl funktionen kraftigt?

Istället för 45 mm reglar (Tycker trycket blir för högt 23 000 kg/kvm) blir det nog 120 mm reglar (Trycket blir knappt 9 000 kg/kvm) ifall jag inte kan hitta någon isolering som tål både tryck och värme)
 
Hej 2:an
Tack för länken, nu fattar jag hur en sån fungerar och kan användas till systemet de två värmeslingorna :)
 
Termovar och Laddomat 21 är väl likvärdiga, Termovaren är mindre och smidigare om det spelar nån roll.

Du har ett ganska stort energibehov så en större panna är ingen nackdel, men med Inova 50 borde tanken vara ca 6 m3 för att klara två ilägg vid varmare väder och då kanske det blir trångt? Man kan ju tänka sig andra former än kvadratiska tex sneddat hörn. Ett tips är att ta en offert på tanken hos Extuna i Falun, vet inte hur långt du har dit?

Du bör minst ha 2 x 45 mm isolering med förskjutna skarvar mot ytterväggen kolla på Isovers hemsida dom har en ny gullfiber med lambda 0,033. Sen är det viktigt att få allt lufttätt så att du inte får något som helst drag igenom isoleringen.

Spika en regelstomme av 45x45 150-160 mm utanför tanken, klämm in 170mm gullfiber innaför regelstommen och 45 mm mellan reglarna. Klä med gips, sätt remsor så att det blir lufttätt. Resultatet blir ingen superisolerad tank (men det är inte färdigisolerade tankar heller) men är nog en bra kompromiss mot tankvolymen. På ovansidan har du ett isolerat golv? I så fall kan du vinna lite volym genom att minska isoleringen till 25-30 cm.

Skriv 2,3 kg/cm2 så inser du att det inte är något tryck som krossar en regel :) Vi använder 45x45 under högre tankar utan problem...
 
LennartS skrev:
Hej 2:an
Tack för länken, nu fattar jag hur en sån fungerar och kan användas till systemet de två värmeslingorna :)
Du bör sen ha två shuntstyrningar, Kan rekomendera Termomatik CBJ med inomhusgivare till båda. Golvvärmen kan styras genom att ställa maxbegränsningen på tex 45 grader och innegivaren på nån grad mer än du ställt innegivaren till elementen på. Då har du konstant temp på golvvärmen tills det blir för varmt då stänger shunten helt. Kräver att du har typ rumsreglering av golvvärmen idag.
 
Matss tack för dina utförliga och bra svar har några saker som jag ännu inte förstår nedan.

Om det blir Termovar eller Laddomat får då styras av rörisen. Kan vara att Termovaren kommer att passa bättre då den är mindre, har lite trångt vid pannan.

Har bara kollat med Huskvarna skall kolla med Extuna det är nog lite närmare till Falun än till Huskvarna.
Tyvärr så kommer jag inte upp till 6 kbm tank hur gärna jag själv vill :( och då blir 4,5 kbm en bra kompromiss. Måtten på den tank jag tänker på är 2,25*1*2 (längd*Bredd*Höjd)
Hur viktigt är det att ha 1 meter mellan panna och tank som Baxi rekomderar går det att tjäna någon decimeter där?

Bra tips om hur jag skall fixa med isoleringen och även deras "nya" isolering.
Jag hade tänkt lämna 5 mm oisolerat mot golvet för att snabbt kunna se om det börjar läcka men får kanske tänka om, då får jag ju "tjuvdrag"?

Har uppvärmt utrymme på övervåningen och även isolerat golvet så det skulle för den skull säkert gå att minska isoleringen, dock är nog taket skruvat mot reglar så det kan bli vissa problem pga detta (luftficka), om jag inte river upp gipsen ovanför tanken och ser till att isolera direkt mot undertaket.

Angående trycket så räknade jag inte med något problem med regeln men är osäker på om vad för tryck betongen kan klara av, får kolla upp det. (Plattan är isolerad 10 cm med armering mitt i betongen (10 cm betong).


Du bör sen ha två shuntstyrningar, Kan rekomendera Termomatik CBJ med inomhusgivare till båda. Golvvärmen kan styras genom att ställa maxbegränsningen på tex 45 grader och innegivaren på nån grad mer än du ställt innegivaren till elementen på. Då har du konstant temp på golvvärmen tills det blir för varmt då stänger shunten helt. Kräver att du har typ rumsreglering av golvvärmen idag.
Jag har Wirsbos pepex system (för golvvärmen) med innegivare som skall reglera slingvärmen men tyvärr fungerar den inte nu, "strypventilerna" som skall reglera vattenflödet kärvar :( och har därför kopplar ut automatstyrningen så de står på fullt kräm just nu. Menar du att jag skall till Wirsbos "Push/Shunt" styrning skall koppla in den på detta system eller före och ställa in deras manuella reglering till max?
 
Avståndet panna vägg är för att kunna dra ut askan ur botten, kan säkert minskas nån decimeter. Ett alternativ om du har bra drag i skorsten är ju Extunas 35 kW panna, där tar du ut askan från sidan.

Wirsbos "Push/Shunt" matar du med vatten från den ena bivalenta shunten. Det vattnet har då den temp som du ställt in på CBJ:n och altså kan du vrida upp deras termostat på max. Ett billigare alternativ är ju att ansluta Wirsbo-shunten direkt till hetvattnet och slippa en bivalent shunt och en CBJ. Det ger dock lite sämre skiktning.
 
Har ju funderat hit och dit med pannorna och väljer nog trots allt Baxis iom att deras teknik har varit med länge. Alla andra jämför sig med just deras panna och som jag förstår det så är den enkel att hantera samt att det inte röker in när man eldar och det är ju viktigt i och med att vi har pannan i boningshuset. (Har inte så god erfarenhet av förra pannan (Combi Heat, många problem och mycket rök inomhus, när jag köpte den var den tämligen ny på marknaden (1991))

Är nog trots allt intresserad av att automatstyra golvvärmen med en bivalent shunt och en CBJ som du föreslår om det inte blir för krånglit att få till, skall kolla med rörkillen.

Har sett att du rekommenderat andra att titta på Extunas panna, kan du berätta lite om den, din erfarenhet etc, kanske jag ändrar mig :)

Tror nog att jag har tillräckligt med drag, skorstenstoppen ligger ca 8,5 m högre än pannrumsgolvet och öppningen är 140*210 mm men jag har inte mätt draget.
Kan detta ställa till problem med Baxis panna?
 
Om jag inte mins fel så rekomenderar Baxi Termovar. Och jag har för mig att de till och med kärver Termovar för att deras garanti skall gälla. Men jag är inte säker.
Martin
 
storahuset skrev:
Om jag inte mins fel så rekomenderar Baxi Termovar. Och jag har för mig att de till och med kärver Termovar för att deras garanti skall gälla. Men jag är inte säker.
Martin
nej
laddomat är okej
 
Ok då vet jag att båda är ok även om Baxi säger annat i sin dokumentation.
Undrar varför de gör det egentligen:confused:
/Lennart
 
Läste du det Lennart? För jag kan ha mints fel.
Martin
 
När det gäller utrymmet framför pannan kanske det går att öka lite genom att inte ställa pannan vinkelrät ut från väggen. Vi har ställt våran lite på snedden vilket ökad åtkomligheten mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.