Jag har ett cykeltak som bärs upp av stolpar som står på plintar. Nu ska jag flytta ut stolparna för att minska takutsticket, och tänkte ställa de nya stolparna på markskruv istället för plintar för att slippa gräva upp och återfylla i plattläggningen som utgör golv. I samma anda så hoppas jag slippa gräva upp de befintliga plintarna, även där för att slippa återfylla och göra om allt för mycket av plattläggningen. Vad är bästa sättet att kapa plintarna så att de kommer i höjd med plattorna?
 
Har du någon bild på dem?
Vilken typ av plintar är det, hur mycket sticker de upp och vilken dimension har de?
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Har du någon bild på dem?
Vilken typ av plintar är det, hur mycket sticker de upp och vilken dimension har de?
Två av dem är 50 cm färdigköpt plint från byggmax, en är 70 cm.
 
  • Betongplint under träpelare för terrass, nära en täckt möbel och häck i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betongplint med påmonterad stolpsko som håller en röd trästolpe på en stenlagd mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En färdigköpt betongplint från Byggmax installerad under en röd träpelare med metallfäste.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gjuten plint intill rött hus, avloppsrör och en cykel lutad mot en svart kruka i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att kapa dem jämna med stenarna vid sidan av dem blir nog mer jobb än att gräva upp dem.
Att bara kapa av järnen och sedan "runda av" sidorna går ju bra att göra med vinkelslip. Så att den blir som en liten ojämn sten bland resten.

Alternativt, när ni flyttat på stolparna kan ni testa att skruva i en balk i skon och lyfta hela plinten med en domkraft, och sedan återfylla hålet.
 
  • Gilla
popq
  • Laddar…
Borde väll inte vara några problem att lyfta ur dem, med rätt slags lyftanordning...
 
S salkin85 skrev:
Borde väll inte vara några problem att lyfta ur dem, med rätt slags lyftanordning...
Nä, troligen inte. Men det är trångt, och åt ena hållet är det risk för singel, som rasar åt alla håll så snart det får möjlighet, och plötsligt har jag väldigt mycket mer jobb än jag önskar för just den här grejen :D (och då får det skjutas alldeles för långt på framtiden).
 
  • Gilla
perblo
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Att kapa dem jämna med stenarna vid sidan av dem blir nog mer jobb än att gräva upp dem.
Att bara kapa av järnen och sedan "runda av" sidorna går ju bra att göra med vinkelslip. Så att den blir som en liten ojämn sten bland resten.

Alternativt, när ni flyttat på stolparna kan ni testa att skruva i en balk i skon och lyfta hela plinten med en domkraft, och sedan återfylla hålet.
Runda av räcker nog, ja. Tänkte skjuta så mycket grävande/återfyllning som möjligt framför mig, för att få det här gjort i år.
 
Romdell och diamanttrissa går att kapa med , går att finlira med rondellen sen så det blir jämns med plattorna, tar man det lite försiktigt sista biten så blir dom släta. Skär spår runt och rakt in så kan slå loss bitarna och ta stolpen sen.
 
  • Gilla
popq
  • Laddar…
En slägga och ev en mejsel. Kapa metall med vinkelslip, tigersåg eller bågfil.
 
  • Gilla
popq
  • Laddar…
Gjorde mig av med två rejäla plintar nyligen. Den första grävde jag upp halvvägs och hissade med hävstång och domkraft. Sög fast ordentligt i lerjorden, tyngre än att byta däck på bilen. Meckigt att peta ner stenar under så att jag kunde ta omtag. Den andra spräckte jag översta 30cm med snigeldynamit, plockade upp skärvorna och fyllde med jord ovanpå. Mindre åverkan på gräsmattan och mindre tungt, men kostade några slantar mer. Rekommenderar metod 2 :D
 
  • Gilla
popq
  • Laddar…
Cylindriska och kvadratiska plintar går att lyfta upp hela, har provat både med lyftarmarna på traktor och med en lång regel.
När jag ser din bild 1 gång till skulle jag välja ett kjedjelyftblock eller möjligtvis ett spaklyftblock, då borde det vara en lätt sak att lyfta plintarna rakt upp även om de är lite koniska.
 
Ett kraftigt försenat tack för tips här i tråden. Kapning av järn, rundning av kanter, och möjligen hacka bort lite av toppen blir det.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.