Hej!

Flyttade in i detta hus för ett par år sen och trädgården har bland annat ett Syrén träd som stöttats med trästolpe och juteband. Efter två år hade stolpen gjort sitt och jag gjorde om. Tyvärr håller det inte bra vilket inte är speciellt förvånande.
Men nu lutar trädet rätt mycket som ni kan se på bild. Tänkte köpa någon stötta och ha det framför trädet, men har inte hittat något bra. Tänkte mig att det borde finnas en stålstolpe med klyka som trädet kan vila i. Alternativt att jag tar en stålstolpe på andra istället och försöker ”dra upp” trädet. Men tror ärligt att även den kommer sätta sig i gräsmattan och jag får göra om det varje år. Kan någon erfaren ge lite tips hade jag varit mycket tacksam!


Lutande syrénträd stöttat av gammal trästolpe och juteband i en trädgård med gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Chriben
  • Laddar…
Eller inse att trädet vill lägga sig ned och vila för gott..

/ATW
 
  • Gilla
Abies koreana och 3 till
  • Laddar…
Ja det kanske är så. ”Press F”?
 
Ta bort och sätt en ny, dom växer ju som ogräs.
 
  • Gilla
Kustvägen och 1 till
  • Laddar…
Ja, det är väl inte värt besväret att försöka rädda men har så mycket andra projekt att jag inte orkade ett till. Men det är nog ungefär samma arbetsinsats att sätta ett nytt. Tack, ni fick mig över tröskeln.
:D
 
Skulle du stötta så sätt ett kryss av bräder/störar med övre delen kort i förhållande till nedre. Trädet skulle då vila i klykan som bildas och eftersom du får två kontaktpunktet med marken blir det hela ganska stadigt.
 
  • Gilla
Chriben och 1 till
  • Laddar…
Stötta upp i nuvarande position kan du ju göra men frågan är om det är värt det. Det finns sätt att räta upp hela trädet istället. I så fall får du gräva upp en stor grop kring trädet och sen vinkla upp allting. Efteråt får du stötta upp det med störar och band. Kommer dock krävas vattning och risken är att trädet inte tycker om behandlingen.

Eftersom trädet faksitkst ser ut att vara i risigt skick skulle jag låta det falla in i den eviga vilan och plantera ett nytt istället. Syren växer snabbt så om något år kommer du vara nöjd med ditt val.
 
  • Gilla
grapper
  • Laddar…
T Tungbetong skrev:
Stötta upp i nuvarande position kan du ju göra men frågan är om det är värt det. Det finns sätt att räta upp hela trädet istället. I så fall får du gräva upp en stor grop kring trädet och sen vinkla upp allting. Efteråt får du stötta upp det med störar och band. Kommer dock krävas vattning och risken är att trädet inte tycker om behandlingen.

Eftersom trädet faksitkst ser ut att vara i risigt skick skulle jag låta det falla in i den eviga vilan och plantera ett nytt istället. Syren växer snabbt så om något år kommer du vara nöjd med ditt val.
Tack för bra info. Ja det är nog dags att göra honnör och låta trädet vila. Har en hel del lav/mossa på sig också så det är log lika bra att börja om från början. Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.