Hej, får man bort mossa från sjöstensplattor med en högtryckstvätt? Tänkte låna en från HLL, 230V är det jag har att tillgå hemma, om det är olika tvätteffekt på dem.
Sjöstensplattor med mossa i skuggigt område, omgivna av gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle börja med att ta på Bensaltensid och låta det verka några veckor. Sedan borsta med peasavakvasten.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Jag skulle börja med att ta på Bensaltensid och låta det verka några veckor. Sedan borsta med peasavakvasten.
Är inte det lite giftigt? Det handlar om över 100kvm... Föreslår du det för att det är lättare eller för att högtryck inte biter?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Jag skulle börja med att ta på Bensaltensid och låta det verka några veckor. Sedan borsta med peasavakvasten.
Jag har tänkt på det väldigt länge men inte kommit till skott. Våra plattor är mycket mer mossiga.
Var hittar man Bensaltensid till rimliga pengar o rätt koncentrat?
Köpa färdigt på flaska är ju att kasta pengarna i sjön.
 
Högtryckstvätten biter på det mesta av mossan, men inte allt, men den biter även på plattorna, sandkorn mm lossnar från plattorna.

Ja Bensaltensid är giftigt men man behöver inte ha på så mycket.

Det kan även fungera med järnsulfat, men nackdelen är att det blir en massa ”rost” på plattorna.


Jag köpte Bensaltensid på ”allt fraktfritt”
https://allt-fraktfritt.se/fulstopp-bensaltensid-och-pavaextmedel/bensaltensid
 
Högtrycken skjuter gärna bort stenen i plattan med.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
ättika dödar oxså mossa
 
Brukar köra med högtryck och tralltvätten.
Men även ogräsättika (också Grön Fri) hjälper till att hålla borta.
 
Unikt namn
T tergo skrev:
ättika dödar oxså mossa
Vilka mängder ättika behöver man för att ta kål på mossan?
 
Det blev högtryck men det tog sin tid att få bort allt. En och annan sten lossnade men över lag klarade sig plattorna utmärkt. Nu ska jag fylla med rätt sand i alla springor som ju blev bortblåst i tvätten
 
  • Gilla
TomasAx
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.