Hej!

Under vintern har vi haft problem med pumpen som återkommande löst ut pga "onormalt flöde köldbärare", under vinterperioden uppkom felet 1-2 gånger per dygn. Felet gick att återställa och den gick sedan ytterligare en period innan den åter löste ut. Nu under den varmare perioden har vi inte några problem men det går att provocera fram felet med om pumpen får jobba hårt mot öppna varmvattenkranar. Jag fick tips om att problemet sannolikt kan bero på luft i köldbärarkretsen (?)

Pumpen installerades utan möjlighet till avluftning men jag har nu låtit installera avluftare. Jag känner mig tveksam till placeringen, kommer detta att funka? Se bild, blåa pilar = utgående röda pilar = inkommande

Tacksam för input!
 
  • Installation av värmepump med avluftare och rör markerade med pilar för flödesriktning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som vanligt så verkar det finnas ett antal rörmockare som fortfarande inte vet att luft samlas på högsta punkt... nej det där gör inte så att man kan få ut luften från systemet. Jag skulle rekomendera ett tryckkärl med en genomströmmningsluftare. Då luftar den av systemet automatisk. Budgetvarianten är att få till några luftare på högsta punkt
 
  • Gilla
jallinder och 1 till
  • Laddar…
Tack för input! Jag påtalade direkt när jag såg installationen att jag var tveksam till att avluftning via avsticken skulle funka, han menade att luften söker sig till högsta punkten och avluftningsnipplarna sitter högst upp i kretsen. Det är inte mycket utrymme till taket från rören ovanför pumpen så ksnske det föranledde placeringen. Kanske luften söker sig dit efter ett tag om pumpen är avslagen?

Var bör ett tryckärl med genomströmningsavluftare placeras? Spelar det någon roll om det är på inkommande eller utgående brine? Förmodar att kärlet måste placeras som högsta punkt? Pumpen har ett inbyggt trycksatt expansionskärl, behöver jag ta hänsyn till det på något sätt om jag installerar tryckärl med genomströmningsavluftare?
 
Man kan ju sätta tryckexp kärl där det idag sitter det andra kärlet å genomströmmningsluftaren sätts med fördel på rör ut till borrhålet igen
 
  • Gilla
jallinder
  • Laddar…
Tack för engagemang

Då det finns ett expansionskärl idag som är trycksatt så borde väl det duga, eller finns det någon anledning att byta det? Det är trycksatt till 1 bar.

Vet du någon lämplig genomströmsluftare som skulle fungera? Rören har ytterdiameter 28mm
 
Det ska vara ett riktigt tryckexp. kärl med membran. Inte dom där plastkärlen som följer med värmepumpen. Flamco har ett par stycken som jag brukar använda bl.a den på bilden
 
  • Guldigt tryckexpansionskärl med membran från Flamco för värmesystem montering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jallinder
  • Laddar…
Stort tack! Då är jag helt med på vad det är för typ av avluftare du menar, alltid kul att lära sig något nytt. Flamcovent och tex Spirovent har som jag förstår samma funktion.

Är också med på vad du menar med expansionskärlet, det är en Daikin BVP och vad jag kan förstå så är den utrustad med "riktiga" expansionskärl för både radiator- och köldbärarkrets.

Nu får det blir ett snack med rörisen och installation av falmco/spiovent på utgående KB, det är inte mycket utrymme att spela på men det borde gå att lösa.
 
En till fundering, jag förutsätter att en avluftare av typ Flamcovent måste isoleras då den monteras på en KB krets - hur löser man det? Ingår det, eller går det att köpa till en "isoleringslåda" (som tex sitter på påfyllnadskoppel) eller blir det till att "vira runt" en flexibel isolering?
 
På vissa flamco så kan man köpa till isolerlåda annars kan man ju försöka isolera med armaflex och armaflextejp
 
  • Gilla
jallinder
  • Laddar…
Tjusigt, tack Och som jag förstått det, placeras på hägsta punkt på utgående KB?
 
Nej, det där är det fina med dom kan sättas var som helst då den luftar bort luften i vatten som följer med när pumpen drar runt det
 
  • Gilla
jallinder
  • Laddar…
OK, det underlättar verkligen i mitt fall då är så trångt ovanför maskin. En sista fråga, om du orkar Jag har tidigare förstått att avluftare i första hand placeras på utgående KB krets, vatför är det så? (jag har också hört helst både och men i alla fall på utgående).
 
Hej, är nyfiken på om avluftaren löste problemet och vilken typ av avluftare som isf installerades? Vår Daikin bvp har nämligen samma symptom... Tack på förhand!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.