Hej,
Skulle behöva hjälp/tips.
Vi är 4st grannar som fått hjälp av en markanläggare att gräva och grovplanera våra tomter inför gräsmatta.
Han gjorde ett bra jobb men när vi fick fakturan så stämde inte den överrens med offerten.
Vi tog kontakt med EuroFinans dit han hade sålt fakturorna och bestred fakturorna.
Detta var cirka tre veckor sedan och vi har försökt få tag i honom varje dag, både per telefon, sms och röstmeddelande, för att reda ut detta men han svarar inte.
Vad tycker ni vi ska göra?
Kan han, rent hypotetiskt, dyka upp om ett år och kräva betalning?
 
  • Gilla
HT1
  • Laddar…
Ni sitter ju inte i båten. Så ni kan ju avvakta, dock ska ni betala enligt ursprunglig offert för det beloppet är obestritt som jag förstår det. Annars kan ni få betala ränta på det beloppet.
 
  • Gilla
EvertL och 3 till
  • Laddar…
H huggan skrev:
Ni sitter ju inte i båten. Så ni kan ju avvakta, dock ska ni betala enligt ursprunglig offert för det beloppet är obestritt som jag förstår det. Annars kan ni få betala ränta på det beloppet.
Hej,
Ja vi har inget problem med att betala det som offererades så det ska vi naturligtvis göra.
Men hur länge kan han vänta med att "kräva" det som han fakturerade? Vi vill ju helst lägga detta bakom oss så fort som möjligt.
 
3 år brukar det vara.
 
  • Gilla
Majjijann och 1 till
  • Laddar…
K Kedjehuset skrev:
Hej,
Ja vi har inget problem med att betala det som offererades så det ska vi naturligtvis göra.
Men hur länge kan han vänta med att "kräva" det som han fakturerade? Vi vill ju helst lägga detta bakom oss så fort som möjligt.
Är det inte EuroFinans som kommer att kräva er på betalning då fakturan är såld?
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
J Jan Maxe skrev:
Är det inte EuroFinans som kommer att kräva er på betalning då fakturan är såld?
Jo Men eftersom fodran nu är tvistig kan de inte längre kräva in den.
Betala den del ni är överens om, informera eurofinans om varför ni betalar mindre summa och låt dem ta dialogen med grävaren. Svarar han dem inte så kommer de att lägga ner ärendet.
Skulder av det här slaget vill jag minnas skall påminnas om en gång om året för att vara giltiga. Så om så och ni inte hör något på ett år så skulle frågan vara löst? Osäker på just ett år.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
K Kedjehuset skrev:
Hej,
Skulle behöva hjälp/tips.
Vi är 4st grannar som fått hjälp av en markanläggare att gräva och grovplanera våra tomter inför gräsmatta.
Han gjorde ett bra jobb men när vi fick fakturan så stämde inte den överrens med offerten.
Vi tog kontakt med EuroFinans dit han hade sålt fakturorna och bestred fakturorna.
Detta var cirka tre veckor sedan och vi har försökt få tag i honom varje dag, både per telefon, sms och röstmeddelande, för att reda ut detta men han svarar inte.
Vad tycker ni vi ska göra?
Kan han, rent hypotetiskt, dyka upp om ett år och kräva betalning?
Ni har gjort helt rätt. Det ni egentligen ska gör är att betala det som ni anser skäligt alltså allt utom summan ni bestrider. Nu söker ni hantverkaren utan att få tag i honom. Då får ni själva avgöra vad ni vill göra.
Blir nog svårt för hantverkaren att ens få igenom den lagstadgade räntan på det som är obetalt eftersom ni uppenbarligen inte får tag i honom.

Men han sitter säkert i sin grävskopa och tänker att han ska ta tag i allt imorgon... Sen rullarna dagarna på...

3 år har jag för mig att preskriptionstiden är på en skuld när kunden är en privatperson.
 
  • Gilla
Krieriks och 2 till
  • Laddar…
K Kedjehuset skrev:
Hej,
Ja vi har inget problem med att betala det som offererades så det ska vi naturligtvis göra.
Men hur länge kan han vänta med att "kräva" det som han fakturerade? Vi vill ju helst lägga detta bakom oss så fort som möjligt.
Meddela företaget skriftligen att du kommer att betala, men att du gör det under protest på grund av att du inte håller med företaget så undviker ni ytterligare avgifter. Sen får i stämma företaget i tingsrätt på överskjutande belopp om ni ej kommer överens. Ni har ju rättsskydd p hemförsäkring om det skulle bli långdraget.
 
  • Haha
  • Wow
  • Arg
  • Gilla
Svante Svenson och 6 till
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Meddela företaget skriftligen att du kommer att betala, men att du gör det under protest på grund av att du inte håller med företaget så undviker ni ytterligare avgifter. Sen får i stämma företaget i tingsrätt på överskjutande belopp om ni ej kommer överens. Ni har ju rättsskydd p hemförsäkring om det skulle bli långdraget.
Nu har du missuppfattat. Men ska betala det man anser skäligt. Sedan bestrida den del man är oense om. Det är sedan hantverkaren som väljer om han vill gå till tinget eller inte för att avgöra tvisten.

De flesta tvister avgörs under en så kallad förberedande förhandling som tinget kallar till. Du riskerar inga ytterligare avgifter om ni inte avtalat om annat. Det du riskerar att få betala är den lagstadgade dröjmålsräntan om ni inte avtalat om annan dröjsmålsränta.

Sen kan det bli kostnader till ens försäkringsbolag för rättskydd.
 
  • Gilla
Hasse1212 och 3 till
  • Laddar…
Jo riktigt men i detta fall är ju fakturan såld till annat bolag
 
Nissens
H huggan skrev:
Ni sitter ju inte i båten. Så ni kan ju avvakta, dock ska ni betala enligt ursprunglig offert för det beloppet är obestritt som jag förstår det. Annars kan ni få betala ränta på det beloppet.
Ni sitter ju inte i båten???
Vad betyder det??
Att sitta still i båten vet jag vad det betyder, men ”Ni sitter ju inte i båten” har jag aldrig sett förut. Jag har ändå bott i Sverige i hela mitt liv...
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Hehe, jag läste det som "Kanske samma kryssare som grävarn sitter på"
 
H håbbe1961 skrev:
Jo riktigt men i detta fall är ju fakturan såld till annat bolag
Spelar ingen som helst roll. Avtalet är inte sålt. Det är inte till Euro Finans du vänder dig ifall du vill reklamera något i framtiden trots att det var dit du betalde.

Euro Finans har skyndsamt krävt tillbaks sin pengar från gräv nissen ifall dom nu hunnit betala något.

Dom är ingen part i målet helt enkelt.
 
  • Gilla
Nirre och 4 till
  • Laddar…
K Kedjehuset skrev:
Grävare som gått under jorden...
Grävaren har kanske råkat gräva ner sig. :thinking: Ni borde bli oroliga och anmäla honom som saknad. Om inte annat så kanske ni får polisen eller missing people att hitta honom åt er :D
 
  • Haha
Staffans2000 och 3 till
  • Laddar…
lens lens skrev:
Grävaren har kanske råkat gräva ner sig. :thinking: Ni borde bli oroliga och anmäla honom som saknad. Om inte annat så kanske ni får polisen eller missing people att hitta honom åt er :D
Det är väl bra för Ts om han grävt ner sig. Bara han inte ligger i jorden hos Ts förstås. Brukar börja lukta illa efter ett tag. :crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.