Hej. Ska bygga en pergola. tänker gräva ner sex stycken fundament och sen upp med reglar i dessa o sen ett glest tak upptill. Typisk design alltså. De är första gången jag bygger något med fundament och har tidigare bara satt ihop en trall. Så jag är novis.

Marken lutar något. Inte mycket, men nivåskillnad finns. Vad ska man tänka på här? Taket ska ju vara rakt. Är det fundamenten som ska grävas ner så de ligger i nivå med varandra. Eller sätter man ner fundamenten lika långt och sen kapar reglarna upptill för att allt ska hamna i nivå?

Är det något mer jag bör tänka på så den blir stabil och inte ranglig? Tacksam för alla tips jag kan få!
 
  • Gilla
din granne
  • Laddar…
Snyggast blir ju om fundament/plintar grävs ner i mark/golvnivå.
Sätt takreglar provisorsikt och kapa stolpar efter injustering med vattenpass. Gör uttag i stolpar och slutmontera.
På något sätt behöver ju konstruktionen stävjas i sidled, annars blir det väldigt vingligt.
Snedsträvor är en väg. Gärna i kombination med t.ex. en spaljé/högt räcke på någon sida.
 
  • Gilla
Sirtomtom
  • Laddar…
Före/efter-bilder.. Hoppas den håller ihop! Men känns stabil.
 
  • Efter-bild av en nyligen renoverad trädgård med grönt gräs och buskar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd träpergola i en trädgård med grönt gräs, omgiven av häckar under en solig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd träpergola i trädgården med stående ribbor på sidan och horisontella bjälkar ovanpå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd träpergola med spaljéväggar och takbjälkar i trädgården med blommande buske i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
hampasnöret och 5 till
  • Laddar…
Sirtomtom Sirtomtom skrev:
Före/efter-bilder.. Hoppas den håller ihop! Men känns stabil.
Snyggt
 
  • Gilla
Sirtomtom
  • Laddar…
V Villa1949 skrev:
Snyggt
Tack :D(y)
 
Sirtomtom Sirtomtom skrev:
Före/efter-bilder.. Hoppas den håller ihop! Men känns stabil.
riktigt fint!
Funderar på bygga ett liknande, hur mycket gick all material på ca?
 
M Mip88 skrev:
riktigt fint!
Funderar på bygga ett liknande, hur mycket gick all material på ca?
Med fundament, plattor osv. så landade kalaset på strax under 10.000kr ungefär.
 
Sirtomtom Sirtomtom skrev:
Före/efter-bilder.. Hoppas den håller ihop! Men känns stabil.
Snyggt. Ska bygga liknande men med trall istället för Sten. Tänkte gjuta fast stolpskon direkt i grävda hål istället för att köpa färdiga? Hur funkade det för dig med att packa jorden runt omkring sen? Lättt? Svårt? Tänker att dom rör på sig då?
 
Tomture61
M Maja Gall skrev:
Snyggt. Ska bygga liknande men med trall istället för Sten. Tänkte gjuta fast stolpskon direkt i grävda hål istället för att köpa färdiga? Hur funkade det för dig med att packa jorden runt omkring sen? Lättt? Svårt? Tänker att dom rör på sig då?
Gjöt plintar till min bro , använde en jordborr , handdriven (Skurupborren) med 225 mm diameter .
Man får minst åverkan på jorden runtomkring : Att borra 1 m ned tog 20-30 min/hål .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Gjöt plintar till min bro , använde en jordborr , handdriven (Skurupborren) med 225 mm diameter .
Man får minst åverkan på jorden runtomkring : Att borra 1 m ned tog 20-30 min/hål .
Å sen hällde du i betong bara?
 
Tomture61
M Maja Gall skrev:
Å sen hällde du i betong bara?
Behövs inget papprör om tanken är att betongen skall vara jäms med marken .
Stick gärna ned 3-4 armeringsjärn också , när betongen är påfylld .
 
  • Gilla
Maja Gall
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.