Jag har nyligen köpt ett gammalt hus i timmer med 2 våningar + vind och håller på att renovera det just nu. Förra ägaren har renoverat nedervåningen och då byggt på med 45x95 och 95 isolering på insidan vilket jag läst här inte ska vara så jättebra?

Förenklad ritning av väggkonstruktion med olika lager: gips, OSB, isolering, vindpapp och timmer. Numrerade förklaringar finns skrivna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min plan var att sätta panel på hela huset och då tänkte jag passa på att isolera 70mm utvändigt men efter att läst en massa så vet jag inte vad bästa lösningen att gå vidare med är?
Handritad skiss av väggkonstruktion med isolering, träreglar och paneler listade i numrerad ordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag ska regla upp nya väggar även på övervåningen för att rikta upp samt att kunna dra el och tänkte då slänga i en 45mm isolerskiva om det går bra eller ska jag skita i isoleringen totalt invändigt där? Blir helt snurrig av allt

Mvh
 
Har ett timmerhus som är isolerat på insidan, dock utan vindpapp och med plast mellan isolering och osb.

Ingen bra uppbyggnad, påväxt på timrets insida som jag håller på att ta reda på hur jag ska bli av med.
 
S shibby12 skrev:
Jag har nyligen köpt ett gammalt hus i timmer med 2 våningar + vind och håller på att renovera det just nu. Förra ägaren har renoverat nedervåningen och då byggt på med 45x95 och 95 isolering på insidan vilket jag läst här inte ska vara så jättebra?

[bild]

Min plan var att sätta panel på hela huset och då tänkte jag passa på att isolera 70mm utvändigt men efter att läst en massa så vet jag inte vad bästa lösningen att gå vidare med är?
[bild]

Jag ska regla upp nya väggar även på övervåningen för att rikta upp samt att kunna dra el och tänkte då slänga i en 45mm isolerskiva om det går bra eller ska jag skita i isoleringen totalt invändigt där? Blir helt snurrig av allt

Mvh
Timret måste kunna andas rejält, i vårat gamla hus sparades gamla fasaden och man tog bort läckte så dom fungerar som luftkanaler ^ igenom timret på utsidan. Det finns 0 fukt och andra rötskador någonstans på 70 år. Fick det nyss besiktigat 3kronor försäkring Öppna luftkanaler i gamla timmerhusets väggstruktur med en vattenpass för att visa rätheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J Jonte9210 skrev:
Timret måste kunna andas rejält, i vårat gamla hus sparades gamla fasaden och man tog bort läckte så dom fungerar som luftkanaler ^ igenom timret på utsidan. Det finns 0 fukt och andra rötskador någonstans på 70 år. Fick det nyss besiktigat 3kronor försäkring [bild]
Ultimata hade varit att på insidan ha osb istället för råsponten sen isolering och sen råspont/plywood på det sen gips eller we
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.