BigR
@Talisman Hur gick det här tycker du? Blev du hjälpt eller stjälpt av att skriva på Byggahus?
 
Har inte orkat läsa igenom allt, men notan för en gränsbestämning av lantmäteriet måste båda grannar dela på oavsett vem som initierar. Kan bli en känga åt grannen även ifall ni också måste betala.

Kolla med kommunen ifall det krävs marklov för trädfällning, och anmäl händelsen isåfall som tillsynsärende.

Plantera något nytt, på säkert avstånd från gränsen. Och ta ett allvarligt snack med grannen om att inga fler träd får fällas på fel sida gränsen.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
I
Man blir trött när man läser trådar som dessa, var har respekten för sina medmänniskor taget vägen? Om man väljer att bosätta sig med grannar så är det underförstått att man ska visa ömsesidig respekt annars ska man bo på landet. Om det finns minsta lilla frågetecken så pratar man, kan man inte komma överens låter man högre makt avgöra, man går inte bara lös.

I efterhand kan man tyvärr inte som privatperson räkna med att svenskt rättssystem kommer ge någon utdelning, man har långt färre rättigheter än vad man kan tro. Inte helt sällan kan det uppenbarligen vara en fördel att befinna sig på fel sida av lagen.

Har man orken och sinnet så anser jag det viktigt att markera överträdelser, man vill trotts allt inte att liknande situation uppstår igen. Att få någon form av kompensation tror jag dock att man kan glömma med dagens rättssystem, iallafall inte en kompensation som kommer i närheten av det troligen oskäliga värdet som det har för individen.


Först försöker man lösa situationen med grannen och se till att få det på papper. Går det inte att lösa så fundera på om man vill ta ärendet vidare, iså fall boka en tid hos en jurist för att se om det finns ett bra case, borde inte vara allt för svårt att reda ut.


I slutändan ska såklart trädet ersättas, kanske med häck, plank eller mur? Hur man löser det beror på hur väl man kommer överens med grannen och hur mycket man vill jävlas tillbaka. Det bästa är om man kan bygga något gemensamt annars finns det stor risk att grannen ger sig på även det nya man sätter upp. Var dock noga med att det man sätter upp följer alla regler.

Saknar man energi för allt detta så är det fullt försåtligt om man nöjer sig med starkt markera för grannen att detta inte var okay. Försök nå en överenskommelse där man i fortsättningen pratas vid innan liknande åtgärder görs.
 
  • Gilla
Lajnus och 4 till
  • Laddar…
Här har grannen varit egenmäktig. Den här tallen växer bevisligen på bådas tomter vilket innebär att ingen av de inblandade har rätt att själv besluta om fällning. Inte ens "majoritetsväxandet" hjälper den som anser sig ha större delen om denna vill fatta beslutet. Då det gäller "exakt" vart tomtgränsen går är det självklart att den som syndat kommer säga det som är till dennes fördel. Gör ni detta till en rättslig/juridisk fråga är det ni som kommer få bekosta besök för uppmätning men detta är givet en kostnad som kan (bör) förskjutas till den förlorande parten om fallet blir sådant. Är ni säkra på er sak då kan ni naturligtvis polisanmäla grannen.
Lycka till i frågan och balansen om grannsämja.
 
  • Gilla
Elektra och 1 till
  • Laddar…
T Talisman skrev:
Självklart kan man anlägga ett insynsskydd.

Det var dock inte poängen.

Poängen är att grannen, utan att ha rådfrågat mamma, och i hennes frånvaro, har fällt en tall som till 65-70% stod på mammas tomt.
Din mamma bör focusera på att bli helt bra istället för att bråka om ett träd. Hade det varit jag så hadde jag släppt det, eftersom trädet stod på bägged tomter.
Om ni börjar bråka nu så kommer din mamma ta med dig det i döden
Och det är ju mindre trevligt om hon trivs bra på landet förövrigt. Det kan också vara bra att få hjälp av grannen nu när din mamma börjar bli gamal och sjuk
 
  • Gilla
  • Arg
tompas11 och 2 till
  • Laddar…
@
T Talisman skrev:
Min mor äger ett fritidshus med tillhörande tomt i Stockholms län.

Hennes granne har, utan att tillfråga mamma, och i mammas frånvaro, låtit fälla ett träd som befinner sig på gränsen mellan grannens och mammas tomt.

Det handlar om en gissningsvis 100-150 år gammal tall.

Mamma är nu mycket ledsen eftersom hon absolut inte ville att tallen skulle fällas. Grannen har tidigare fällt ett flertal träd på sin egen sida om gränsen, och sedan den nu aktuella tallen fällts, är insynen så gott som total. Det känns nu närmast som om grannens och mammas tomter är en och samma tomt.

Exakt på millimetern var gränsen går är vi inte till 100% säkra på, men det ska givetvis både kollas, dubbelkollas och trippelkollas.

Grannen påstår sig dock veta exakt var gränsen går, och t o m har märkt ut den vid den nyss fällda tallens stubbe.

Jag bifogar foto på stubben, med en gul tråd som markerar den enligt grannen korrekta tomtgränsen.

Det häpnadsväckande är, att den - enligt den gula tråden - större delen av stubben är belägen på mammas tomt. Vilket stämmer väl överens med mammas uppfattning om var tomtgränsen går.

Grannen har alltså konstaterat att tallen låg på tomtgränsen, och till (uppskattningsvis) 65-70% på mammas sida om gränsen, och därefter tagit ned tallen.

Mamma, som är snart 80 år gammal och precis tillfrisknat från bröstcancer, har pratat lite med grannen, som hävdar följande:

- Hon trodde att det räckte med att ett träd till någon del - hur liten som helst - befann sig på hennes sida av tomtgränsen, för att hon skulle ha rätt att ta ned det.

- Hon tycker att det är alldeles för mycket träd i omgivningen, och att det är trevligare utan träd.

- En helt annan person i samma fritidshusområde har nyligen tagit ned ett dött träd just bortom utkanten av grannens tomt, och då tyckte hon att hon lika gärna kunde ta ned den fullt friska tallen som alltså med all sannolikhet till 65-70% befann sig på mammas tomt (ytterst oklart var logiken/relevansen finns i detta resonemang).

Jag vet att trädfällning och grannosämja är ett lite uttjatat ämne, men det känns som om detta "fall" är lite uppfriskande såtillvida att grannen på intet sätt försöker hävda att tallen stod helt eller till övervägande delen på hennes sida, utan alltså vidgår att den till större delen stod på mammas sida, men ändå lät ta bort den utan att informera mamma.

Så fort vi fått bekräftat att tomtgränsen går där såväl grannen som mamma tror att den går, så finns det ju ett antal rättsliga åtgärder som kan vidtas.

Men frågan är vad man eventuellt gör INNAN man drar i den juridiska gonggongen.

Bjuder hem grannen för ett allvarligt samtal? Visar upp relevanta lagtexter? Försöker göra upp i godo? Hur mycket pengar är relevant att kräva?

Fritidshuset är mammas paradis på jorden, och en gigantisk konflikt med grannen skulle till stor del spoliera mammas framtida vistelser där.

Samtidigt är det åtminstone för mig tämligen självklart, att man inte låter något sånt här passera obemärkt.

Tilläggas kan att grannen är c:a 15 år yngre än mamma, fortfarande yrkesaktiv inom management/personlig utveckling, har stort självförtroende, väldigt mycket skinn på näsan och inte är typen som lätt får skuldkänslor, utan snarare en sådan person som lugnt verkar kalkylera med att "självklart blir det ibland lite gnäll i organisationen när man som chef måste fatta jobbiga beslut, men sånt får man skaka av sig".
Hur mycket insyns skydd ger en tall? Kronan är ju 20 meter upp - och en stam ger inget insynsskydd (om man nu inte stor och gömmer sig bakom den). Bäst är nog att gå vidare och ev. investera i något annat insynsskydd i alla fall om allt nu handlar om en tall..

Har träden tidigare stått tätt ihop hade träden dessutom inga ordentliga rötter. Om en enstaka tall lämnas är risken att den blåser omkull i nästa storm!
 
  • Arg
  • Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
Det första ni bör göra är att ta dit lantmäteriet som markerar ut var tomtgränsen går, känns inte riktigt att grannen själv märker ut gräsen
Sedan tycker jag ni tar ett beslut hur vida ni ska gå vidare
 
T Talisman skrev:
Min mor äger ett fritidshus med tillhörande tomt i Stockholms län.

Hennes granne har, utan att tillfråga mamma, och i mammas frånvaro, låtit fälla ett träd som befinner sig på gränsen mellan grannens och mammas tomt.

Det handlar om en gissningsvis 100-150 år gammal tall.

Mamma är nu mycket ledsen eftersom hon absolut inte ville att tallen skulle fällas. Grannen har tidigare fällt ett flertal träd på sin egen sida om gränsen, och sedan den nu aktuella tallen fällts, är insynen så gott som total. Det känns nu närmast som om grannens och mammas tomter är en och samma tomt.

Exakt på millimetern var gränsen går är vi inte till 100% säkra på, men det ska givetvis både kollas, dubbelkollas och trippelkollas.

Grannen påstår sig dock veta exakt var gränsen går, och t o m har märkt ut den vid den nyss fällda tallens stubbe.

Jag bifogar foto på stubben, med en gul tråd som markerar den enligt grannen korrekta tomtgränsen.

Det häpnadsväckande är, att den - enligt den gula tråden - större delen av stubben är belägen på mammas tomt. Vilket stämmer väl överens med mammas uppfattning om var tomtgränsen går.

Grannen har alltså konstaterat att tallen låg på tomtgränsen, och till (uppskattningsvis) 65-70% på mammas sida om gränsen, och därefter tagit ned tallen.

Mamma, som är snart 80 år gammal och precis tillfrisknat från bröstcancer, har pratat lite med grannen, som hävdar följande:

- Hon trodde att det räckte med att ett träd till någon del - hur liten som helst - befann sig på hennes sida av tomtgränsen, för att hon skulle ha rätt att ta ned det.

- Hon tycker att det är alldeles för mycket träd i omgivningen, och att det är trevligare utan träd.

- En helt annan person i samma fritidshusområde har nyligen tagit ned ett dött träd just bortom utkanten av grannens tomt, och då tyckte hon att hon lika gärna kunde ta ned den fullt friska tallen som alltså med all sannolikhet till 65-70% befann sig på mammas tomt (ytterst oklart var logiken/relevansen finns i detta resonemang).

Jag vet att trädfällning och grannosämja är ett lite uttjatat ämne, men det känns som om detta "fall" är lite uppfriskande såtillvida att grannen på intet sätt försöker hävda att tallen stod helt eller till övervägande delen på hennes sida, utan alltså vidgår att den till större delen stod på mammas sida, men ändå lät ta bort den utan att informera mamma.

Så fort vi fått bekräftat att tomtgränsen går där såväl grannen som mamma tror att den går, så finns det ju ett antal rättsliga åtgärder som kan vidtas.

Men frågan är vad man eventuellt gör INNAN man drar i den juridiska gonggongen.

Bjuder hem grannen för ett allvarligt samtal? Visar upp relevanta lagtexter? Försöker göra upp i godo? Hur mycket pengar är relevant att kräva?

Fritidshuset är mammas paradis på jorden, och en gigantisk konflikt med grannen skulle till stor del spoliera mammas framtida vistelser där.

Samtidigt är det åtminstone för mig tämligen självklart, att man inte låter något sånt här passera obemärkt.

Tilläggas kan att grannen är c:a 15 år yngre än mamma, fortfarande yrkesaktiv inom management/personlig utveckling, har stort självförtroende, väldigt mycket skinn på näsan och inte är typen som lätt får skuldkänslor, utan snarare en sådan person som lugnt verkar kalkylera med att "självklart blir det ibland lite gnäll i organisationen när man som chef måste fatta jobbiga beslut, men sånt får man skaka av sig".
Min spontana reaktion på detta är vapenvila till tomtgränsen är fastställd av Lantmäteriet. Kostnaden för utmätning ligger på 35000 - upp till sex-siffriga belopp beroende på när tomten mättes ut första gången..
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Nissens
A Angehelgum skrev:
Det första ni bör göra är att ta dit lantmäteriet som markerar ut var tomtgränsen går, känns inte riktigt att grannen själv märker ut gräsen
Sedan tycker jag ni tar ett beslut hur vida ni ska gå vidare
Tycker du att det är värt de pengarna? Lantmäteriet kommer att kosta mer än trädet är värt...
 
  • Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Tycker du att det är värt de pengarna? Lantmäteriet kommer att kosta mer än trädet är värt...
Helt klart är det så, men även viktigt att veta var gränserna går, och speciellt i detta fall då ägarna tagit så illa vid sig.
Nu handlade det väl inte om pengar utan vad som var rätt eller fel ....eller ?
 
  • Gilla
  • Älska
tompas11 och 3 till
  • Laddar…
Jag bodde i villa i Sollentuna. Skulle bygga garage. Behövde sätta en stödmur 50 cm in på vår tomt. En stor tall står mitt på tomtgränsen.
Kollar med grannen men han vill inte ta ner den. Kollar med kommunen och de säger att jag får ta grenar och alla rötter på min sida gränsen. Visar detta för grannen och säger att jag gör detta, men då kommer troligtvis tallen falla åt hans håll vid nästa storm.
Han ändrar sig då och jag får ta ner tallen och bygga stödmuren där jag ville.
Min poäng - grannen borde kommunicerat med din mor, men utfallet hade troligen blivit detsamma. Tror ingen vettig människa vill ha en stor tall där 50% av rötterna är avsågade och att trädet kommer falla åt ditt håll.
 
  • Gilla
Lajnus och 3 till
  • Laddar…
Hej

Nu har jag läst många inlägg i denna tråd låt oss nu avvakta kärnfrågan och stoppa alla spekulationer. Denna tråd har pågått aldeles för länge och med många råd och anvisningar.

TS får ta dit lantmäteriet och mäta upp exakta gränser därefter blir det roligt att följa utgången.
 
  • Gilla
Angehelgum
  • Laddar…
Hej,

Otroligt tråkig och frustrerande situation.

Min personliga starka känsla efter att ha läst ditt inlägg, är ju att den här grannen innerst inne varit ytterst medveten om vad som gäller i en sån här situation. Men bara iskallt kört på ändå, Jag menar, hur svårt hade det vara för grannen att bara konsultera med din mamma innan? Själv hade jag knappt vågat ta ner något på min egen tomt som låg nära gränsen, utan att åtminstone nämna det för grannen först, för att förebygga spänningar i relationen.

Grannen har kanske till och med räknat med en potentiell konflikt, men resonerat som du gör - kommer din mamma verkligen orka starta ett bråk om detta, som riskerar att eskalera? Frågan är ju om det ens är värt att ytterligare är värt att ens ta det där ’allvarliga samtalet’ om man vill slippa riskera en konflikt. Inget får ju tillbaka tallen igen. Svår situation, tyvärr har jag nog inget svar. Lycka till dock.
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
tror inte alls att trädet är planterat..
Jag tror Talisman skulle köpa ett fin bukett till grannen och sedan bjuda honom på kaffe och diskutera saken i lugn och ro,det är bättre man pratar om problemet och lösa själva,jag tror granne kommer överens med det, lycka till med det.
 
  • Arg
tompas11
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.