Jag försöker hitta en robotklippare som har stöd för WiFi och eftersom Husqvarna har ett API (funktioner för att läsa av värden från klipparen och styra den via programanrop) så hade det bästa varit en sådan klippare. Jag vill framför allt ha koll på klipparen (vilket de flesta appar till klippare kan ge, dock ofta inte på distans) men det finns för mig ett egenvärde i att kunna styra den och hämta data.

Husqvarna verkar dock inte ha en enda med WiFi utan har antingen Bluetooth eller mobildatauppkoppling (eller inget).
Gardena kör med en 868 MHz-radio mellan deras klippare och gatewayen och det är sedan gatewayen som pratar med molntjänsten via Internet.

Finns det några bra alternativ om kravlistan blir så här:
- WiFi-klient i klipparen för uppkoppling mot mitt eget WiFi (inte att klipparen har en WiFi-accesspunkt/router inbyggd)
- Öppet API eller annat motsvarande sätt att hämta data om klipparen (det räcker med att veta om den kör, har kört fast eller laddar men fler parametrar är så klart önskvärda)
- Minst 800 m2 klippyta
- Kvalitetsprodukt som fungerar (har just gett upp hoppet om mitt ICA Maxi Grouw-elände)

Huset står mitt på tomten (1100 m2, kanske 700 m2 gräs) och har gräsmatta i nästan alla riktningar. Huset är byggt i en betong som dämpar WiFi och sannolikt andra frekvenser häftigt så det är svårt att få en enda gateway att täcka hela tomten.

Fattar inte tillverkarna att WiFi är det billigaste och säkraste sättet att koppla upp saker i trädgårdsmiljö? Visst kan det krävas flera AP:er för att få täckning men när de kör med 868 MHz (Gardena) och inte har repeaterlösningar där med dålig täckning som följd eller kör med mobildata som tickar kostnader löpande så verkar det som om de inte insett att hemautomation är en helt annan sak idag än för bara ett par år sedan. Det kanske är just det som är problemet att de inte hunnit med och att WiFi kommer nästa år...

PS: Ja, jag har funderat på att konvertera min Grouw med en RaspberryPI eller Arduio men tiden finns liksom inte :)
 
Har du kollat på robonect? Det är en tredjepartsprodukt som kopplas in mellan tangentbord/display och huvudkort för att ge nya funktioner och styrmöjligheter.

https://www.robonect-shop.de/

Annars tror jag du underskattar problemet med att få bra Wifi-funktion i trädgårdsmiljö.
"Normala" användare har sin router nere vid golv eller inslängd i en garderob. Det funkar för normal inomhusanvändning. Ska signalen nå ut i trädgården krävs det noggrannhet vid installationen och ev. repeatrar, vilket ger en osäkerhet som producenterna av klippare sannolikt anser vara för stor, därav avsaknaden av sådana lösningar.

Ser själv hur väderlek och lövverk kan påverka Wifi-signalen. Har satt upp en webbkamera i en holk i ett träd och där kan förbindelsen komma och gå beroende på regn etc.

De klippare med Husqvarna Connect har 10 års fri datatrafik.
 
E etompau skrev:
De klippare med Husqvarna Connect har 10 års fri datatrafik.
Är det så så minskar ju kostnaden drastiskt. Vet du vad abonnemanget för Connect kostar (för det ingår väl bara två åt har jag för mig att jag läst)?

När det gäller täckning är ju problemet så klart inget man ska underskatta. Jag råkar ju ha huset fullt av AP:er och testar just nu en ny tillverkares WiFi så jag är kanske ingen normalanvändare på så sätt. Trots det är WiFi det enda sätt man kan täcka större ytor med licensfritt. En AP i varje hörn av huset ger täckning på nästan alla tomter (säg upp till 10000 m2 i alla fall) och på mer normala tomter under 2000 m2 bör två räcka (i diagonalt motstående hörn). Då pratar vi om 2-4000 kr för att få tomten täckt med WiFi, kanske i ett helt eget system bara för klippare och annat uppkopplat utomhus. Det är ungefär vad man får ge för Gardenas gateway om man köper den separat. Sedan skiljer sig förhållandena kraftigt åt när det gäller WiFi-täckning både vad gäller störningar och objekt som dämpar signalerna, så visst förstår jag att gemene man kan ha svårt att ta till sig hur det fungerar och varför det plötsligt inte fungerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.