Hej!
Står ifärd med att installera en terasspool och ska nu bygga ett poolhus till pump,filter och värmare.
Det står i beskrivningen att de ska vara placerade 20-30 cm under vattenytan för att undvika luft i systemet.
Har grävt en grop intill poolen,som vi först tänkt ha dem i,men tvekar..
Har en friggebod intill som jag hellre har poolhuset i,men då blir det något över vattenytan.
Är detvmöhligt att ha det så?
Kan man lösa detta med en backventil?
Snälla,berätta någon som vet.

Med vänlig hälsning, Stefan
 
  • Underkonstruktion för poolhus nära terasspool under uppbyggnad, med isolering och rörledningar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Poolfilter och pumpsystem med mätare och rör, märkt för backspolning
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Poolfilter och pump installerat inomhus på trägolv med radiator i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Backventil är mer för att det ej vattnet ska rinna tillbaka om du öppnar upp tex filterkammaren.

Så det är väll ok att sätta in på sugsidan av pumpen
Efter allt är det svårt att få till det ;)

ev luft luftar du ut i början av igång sättningen sen blir det ju ingen luft i systemet men är man rädd för detta så kan man bygga en luftklocka som trycker ut luften aut eller att du själv släpper ut luften

Jag hade gärna haft det i friggeboden
 
  • Gilla
Stefan6tio6
  • Laddar…
Hur gick det
 
Tekniklådan...Vad är enklast, ha åtkomst ovanifrån eller sidan? Känns som jag har möjlighet från båda..dock kanske blir lite trångt med kommande reglar med åtkomst från sidan?
 
  • En tekniklåda för byggprojekt i grävd grop med delvis byggd trädäckstruktur omkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
T
Jag hade satt allt i boden intill.
Ser inte varför det inte skulle kunna gå.

Har min pump ovanför och förutom lite luft precis i början så fungerar det utmärkt.
När du har tryck sen så kan du stänga av och backspola utan problem.

Men tar du bort renslocket på pumpen så tappar du trycket och det kommer lite luft, men för mig tar det 5 sek så är det igång igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.