Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Det här med trefas är inte så enkelt då man har 120 graders fasvridning mellan faserna.

Din beräkning med 0,86 A per element är fel!. I=P/U. 600 W/400V= 1,5 A, den strömmen flyter i 2 faser. Kopplar du då 2 sådana element till samma fas så får du en FASström på SQR3 x 1,5= 2,59A.

Om du då kopplar dina 8 element så kommer en fas att belastas med 3x2,59A=7,79A de 2 andra faserna med lite mindre pga att det inte blir helt symetriskt med 8 element, strömmen i de faserna blir så komplex att det ids jag inte räkna ut då frågan var hur stor säkring det behövs.

Svaret är 10A x 230 V x 3 = 6900 Watt max
16Ax230 V x 3 = 11040 Watt max

Prototypen
 
OK, det borde betyda att jat ju kan köra 11 element (6600W) på samma 3-fasgrupp i teorin.

Är med dig på 10x230x3=6900W, men blir strömmen verkligen lika stor då jag kopplar in varje element med 400V. Tycker att strömmen borde bli mindre då spänningen ökar...10Ax400Vx3=12000W

Om 1,5A flyter i två faser, blir det då inte 0,75A per fas, eller är det inte så enkelt att strömmen delar sig lika i båda faserna???
 
230 eller 400 har ingen betydelse vid effekt och strömberäkning.
med ett element flyter 1,5 A i den ena fasledaren och den försvinner tillbaka till elverket i den andra fasledaren 1,5A.

Med trefas har vi 120 grades fasvridning och då kommer SQR3 in.

Med tre inkopplade element så kommer fasströmmen att öka men pga fasvridningen mellan faserna så dubblas inte strömmen utan bara 1,73 ggr. med 3 element inkopplade så blir FAS strömmen 2,6 A.

Om vi då återvänder till 230 V läget så blir effekten 2,6A x 230V x 3fas = 1800W.

Med 9 element hade jag räknat på en fasström på 7,79 A
Med 10 element kommer du farlig nära 10A gränsen
Med 11 element kommer en fas att belastas med 10,39 A och då har vi gått över gränsen
Med 12 element kommer alla tre faserna att belastas med 10,39 A.

Det är svårt med elläralektion över nätet men jag fortsätter.

Jodå strömmen minskar med 400 volt men ett 400 volts element belastar 2 faser (ingen nolla) samtidigt. Ett enfas belastar bara en fas då returen går till nollan.

Prototypen
 
Ok, så för att vara på den säkra sidan:
Jag räknar med 2st 3-fas 10A grupper till värmen. Delar sedan upp elementen så jämnt som möjligt över de 3 faserna. 9 element delar ju faserna helt jämnt. Det sista kommer bara dra ström från L1 och L2.

Kopplar sedan Spis på L2+L3, VVB på L1+L3. TVM på L1, Tork på L2, Disk på L1 och Kyl på L3.

Nästa fråga då: VVB på 3000W, 2 faser.
3000/400x1,73x0,8(0,8cos(fi))=5,42A per fas eller blir det 3000/400=7,5A per fas?
Här måste man väl räkna med 3.fasformeln? I=P/Ux1,73xcos(fi)

Någon som har koll på verkningsgraden (cos(fi) för en VVB? Antog 0,8 i exemplet ovan.
 
sverre skrev:
Tror ändå du gör ett litet beräkningsfel här!
Visst är radiatorn 400V, men dom är i 99% av fallen tvåfasiga, inte trefasiga!
Dock lägger man ju dom så symetriskt på trefasgruppen som man kan, men räknar man på enstaka radiatorer kan man inte räkna på trefaseffektformeln!,
Nu råkar det slumpa sig så att 400/230 = 1,73. Därmed ökar strömmen (I) med samma faktor när man kopplar på 400V isf 230V, eller hur? Egentligen förstår jag inte riktigt vad din invändning är? :confused:
 
prototypen skrev:
230 eller 400 har ingen betydelse vid effekt och strömberäkning.
med ett element flyter 1,5 A i den ena fasledaren och den försvinner tillbaka till elverket i den andra fasledaren 1,5A.

Med trefas har vi 120 grades fasvridning och då kommer SQR3 in.

Med tre inkopplade element så kommer fasströmmen att öka men pga fasvridningen mellan faserna så dubblas inte strömmen utan bara 1,73 ggr. med 3 element inkopplade så blir FAS strömmen 2,6 A.

Om vi då återvänder till 230 V läget så blir effekten 2,6A x 230V x 3fas = 1800W.

Med 9 element hade jag räknat på en fasström på 7,79 A
Med 10 element kommer du farlig nära 10A gränsen
Med 11 element kommer en fas att belastas med 10,39 A och då har vi gått över gränsen
Med 12 element kommer alla tre faserna att belastas med 10,39 A.

Det är svårt med elläralektion över nätet men jag fortsätter.

Jodå strömmen minskar med 400 volt men ett 400 volts element belastar 2 faser (ingen nolla) samtidigt. Ett enfas belastar bara en fas då returen går till nollan.

Prototypen
Ja, fasströmmen på 3 element är 2,6A, torde inte det bli 2,6/3=0,86A per element.
med 9 element blir det ju enligt dig 2,6x3=7,8A. Detta alltså så länge man belastar alla faser lika (3-6-9-12 element).

Borde ju betyda att både pejo och prototypen räknar rätt fast på 2 olika sätt...

Kommer ha 10 element á 600W, totalt 6000W. Skulle ni dela på 2 grupper eller ligga farligt nära gränsen?
 
Förtydligande: Eftersom jag nu har säg 9 element för enkelhetens skull, och kopplar in dessa på 2 faser vardera, då blir det 6 element inkopplade på varje fas.

Fasströmmen på 3 element är då 2,6A, densamma på 6 element är 5,2A.
Då kan ju inte fasströmmen bli 7,79A eftersom jag ju inte kopplar in alla 3 faser på alla element. Varje fas kommer ju istället driva 6 element. Då måste det ju räcka med en 3-fasgrupp á 10A med 5,2A på varje fas.
 
prototypen skrev:
Jodå strömmen minskar med 400 volt men ett 400 volts element belastar 2 faser (ingen nolla) samtidigt. Ett enfas belastar bara en fas då returen går till nollan.

Prototypen
Observera för tydlighetens skull att detta gäller vid jämförelse av två olika element, exempelvis ett 230V/600W och ett 400V/600W. Samma effekt men strömmen (I) minskar eftersom spänningen (U) ökar 1,73ggr för 400V-elementet, Kopplar man 230V-elementet till 400V så ökar naturligtvis strömmen i enlighet med Ohms lagar och därmed också effekten. Det omvända gäller naturligtvis för 400V-elementet inkopplat på 230V.
 
Floppman skrev:
Förtydligande: Eftersom jag nu har säg 9 element för enkelhetens skull, och kopplar in dessa på 2 faser vardera, då blir det 6 element inkopplade på varje fas.

Fasströmmen på 3 element är då 2,6A, densamma på 6 element är 5,2A.
Då kan ju inte fasströmmen bli 7,79A eftersom jag ju inte kopplar in alla 3 faser på alla element. Varje fas kommer ju istället driva 6 element. Då måste det ju räcka med en 3-fasgrupp á 10A med 5,2A på varje fas.
Mmmm....

Totala effekten är 9*600W dvs 5400W. Detta är den totala belastningen. För att få fram varje fas belastas så behöver man räkna lite. Inkopplingsmässigt så blir det en D-koppling då varje element sitter mellan två faser. Varje gren belastas då med 1800W och därmed blir IG, grenströmmen, 4,5A. Eftersom lasten med 9 element fördelade över tre faser blir symmetrisk så kan IL, strömmen i varje fasledare, beräknas som IL=IGxsqrt(3). I detta fall alltså 7,79A precis som prototypen kommit fram till.

Trefas är lite stökigt... ;)
 
Hur räknar du då fram IL på en varmvattenberedare på 3000w inkopplad på 2 faser?
 
pefo skrev:
Nu råkar det slumpa sig så att 400/230 = 1,73. Därmed ökar strömmen (I) med samma faktor när man kopplar på 400V isf 230V, eller hur? Egentligen förstår jag inte riktigt vad din invändning är? :confused:
Din beräkning av strömmen blir ju inte riktigt rätt.
Du har 400V elementspänning och ett 600W element. Cosfi=1. Strömmen blir ju då 600/400=1,5A per ledare till elementen och inte 0,86 som du skrev!
0,86A förekommer ju ingenstans i denna kretsen som jag ser det.

Symetrisk trefas är ju väldigt enkelt att räkna på.
Total effekt = 400V x Strömmen x Cosfi x RotenUrTre(ca 1,73)
Det ger en fas-ström på ca 2,6A med tre element (1800W) symetriskt inkopplade (D-koppling)
 
sverre skrev:
Din beräkning av strömmen blir ju inte riktigt rätt.
Du har 400V elementspänning och ett 600W element. Cosfi=1. Strömmen blir ju då 600/400=1,5A per ledare till elementen och inte 0,86 som du skrev!
0,86A förekommer ju ingenstans i denna kretsen som jag ser det.

Symetrisk trefas är ju väldigt enkelt att räkna på.
Total effekt = 400V x Strömmen x Cosfi x RotenUrTre(ca 1,73)
Det ger en fas-ström på ca 2,6A med tre element (1800W) symetriskt inkopplade (D-koppling)
Nja, det du säger stämmer eftersom du räknar på 1800W(3*600W). Jag räknade på 600W (3*200W), dvs 1/3 av effekten vilket ger 0,86A eller 2,6/3. Exemplet avsåg att åskådligöra skillnaden i belastningen vid samma effekt på ett element på en fas och på tre faser. Låt vara att trefaselement i verkligheten är ett sällsynt exemplar... :D
 
  • Gilla
Lars Olsson79
  • Laddar…
0,86 kommer nog ifrån 2,6/3. Det stämmer ju då man hela tiden har symmetrisk belastning på alla faserna, men så blir det ju inte om man bara har ett element.
Frågan är hur fanken man räknar ut fasströmmen på ett 2-faselement eller en 2-fasspis eller en 2-fasvarmvattenberedare...
 
Floppman skrev:
Hur räknar du då fram IL på en varmvattenberedare på 3000w inkopplad på 2 faser?
Beredaren bidrar med en grenström på 7,5A mellan de faser den är inkopplad på. Vad linjeströmmen blir är beroende av vilka övriga laster som finns inkopplade. I det fallet måste man räkna på asymetriska laster vilker är lite mer komplext... :surprised:
 
pefo skrev:
Nja, det du säger stämmer eftersom du räknar på 1800W(3*600W). Jag räknade på 600W (3*200W), dvs 1/3 av effekten vilket ger 0,86A eller 2,6/3. Exemplet avsåg att åskådligöra skillnaden i belastningen vid samma effekt på ett element på en fas och på tre faser. Låt vara att trefaselement i verkligheten är ett sällsynt exemplar... :D
Helt ok!

Själv är jag van vid att räkna på verkligheten! ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.