Hej, mitt första inlägg här.
Jag har läst mycket på denna sida om hur missnöjda alla är över deras hantverkare och jag ville bara ge ett ett exempel över hur t.ex att sätta upp en lampa som elektriker kan ta 2 timmar istället för förväntade 20 min.

Vi skulle byta lampa i ett rum och när det skulle göras så visade sig att lampan kunden köpt inte var dubbelisolerad och skulle jordas.
Så det innebar att vi behövde dra nya trådar för jord och då alltså koppla om lite grand i huset samt byta stickpropp på armaturen vilket såklart tog ett tag med att klargöra vart allt från proppskåp anno 1970 gick mm.

Jag kan bara tala för elektriker men vi har regler och lagar att följa som för många andra av våra andra hantverkskollegor, samt att vi värnar om bra kvalitet och framförallt utmärkt säkerhet i våra installationer.

Hoppas på bättre förståelse för våra "tankepauser" och långa "kafferaster" som vi använder för att lura alla på så mycket pengar som möjligt.

Innan jag hade studerat så hade jag nog bara kopplat in dom 2 trådarna från den gamla lampan och inte vetat att den kunde bli strömförande, som medel-svensson tror jag.
 
  • Gilla
Lintto1 och 2 till
  • Laddar…
En del har dåliga erfarenheter och andra bra erfarenheter av hantverkare, en del både - ock.

Tror att de flesta dåliga erfarenheter kommer av att man kommunicerar för dåligt. Kunden vet inte alltid vad jobbet medför men förklarar hantverkaren så kan nog de flesta kunder begripa. Är själv väldigt intresserad av jobben som mina hantverkare utför och försöker lära mig så mycket som möjligt när jag har chansen att diskutera lösningar med proffs.

Som så mycket annat så finns det snabba lösningar som kan upplevas billiga för stunden - och kanske vara formellt ”godkända” enligt branschregler - men som är dåliga på sikt.

Mina bästa hantverkare är bra på att förklara snabbt och effektivt varför den litet dyrare lösningen är att föredra och jag ser åtminstone i efterhand att de hade helt rätt.
 
  • Gilla
Lintto1 och 2 till
  • Laddar…
Så nu la du en massa extratid på att införa en jordad lampa i en isolerad miljö?

lampan kan inte bli strömförande, möjligen spänningsförande vid felfall.

Vilken utbildning hade du sa du?

Edit: Du har inte insett att det är helt okej att koppla in jordade lampor i ojordade uttag. Det är däremot inte okej att föra in en jord i ett i övrigt jordat rum.

Jag har full förståelse om din kund inte är nöjd.
 
Redigerat:
  • Gilla
harry73 och 3 till
  • Laddar…
E
D Daniel 109 skrev:
Så nu la du en massa extratid på att införa en jordad lampa i en isolerad miljö?

lampan kan inte bli strömförande, möjligen spänningsförande vid felfall.

Vilken utbildning hade du sa du?
Är väl jättefint att hen drog jord till hela lägenheten på två timmar, då kom ju även nya fräscha uttag upp och lägenhetens värde ökade direkt. Hade en jordfelsbrytare även installerats hade glädjen varit fullständig för innehavaren, sen är det såklart även en kostnadsfråga.
 
  • Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
Tror ett förtydligande på vad som gjordes skulle vara bra :surprised::D
 
Karlia
Var ni två för att byta en lampa?
 
A
Karlia Karlia skrev:
Var ni två för att byta en lampa?
Ja,hur var det nu,en som håller i lampan och en som snurrar honom! eller var det i Norge man gjorde så:thinking:
 
  • Haha
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Ts har säkert goda intentioner med sin trådstart, men när han skriver att "vi" skulle byta lampa är det norgehistorien jag tänker på.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Edit: ditt agerande TS var fantastiskt. Bra gjort och jag hoppas du kommunicerade det med kunden.

Finns säkert en och annan bra hantverkare, och ibland är det som sagt kommunikationen som fallerar. Men som förra sommarn när snickarn ville ha 20000kr inkl moms (exkl rot) för att byta 4 brädor och sätta upp dropplåt på ena långsidan på garaget. Uträknad arbetstid 5 dagar!! Eller den när elektrikern ville debitera 8 timmar för att koppla in ny ventilationsfläkt av samma märke i befintlig kontakt osv. Eller den när snickarna ”intygade” till värden att köket i hyresrätten var uppfixat i gott skick trots att det runnit avföring bakom det och det var rejäl mögelansamling. Ett par trastag med klorin och så satte dom upp skåpen på väggen igen. Eller den där vi stod och väntade hela dagen med manskap och lyftprylar, på en snickare som skulle leverera en friggebod. Slutade med att han satte sig på en krog längs vägen och dök aldrig upp...

alltså. Det finns SÅ många historier. Och absolut kan man bortförklara några av dom men... Det är säljarens marknad, och mekanismerna som sållar bort rötäggen inom andra fack på arbetsmarknaden är satt ur spel.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Det skulle som sagt var behövas lite mer information. Trådade ni om och bytte alla uttag i rummet till skyddsjordade på två timmar?
Om bara lamputtaget jordades har ni i onödan skapat en potentiellt farligare (och otillåten) situation än innan. Att sätta upp en enkelisolerad armatur i ett rum där alla uttag är ojordade är fullt tillåtet.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 2 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Var ni två för att byta en lampa?
Egentligen inget konstigt med detta, läser man om ensamarbete i arbetsmiljölagen så skall detta undvikas så lång möjligt och speciellt vid arbeten som medför risker.
"Att arbeta ensam kan också innebära andra risker, och det är viktigt att tänka efter vilka riskerna kan vara. Det kan röra sig om allt ifrån kontakt med el, bränder, explosioner, höga höjder, trånga utrymmen till risk för rån, våld eller hot. Eftersom riskerna ökar vid arbete på natten är det bra att försöka undvika det."
I min värld innebär ett byte av taklampa att man arbetar från en stege och riskerar att komma i kontakt med el, så egentligen ett väldigt bra exempel på ett jobb som skulle kunna innehava två personer. Denna del av arbetsmiljölagen ligger dock lite i "betraktarens öga" eller i alla fall den som utför arbetet och inte alls olagligt att göra ensam om man känner sig okej med det. Så extremt många utföranden kan innebära två personer det är hur långt man väljer att hårdra.
En annan sak som historien inte erhåller oss är om "vi" i detta fall inkluderar en lärling/praktikant eller om detta var ett arbete man "klämde in" för att vara snäll då beräknad tid uppskattades vara 20min så de bägge egentligen var på väg till ett större projekt.
 
N Nimxia skrev:
.... vi har regler och lagar att följa....
Inget konstig i detta.
Kunden ber dig installera en lampa och di upptäcker att du inte kan göra det du blir ombedd om. Återkommer till kunden att det kommer innebära x timmar extra plus material.
Kunden tackar ja eller nej.

Det är ett väldigt föredömligt sätt att agera.

Precis som om man inte lämnar bilen på däckbyte och får en faktura på att de även bytt glasrutan för den var repig...
 
K
N Nimxia skrev:
... t.ex att sätta upp en lampa som elektriker kan ta 2 timmar istället för förväntade 20 min.

Vi skulle byta lampa i ett rum och när det skulle göras så visade sig att lampan kunden köpt inte var dubbelisolerad och skulle jordas.
Ändå imponerande att det bara tog 2 timmar. En annan elektriker skulle säkert kunna lägga dagar på det där.. förvånad över att ni inte behövde köra iväg för att (fika) köpa mer material när ni insåg att taklampan hade fel kontakt
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
Så du är imponerad av att han bara lägger 1,5h extra på att göra installationen olaglig?
 
  • Gilla
halj och 4 till
  • Laddar…
Skön twist i denna tråd ändå. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.