Hej!

Jippi, fick byggnadslovet på mitt garage/förråd godkänt idag.
Men jag måste bygga det brandsäkert. Det kommer stå i tomtgränsen, så väggen in till grannen måste vara brandklassad, står det i papperna.

Nu undrar jag om det räcker med dubbelgips?

Jag kommer att regla upp garaget/förrådet med 145*45 reglar.

/Lars
 
Det beror på vilken klass som krävs, EI med en siffra efter...
 
Tja hur vet man vad som krävs?. Det står att "brandkass ska redovisas".
Och när dom ringde så sa dom att väggen in till grannen ska vara kraftigare i brandsäkerhets syfte.

Får väl ringa och snacka med dom igen.

/Lars
 
Hur långt är det till omgivande byggnader."
"Väggen skall vara kraftigare i brandsäkerhetssyfte"? Kraftigare än vad. Vad har du redovisat för utformning av väggarna? Skall du ha isolerat garage?

De krav jag tror du klarar dig med är nog Brandklass BR 3, Brandmotstånd EI 30
Dubbla gipsskivor klarar EI 30

Om jag förstår brandmotståndsteorier rätt.
Skulle rekommendera stenullsisolering mellan reglarna, en träskiva bakom en gipsskiva så har du något att skruva i:) samt en bra yta att måla på. Då klarar du EI 30.
Hänvisa till additionsmetoden så slipper du tänka på dubbla gipskivor allena.
Med additionsmetoden räknar man fram brandmotståndet genom att summera de enskilda elementen i en konstruktion.
 
Garaget är ett kallgarage.
väggen kommer att vara uppbyggd så här:

lockpanel
vindpapp
regelverk 45*145
isolering glasull
playwood skiva
dubbel gips

Till Grannens hus är det väl ca 10 meter, men deras inglasade uterum ligger vägg i vägg.

/Lars
 
I
Det är skillnad på brandhämmande och brandsäker.

Brandhämmande innebär att väggen kan stå emot inneifrån utvecklad brand ett visst antal minuter. Sen blir det brandspridning över till träreglar och träfasad och grannhus 'vägg i vägg' när gipsen karbonatiserats under hettan och trillar ihop som ett vitt pulver (så 'vitt' det nu kan bli med infärgning av smutsig rök). 2 lag gips hör till den typen av brandskydd.

Om det ska vara brandsäker konstruktion får man leta länge för att hitta någon som svarar mot det, för det finns ingen. Däremot obrännbar konstruktion. Närmast sten.

Om grannens uterum ligger 'vägg i vägg' med er gemensamma tomtgräns där ditt garage oxå ska ligga vägg i vägg med grannens inglasade uterum, ska du (eller ägaren för dig) ha givit ditt skriftliga tillstånd till denna placering och du själv oxå fått det av grannen. Grannen ska då oxå ha fått kravet på sig att bygga brandsäkert i tomtgräns.

Träfasad i tomtgräns är därför mindre lämplig. Det ska vara stenmaterial i väggen för att klara av att hindra brandspridning över till grannen. Och den väggen ska i så fall vara upp över tak, annars gör den ingen nytta för lågorna kan kasta sig över från tak till tak m.h.a. vinden.

Du får därför nog begära ett förtydligande vad de avser med skrivningen i bygglovet innan du sätter igång och sen får göra om det.
 
Tack för svaret. Jag får ta och ringa dom.

/Lars
 
Mikael_L
Du får gärna meddela oss hur det går i fortsättningen.
 
Hej!
Fick svaret nu ang. brandvägg mot grannen.

"När det gäller brandklassad vägg mot grannen:
Regelvägg isoleras med min.ull, 13 gips på båda sidor (utegips)."

Så då är det väl bara att börja bygga :)

/Lars
 
kongolasse skrev:
Hej!
Fick svaret nu ang. brandvägg mot grannen.

"När det gäller brandklassad vägg mot grannen:
Regelvägg isoleras med min.ull, 13 gips på båda sidor (utegips)."

Så då är det väl bara att börja bygga :)

/Lars
Aha!
Så då behövs inte dubbelgips?
Jag håller oxå på med garage, ihopbyggt med huset. Jag har inget i mina papper om brandsäkerhet mm. Behöver jag då tänka på dubbelgips, eller är det bara att strunta i? Jag kör också utegips. Men den är ju bara 9,5mm.
Funderar också på innertaket i garaget. Behöver det vara dubbelgips med? Jag har som sagt övervåning. Sedan har jag ju mitt bostadshus ihopbyggt med garaget. Behöver den väggen vara dubbelgips?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.