Hej!

Ja nu är vi på den här frågan om bärande vägg igen...

Vi ska renovera en brf-lägenhet och vill ta ner en vägg som av allt att döma är i betong. Lägenheten är bottenplan i ett ganska stort hus och med kanske åtta våningar. Byggt i slutet av 70-talet.

Vi räknar väl kallt med att behöva ta in en konstruktör, i bästa fall för att få intyg på att väggen inte är bärande och i andra hand för att rita för avlastningen. Jag undrar vad man bör tänka på? Hur vet man att en konstruktör är bra och säker? Gäller konstruktörens försäkring om grannens golv skulle börja svikta senare? Bör man välja en konstruktör som vill se väggarna och rummen på plats eller går det bra tt göra på distans? Har ni tips på konstruktör i Göteborgstrakten? Vilka tips har ni för att man ska lägga fram allting snyggt för föreningen så att de känner sig trygga och kan godkänna snabbt?

Jag ser också att det finns en del kunnigt folk i forumet som gärna får ta titt på ritningar och ge en liten förhands ifall väggen är bärande:

Den stora grejen här är att vi vill ta bort väggen mellan kök och sovrum. Den verkar (enligt mitt lekmanna-knackande) vara i betong. Båda väggarna bredvid i samma ledd (alltså de n mot grannlägenheten och den mot vardagsrummet) verkar också vara i betong. Den vägg vi vill riva (se markering i rött) fortsätter inte rakt genom våningsplanet och vad jag kan se så finns den heller inte på våningsplanen ovanför. Vad tror ni, är den bärande på något sätt?

Vi vill också ta bort den vägg som skiljer nuvarande sovrummet från hallen/korridoren men i det fallet ska vi väl inte behöva oroa oss för att något är bärande?

Lång fråga... Jättetacksam för all typ av input!

Mvh, Jon


Ritning av bottenplan i flervåningshus med markerad potentiellt bärande vägg i rött mellan kök och sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektritningar över flervåningshus med markerad vägg som ska eventuellt rivas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J JP500 skrev:
Den vägg vi vill riva (se markering i rött) fortsätter inte rakt genom våningsplanet och vad jag kan se så finns den heller inte på våningsplanen ovanför.
Det gör den väl? Se väggen mellan kök och sovrum i lägenheten ovanför.
Jag gissar att den är bärande, medan den andra väggen inte är det.
 
  • Gilla
JP500
  • Laddar…
Man behöver se en konstruktionsritning (plan + armeringsritning) för att säkert kunna avgöra vilka väggar som är möjliga att ta ner. Icke bärande mellan väggar är gjorda i lättbetong. Att knacka på väggarna är ingen pålitlig metod i detta fall. Husets byggnadssätt är bärande platsgjutna mellanväggar i armerad betong och betongbjälklag. Fasadväggarna är så kallade utfackningsväggar som inte är bärande. Dessutom finns det alltså ickebärande mellanväggar i lättbetong.
Bärande mellanväggar går inte att ta ner och avväxla. Det kan inte en ansvarsfull brf styrelse tillåta.
 
  • Gilla
JP500 och 1 till
  • Laddar…
1 16386 skrev:
Det gör den väl? Se väggen mellan kök och sovrum i lägenheten ovanför.
Jag gissar att den är bärande, medan den andra väggen inte är det.
Hej, och tack för ditt svar!

Ja det ser visserligen likadant ut på våningen ovanför som det gör på bottenplan, det har du rätt i. Det jag tänker på är dock att de väggarna har ett "avbrott" för korridorerna på alla planen samt att när de fortsätter efter korridoren så linjerar de inte helt. Men det kanske inte betyder något?

Framförallt tänker jag på att den vägg som går mellan sovrum och vardagsrum på bottenplan är en hel vägg som går rakt igenom hela byggnaden på de plan som går ovanför. Nu är jag helt okunnig på detta men då sa det mig att det kan betyda att den är mer bärande. Men kan också vara jag som vill vara lite hoppfull.

Som sagt, vi ska ju ta in expertis här. Är bara jag som har lite svårt att försöka luska i det tills vi fått det säkert kollat. :)
 
Eftersom det är bjälklag av armerad betong kan man inte dra några slutsatser av det faktum att vissa väggar inte fortsätter genom hela husets bredd. Av planritningen kan man ana att inte hela väggen mellan kök och angränsande utrymmen är bärande, men ritningen är oskarp och i sådana här sammanhang är det K-ritningen som gäller. Jag har för övrigt varit inne i detta hus så jag vet hur det ser ut.
 
  • Gilla
JP500
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Man behöver se en konstruktionsritning (plan + armeringsritning) för att säkert kunna avgöra vilka väggar som är möjliga att ta ner. Icke bärande mellan väggar är gjorda i lättbetong. Att knacka på väggarna är ingen pålitlig metod i detta fall. Husets byggnadssätt är bärande platsgjutna mellanväggar i armerad betong och betongbjälklag. Fasadväggarna är så kallade utfackningsväggar som inte är bärande. Dessutom finns det alltså ickebärande mellanväggar i lättbetong.
Bärande mellanväggar går inte att ta ner och avväxla. Det kan inte en ansvarsfull brf styrelse tillåta.
Tack för svar!

Men det är alltså möjligt att en vägg är i betong och ändå bara är att knacka ner utan att göra något åt det. Om man har riktig tur då. Men alltså också möjligt att det inte ens funkar att ta ner ens med rejäl konstruktion? Kan det vara extra svårt att fixa med bärande väggar just på ett bottenplan?

Det står ju angivet där vilket material väggarna är och hur de ska se ut på ritningen men svårt att läsa ut ordentligt va? Vi har vad jag vet samtliga ritningar från Stadsbyggnadskontoret men det är svårt för en sån här lekman att veta vilken det är som visar armering. :)

Påpekar även här att vi ska ta in expertis på det. Försöker bara skapa lite potentiell klarhet i saker innan vi nåt dit.
 
J justusandersson skrev:
Eftersom det är bjälklag av armerad betong kan man inte dra några slutsatser av det faktum att vissa väggar inte fortsätter genom hela husets bredd. Av planritningen kan man ana att inte hela väggen mellan kök och angränsande utrymmen är bärande, men ritningen är oskarp och i sådana här sammanhang är det K-ritningen som gäller. Jag har för övrigt varit inne i detta hus så jag vet hur det ser ut.

Ja jag är förvånad att det är så suddigt och svag kvalitet på det. För de ritningar som finns hos stadsbyggnads är väl samma som en konstruktör skulle använda eller finns det fler ställen att leta på när det verkligen ska användas?

Att hela väggen inte är bärande menar du då den som är mellan kök och sovrum alltså? Eller den som vätter mot nästa lägenhet?

Viket sammanträffande att du varit i huset!

Är det något särskilt jag ska se efter om jag vill hitta den ritning som säger något om vad som bär?
 
Du måste skilja på armerad betong och lättbetong. Det är två helt olika saker. Du kan inte ta ner någon vägg av armerad betong. Du behöver K-ritningar (K=konstruktion). De finns garanterat hos Stadsbyggnadskontoret, men det är inte säkert att de är digitaliserade. Jag föreslår ett besök i Traktören.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.