Får man fråga vad du betalade för materialet inklusive betongen?
Jag funderar på att göra arbetet själv, precis som du .
Är det mycket pengar att tjäna på det?


Min platta blir ungefär 140kvm.


mvh Simon
 
ca 72000:- ink. moms för grundsatsen (200mm isolering). Betongen, ~15m3, betalade jag 1750:- + moms per kubik pumpat och klart. Gjutarbetet tog jag ju hjälp med, kostade 80:-/m2 + moms. Kan inte säga hur mycket man tjänar på att göra arbete själv, men ska man ha någon där och fixa med det får man väl betala dryga 400:- i timmen....
 
...ingick golvvärme i grundsatsen också kanske jag ska tillägga.
 
Tack för dina uppgifter!!!
Hus stor platta har du?




mvh Simon
 
125m2. Mina kantelement var anpassade för ett tungt stenhus. Möjligtvis är standardelementen billigare, men det är nog inte så mycket
 
Ett litet sidospår: Om jag inte sett fel så tar man bort cellplasten på utsidan sockelelementet. Varför?
Man borde ju få ändå bättre isolering om den får sitta kvar. (Och man har ju redan betalt för den så det blir ju ingen fördyring)

Vad har jag missat?
 
Man tar bort den för att få en fin gjuten sockel så man slipper putsa. Den kan dock sitta kvar (som i mitt fall) om man föredrar det. Det ska tydligen inte påverka någonting negativt enligt Supergrund. Personligen tycker jag det känns bättre att ha den kvar med tanke på fukt osv.
 
Snailman
jv12 skrev:
Man tar bort den för att få en fin gjuten sockel så man slipper putsa. Den kan dock sitta kvar (som i mitt fall) om man föredrar det. Det ska tydligen inte påverka någonting negativt enligt Supergrund. Personligen tycker jag det känns bättre att ha den kvar med tanke på fukt osv.

Om man låter den sitta kvar, blir det inte lite problem med att få väggbeklädnaden att gå utanför grundelementet? (åtminstone med ett trähus)
 
Snailman skrev:
Om man låter den sitta kvar, blir det inte lite problem med att få väggbeklädnaden att gå utanför grundelementet? (åtminstone med ett trähus)
Det är väl ingen skillnad mot vanliga grundelement som normalt har 100 mm cellplast ytterst..?
 
Snailman
jon_h skrev:
Det är väl ingen skillnad mot vanliga grundelement som normalt har 100 mm cellplast ytterst..?

Vanliga L-element är ju fasade längst upp för att de ska kunna ta upp kraften och att man ska kunna bulta fast syllen ganska nära kanten, då jag antar att om man inte tar bort plasten på supergrundelementen så kommer syllen/väggregeln längre in, och att då om man bara har de normala typ gips, spikregel utanpå regeln, att panelen inte kommer tillräckligt långt ut?
 
Ah, just det, de är ju inte fasade. Tänkte inte på det.
 
Snailman
Jag börjar faktiskt fundera lite på supergrund, var och tittade på ett par grunder med supergrund idag, de verkade köra med 200mm isolering, men de hade inte armerat färdigt ännu

Är det någon som vet vad supergrunds element kostar i jämförelse med L element, eller säljer de bara i paket (verkar så) Jag gillar inte direkt att köpa i klump..

Edit: man kanske kan behålla den yttre cellplasten på balken, och putsa på den , om man lägger ett extra 45mm isolationslager utanpå reglarna, då bör man ju inte montera släppduken.
 
Är det ingen som har valt 300mm issolering istället för 200mm.
 
Annars borde det väl gå att limma tunna cementskivor, vad dessa nu heter, utanpå cellplasten så att det ser ut som puts.
 
H
Jag tänkte på en sak om man har fönsterpartier som går enda ner till platta som är ganska vanligt i dag så har man tex 35 leca isoblock så sitter ofta karmen monterad 5cm in på stenen för normal smyg sedan är karmens tjocklek ofta 10cm alltså totalt ca15cm från ytterkant platta och har jag då en kantbalk som är 30cm bred så får jag ju 15cm betong rakt in i huset innan frigolitens insida kommer som skall bryta kuldbryggan är det någon som tänkt på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.