E
Hej! Vi har lite funderingar på att söka oss ifrån Skånes storstadsregioner och någonstans där vi får lite mer plats för lite mindre pengar. Vi har kikat lite smått på Österlen och planen är att bygga nytt, men jag har lite funderingar som jag hoppas nån kan hjälpa mig med.

Senvåren och försommaren med grönska, vajande rapsfält och knoppande syrener är naturligtvis oändligt vacker, men hur är det i november när det är mörkt och regnar på tvären eller i januari när snön (i den mån den dyker upp) driver igen vägarna. Ni som bor på landsbygden på Österlen och kanske ni som hade planer på flytt dit, men av olika anledningar blev avskräckta, hur är er upplevelse av att bo där den vädermässigt mindre sköna delen av året? Har ni mycket problem med strömavbrott, framkomlighetsstrul pga snö (eller för den delen turistinvasionen sommartid). Vad är bra att ha i åtanke när man funderar på en flytt av detta slag?

Jag är uppvuxen på landet, dock inte i Skåne, så jag har en del koll, men tankar från lokalt boende vore till stor hjälp.


Hälsningar,
Erika
 
Har bott här hela mitt liv, så jag har inget att jämföra med förvisso... Men:

Trafiken: Trafikstörningar innebär att du har en traktor framför dig som kör i 40 km/h. I övrigt så är trafikläget bara kaos under konstrundan på påsken.
Vind: På Österlen är det vindstilla när det bara blåser 5-7 m/s
Regn: Det händer att det regnar, och då från sidan eller underifrån. Aldrig ovanifrån.
Snö: Vart 3-4 år brukar det komma rejält med snö på en gång, kanske 50-70 cm, men det ligger oftast bara kvar någon dag. Övriga år kanske 5 cm på hela vintern. Fördelen är att grannen alltid har en traktor och kan skotta åt dig, om du sköter dig och bjuder på en stänkare nån gång då och då under övriga året.
Strömavbrott: Ytterst sällan, och bor man på landet så innebär strömavbrott att man kokar kaffe på öppna spisen eller på grillen. Svårare är det inte.
Turister: Ja, de kommer på sommaren och de flesta är okej såklart. Ibland tar man traktorn och okynneskör framför dom ett tag för att visa var skåpet ska stå, men annars brukar de hålla sig till turistställena. Som på alla turistorter så har vi som bor här bättre och billigare ställen som vi kör till för att undvika eventuellt kaos.
Språket: Ja, Skåningar är trespråkiga och pratar både svenska, skånska och danska. I Simrishamn pratar man alla språken på samma gång. Längre västerut (mot Ystad till) blir det mer skånska och längre norrut (Kivik) blir det mer Svenska. Men lär du dig bara "ta de lynt" (ta det lugnt) och "hia di lid" (lugna dig) så kommer du att respekteras som skåning efter ca 75 år (förutsatt att du bjuder grannen på en stänkare då och då).

;-)
 
  • Haha
  • Gilla
yalazy och 10 till
  • Laddar…
Jag flyttade från den skånska storstaden för 15 år sedan. Inbillade mig att tågtrafiken till Malmö/Lund skulle lösa sig inom överskådlig framtid men där hade jag fel. Pendling måste fortfarande ske med bil.
Håller med Maveric77 i alla delar. Nu bor jag i en by så i de fåtal fall snö kommer grottar jag in mig hemma. Våren kommer senare än i storstaden - istället är hösten längre och mildare. Språket har jag inte lärt mig (det var mest akut då jag byggde huset) men är man bara vänlig och hälsar alla man möter fungerar det bra. Trots ursprunglig 08 trivs jag ypperligt på Österlen. I övrigt kan jag säga att solen ALLTID lyser längs kusten...
 
  • Gilla
Jiji och 3 till
  • Laddar…
E
Tack för insikt och goda skratt! :)

Jag är uppvuxen i norra Halland i ett minst lika stort blåshål som Skåne så den där ständiga ”brisen” är jag van vid. Har bott i Skåne i närmare 20 år och har jobbat i Danmark så jag förstår tillräckligt av både skånskan och danskan för att klara mig i vardagen. Utom danska siffror/tal, de är omöjliga! Traktor har jag aldrig kört, men åkt många gånger då somrarna spenderades med att plocka potatis och morötter och skulle strömmen ge sig nån längre stund har vi ett litet dieselaggregat för det nödvändigaste. Konstrundan (och stora folksamlingar i största allmänhet) skippar jag gärna och jag har sällan bråttom i trafiken.

Det verkar alltså finnas hopp! Om rätt tomt, till ett okej pris, uppenbarar sig och Lantmäteriet, kommunen, ev grannar å alla andra som ska säga sitt känner sig givmilda (och banken likaså) kanske Österlen får tre nya invånare vad det lider. :)
 
Ett litet tips: priserna 1 km inåt landet är definitivt överkomliga. Behöver man inte badrockspromenad till stranden bör man söka sig därifrån.
 
  • Gilla
Erika
  • Laddar…
E
Vi vill gärna ha havet på rimligt cykel-/bilavstånd, men har ingen önskan om krypavstånd till stranden, så vi håller vårt sökområde till några kilometer inåt landet. :)
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.