Jag håller med. Men ISO-kvalificerade snickare? Tjenare.
 
j0han skrev:
nä, leta upp ett seriöst företag gärna ISO-kvalificerade, som gör ett gediget o bra jobb som ni vill ha det. precis som när man köper bil.
Jag frågar dig, hur många entreprenörer använder sig av ISO-kvalificerade hantverkare?
De flesta anlitar själva billig arbetskraft från utlandet ;D

Samtidigt kan man säga att i utlandet hittar man hanverkare som gör ett otroligt bra jobb utan att veta vad ISO betyder.

Dom enda som jag vet med säkerhet är ISO-certifierad hela bunten är de elektriker ja har avtalat med ;D ;D

Snickarna, hoppas jag verkligen att vi får duktiga hantverkare men att de vet hur ISO stavas det är jag mycket tvecksam till ;)

 
hej,
jobbar själv som målare. vi är ISO kavalificerade enligt 9001 o 14001. vilket betyder att vi är kvalitets o miljö cetificerade. har jobbat på samma företag i 3 år nu o vi har aldrig fått en reklamation på något jobb som vi utfört under den tiden.
 
Det tvekar jag inte en sekund på.
Det jag undrar är hur mång småhus entreprenörer anlitar Er för att måla nybyggda hus?
 
hej.

tror det är ett storstadsfenomen med billig arbetskraft från utlandet, det är väldigt sällan vi stöter på sådan arbetskraft här hemma.
 
Tur för dig... eller kunderna ;)
 
Vill bara meddela att ISO certifiering är bara en garant att de dokumenterat sitt arbetssätt.

Dvs ISO ger inte med automatik en kvalitetsprodukt (med det menar jag bra produkt).

Dokumeterar du att du tillverkar flytvästar av cement kan du vara ISO cert. men produkten är kass.

 
ISO 9000
ISO 9000 (samlingsnamn för ISO 9001, 9002, 9003) är en internationell standard som innehåller krav på vad som skall finnas i ett kvalitetsledningssystem. ISO 9000 är inte ett kvalitetssystem och beskriver inte heller ett system utan kan ses som ett verktyg när man bygger sitt system. Själva systemet skall vi skapa själva.

Certifiering enligt ISO 9000 har sitt ursprung i den traditionella tillverkningsindustrin men används i dag inom de flesta branscher. Ca 3500 svenska företag är certifierade enligt ISO 9000-standard. Certifieringen innebär att en oberoende part, ett certifieringsföretag, gör en ingående granskning av att företagets aktiviteter stämmer med det som beskrivits i dokumentation, rutiner och instruktioner samt med kraven i ISO 9000. Certifieringen innebär inte att allt arbete i hela företaget skall beskrivas utan endast det som finns upptaget i kravstandarden. Om kvalitetsledningssystemet uppfyller kraven i standarden utfärdas ett certifikat som bevis.

När vi fått certifikatet återkommer revisorerna regelbundet, två gånger per år, för uppföljning av systemet. Vid dessa uppföljningsbesök granskas systemets funktion och effektivitet. Var tredje år skall certifikatet förnyas och då genomförs en ny certifieringsrevision.

____________________

Det betyder att det företaget som har gjort hela processbeskrivning kan vara kvalitetscertifierad.
Så Jonas_O det stämmer inte riktigt det du säger. ;)
 
Jag håller nog snarare med Jonas_O's beskrivning att själva produktens kvalitet inte är kopplat till ISO-certifieringen. Men man bör utgå från att företaget, som tillverkar cementflytvästar, har dokumenterat hur man hanterar produktreklamationer. Där borde produktkvalitén falla ;D
 
jonas_o har rätt, man tittar inte på kvaliteten på produkten eller ingående material utan bara hur dokumentationen ser ut och hur den efterlevs. Dvs när vi ska tillverka en produkt så gör vi så här 1,2,3. Det som sedan kontrolleras är att man inte gör 1,3,2 eller 1,2,2.5,3 där 2.5 är odukumenterad

Du nämner "kvalitetsledningssystemet" och det är inte produktionssystemet
 
Det stämmer, man behöver göra en KLS för att vara certifierad. ;D
 
Pris och kvalite brukar gå hand-i-hand.
Jämför Mercedes och Kia... Minst sagt stor skillnad.
Men båda märkena kar råka ut för måndagsexemplar.
Är man sedan ISO certifierat, så ska man (enligt teorierna) få bättre kvalitet på produkten.

Men det vete sjutton om det verkligen blir det! Hepp!

Nej, i den skumma skrå som kallas hantverkare, så är det enda som fungerar att kolla deras tidigare arbeten, ta referenser helt enkelt.

Hantverkare x i Stockholm som tar 450kr/timme gör inte automatiskt bättre arbete än hantverkare y, i Örsundsbro som tar 350kr/timme. Snarare tvärtom!

 
Att kolla på vad dom har gjort tidigare och be om referenser kan hjälpa lite men....

Kan berätta en liten historia:
Köpte ett hus som hade marmorgolv i badrum och hall.

Vi ringde till en elektriker som hade varit med och renoverat huset.

När han kommer till badrummet tittar han på golvet och säger: "Man skulle inte tro att det är samma kille som har gjort detta badrum". Jag frågade vad han menade.
Han berättade att han hade just kommit från ett annat hus där samma kille hade lagt klinkers och marmor på golvet. Resultatet berättade han, var en total katastrof!!

Det visar att alla vi är människor och kan göra fel nån gång  med eller utan certifieringar ;D ;D
 
Alla som vänner sig sugna att betala oss 100kr/tim extra för att skriva ISO 9000 på våra visitkort räcker upp en hand! ;)
 
Tossegubbe skrev:
Alla som vänner sig sugna att betala oss 100kr/tim extra för att skriva ISO 9000 på våra visitkort räcker upp en hand! ;)
Kollar man syftet med att arbeta med förbättringsarbeten (däri räknar jag företag som är ISO certifierade och har en förbättringsplan) så skulle kunden snarare betala mindre - eller åtminstone inte mer.
För det finns inga företag och företagare med sunt ekonomiskt sinne som investerar pengar för att nå en certifieringsgrad utan att räkna att den betalar sig.

De riktiga vinsterna för företagen är att iom att de kommer att ha en dokumenterad process/arbetsinstruktioner som man dessutom i regel sätter toleransnivåer (kan vara tid, kvalitet, mm mm) för så kommer företaget att arbeta på ett 'standard'-sätt.

Om man jobbar på ett standardsätt så kan du se på processens resultat (leverans i tid, kvalitetsavvikelser mm mm) hur processen presterar för det processen är avsedd att göra.
När du tittar på avvikelserna i exempelvis tid och kvalitet så kollar du detta mot de toleransnivåer/ramar som företaget anser är rimliga.
De som faller utanför ramarna (alldeles för sena leveranser, undermålig kvalitet - vilka är de som faktiskt kostar företaget i vite och extra obetalda åtgärder) är något som man vid ISO revisioner tar fasta på och hjälper företaget att göra åtgärder mot.

På så sätt så kommer man närmre och närmre ett "ultimat" arbetssätt som gynnar både företaget och kunden.

Men naturligtvis så kostar det en del i utbildningar och kostnader för externa revisorer, så därför tycker jag det är förståeligt att mindre firmor inte ISO certifierar sig.
Det finns inget som säger att detta mindre företag inte levererar med lika bra kvalitet än ett ISO certifierat. Men samtidigt finns det inte heller något som styrker att de gör det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.