Claes Sörmland
F FredOlo skrev:
Nu påstår min granne att jag inte får ha högre häck än 1,1 m nära tomtgräns. Vill vi ha en högre så föreslår han att vi planterar den 4,5 m från tomtgräns samt söker bygglov.
Vilket trams. Häckar finns inte med i PBL eller PBF och bygglov krävs inte. Det kan möjligen finnas ett undantag om kommunen på ett rätt udda sätt har utökat bygglovsplikten för detaljplaneområdet att även inkludera häckar. Men jag har aldrig sett ett exempel på det och är inte ens säker på om det finns lagrum för det.

Så du med stor sannolikhet kan placera häcken helt vid gränsen, men givet grannens avoga inställning se till att dess grenar och rötter inte kommer att växa över gränsen om 10-20 år.
 
  • Gilla
FredOlo
  • Laddar…
KristinaRT
F FredOlo skrev:
Nu påstår min granne att jag inte får ha högre häck än 1,1 m nära tomtgräns. Vill vi ha en högre så föreslår han att vi planterar den 4,5 m från tomtgräns samt söker bygglov.
Du kan plantera så nära du vill, men tänk på att du måste lämna plats så du kan klippa från din tomt. Grannen kanske inte ger tillstånd att klippa från dennes tomt och häckar behöver oftast klippas regelbundet.
 
  • Gilla
FredOlo
  • Laddar…
Häckoxbär som vi klippt jäms med tomtgräns.
Inte snyggt från hans sida nu, det lyser igenom lite för oss men inte så farligt.
Här ser man att häcken drar med sig snöret som sitter vid tomtgräns, så centrum på häcken längst bort sitter ganska precis på gränsen.
Här ser man också delar av granhäcken som faktiskt finns kvar men är slaktad nertill. Vi lyckades övertala honom att behålla några träd till hans hus är rivet, sen måste vi ordna med nertagning.
 
  • Beskuren häck längs en trådmarkering vid en trädgårdsgräns med röd skottkärra och hus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I anslutning till vägkorsningar finns det i allmänhet höjdbegränsningar. Men inte annars.
 
  • Gilla
FredOlo och 1 till
  • Laddar…
Den där ändrade detaljplanen, är den klar. Eller kan du överklaga den?
 
  • Gilla
FredOlo
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Den där ändrade detaljplanen, är den klar. Eller kan du överklaga den?
Hej. Den är inte ens ute på samråd än.
Har varit i kontakt med kommunen och framfört synpunkter på hur negativ påverkan det får för oss.
Tips på argumentation mottages tacksamt.

//F
 
K
F FredOlo skrev:
Hej. Den är inte ens ute på samråd än.
Har varit i kontakt med kommunen och framfört synpunkter på hur negativ påverkan det får för oss.
Tips på argumentation mottages tacksamt.

//F
Hur har detta gått?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.