Jag stod och målade på luckan på gaveln till garaget förra veckan och grannen stod och kommenterade att den vindskiva jag hade ovanför huvudet såg lite ledsen ut och borde målas också när jag ändå stod med färgburken där. Började känna lite på den och insåg att färgskrapan förmodligen skulle ha trasat sönder eländet.

Så började forska i hur man byter vindskiva o dylikt. Men gick upp igen och kollade på det utskjut som går en knapp halvmeter utanför fasaden. Där kändes träet lika torrt och slitet. Invändigt ser det fint ut. Vette katten om det är råspont som sticker ut enligt gällande normer när man bygger tak dock.

Nu är det plåttak, och vet ju inte hur det ser ut under plåten eller när det senast kan ha blivit bytt.

Ska man satsa på att bara byta vindskiva eller vänta tills takbyte blir mer aktuellt kanske? Är ju inget stort tak i sig men vill inte göra onödigt jobb nu om det kan vänta några år.

Träet kändes inte ruttet eller så vad jag kunde bedöma, mest väderpinat.

Ska ta bild när det blir ljust igen :)
 
B bradgard skrev:
Ska ta bild när det blir ljust igen :)
Det kom oväder, så jag gör som alla andra och skyller på vädret. Bild på "eländet"...
 
  • Skadad takkant på hus efter oväder med blå himmel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat takutsprång på hus med tegelfasad efter oväder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad takfot och hängränna mot blå himmel efter oväder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Släng på ett varv färg om du känner för det eller så gör du inget och byter när du byter taket. Det ser inte ut som att du direkt behöver skrapa så mycket tycker jag.

Gör det du vill och grannen kan få bestämma över sina egna vindskivor ;)
 
Redigerat:
Rickard. Rickard.ag skrev:
Släng på ett varv färg om du känner för det eller så gör du inget och byter när du byter taket. Det ser inte ut som att du direkt behöver skrapa så mycket tycker jag.

Gör det du vill och grannen kan få bestämma över sina egna vindskivor ;)
Haha, ja jag kan ju alltid be honom fixa dem. Jag vet iofs inte hur man avgör när ett plåttak behöver bytas. Det ser ju inte rostigt eller håligt ut. Takpannor brukar man väl kunna se när det börjar bli mycket mossa och kolijox på dem.

(Den sista bilden tog jag för att visa hur andra sidan såg ut).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.