Hej alla... Plötsligt dog min Triton fräs, bara stannade. Trodde först det var kolen men det var det då inte så plockade isär hela maskinen. Visade sig att även en plastdetalj inne i fräsen gått sönder, men tror inte det var orsaken att den stannade.
Isärtagen elektrisk Triton fräs som visar skadad plastdetalj och inre komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis isärmonterad Triton fräs och tillhörande delar på arbetsbänk, med synlig intern skada och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppdelad överfräs och reservdelar på ett arbetsbord med frästillbehör och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Beställde reservdelar jag trodde jag behövde från UK, vilket gick bra farm till den kom i Svenska tullen, fick meddelande av Postmord att dom försökt leverera varan men att jag inte var hemma, när jag ringer så visar det sig att det har dom inte alls utan brevet ligger i tullen och ska skickas tillbaka då den inte är fullständigt tulldeklarerad. Kontaktar säljaren i UK som uppgivet suckar och menar att han kan inte få iväg paketet UTAN att det är korrekt ifyllt. Han menar att detta dödar hans EU handel, Tyskland är värst enligt honom. Oavsett så sitter jag och behöver reservdelar men hittar inga andra som tillhandahåller reservdelar online eller jo det gör jag men ingen svarar på mail....
Sååååå, jag är sjukt trött på detta och har jobb som står och stampar. Går nu i funderingarna om man ska inhandla en Spindle istället med en CNC Z enhet vänd upp och ner... Ngn som provat?

CNC Z-axelenhet utan motor för bygg- och renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2.2kW ER20 luftspindelmotor och inverter VFD med 80mm aluminiumpressklämma, produkter från Huan Yang varumärket med tekniska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Microkatten
  • Laddar…
Är det inte enklare att bara köpa en ny handöverfräs? Har kört med Biltemas i x antal år å den har aldrig gått sönder
 
Det är ont om(vad jag vet) på överhandsfräsar på över 2kW, som kan höjdjusteras med en vev i ett bord och som ska kunna ta upp till ½" stål. Dels så får jag lite avsmak att det ska vara så jädra svårt att få tag på reservdelar på en annars hyffsat "ny" fräs
 
Vad ä det du ska fräsa för nåt? Om du vill ha nåt med hög effekt å som lätt kan justeras med vevar så kanske du ska kolla på en vertikalfräs?
 
Fräser allt möjligt, men har i nuläget ingen användning av en vertikalfräs. Har en stor uppsättning frässtål i olika storlekar.
 
Swedendro säljer Triton, kan Du prova om dom kan ta hem reservdelar också? DOm lär väl ha en genväg genon tullen..............
 
  • Gilla
Masses
  • Laddar…
Kan man inte få en behövlig vara genom tullen tar man den förbi tullen. Någon bekant i England borde ju kunna ta emot varan och förmedla den vidare under lämplig tulldeklaration.
Helt normalt österbottniskt sätt att bedriva gränshandel.
 
  • Haha
Masses
  • Laddar…
Ja jo, men nu ska paketet ligga 30 dagara hos tullen innan dom skickar tillbaka den. Postmord har skickat en bild på försändelsen som jag i sin tur skickat till avsändaren i England och han känner inte igen emballaget så det är en jeffla soppa allting. I slutändan så står jag och behöver ett fungerande fräsbord.
 
  • Ledsen
FredrikR
  • Laddar…
Jag återkommer ständigt till min förälskelse i Trend T11. Byggd som en rysk stridsvagn och har aldrig klagat på att det blivit för tufft för den. Kan höjas och sänkas i bottenplattan. Kommer med 1/2 tums hylsa eller 12 mm beroende på vilket land man köper fån. DeWalts delar passar då både Dewalt och Trend är kloner på en ELU.

Problemet är väl då att bäst pris och lagersaldo är naturligtvis i Engelska butiker.
https://www.axminstertools.com/eu/trend-t11ek-router-1-2-in-case-701792
 
  • Gilla
Masses
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Jag återkommer ständigt till min förälskelse i Trend T11. Byggd som en rysk stridsvagn och har aldrig klagat på att det blivit för tufft för den. Kan höjas och sänkas i bottenplattan. Kommer med 1/2 tums hylsa eller 12 mm beroende på vilket land man köper fån. DeWalts delar passar då både Dewalt och Trend är kloner på en ELU.

Problemet är väl då att bäst pris och lagersaldo är naturligtvis i Engelska butiker.
[länk]
Trend har jag sneglat lite på men dom flesta jag läst om som stått i valret mellan Triton och Trend har valt Triton. Kan man hissa upp stålet ovanför plattan och byta? Triton har ju den funktionen att vevar m,an upp den så låser den axeln och man bytar enkelt stål.
 
Bordsmonterad fräsmaskin med justerbart spindellås och reglage, fastbultad i en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Denna använder jag, jag tycker att den är bra å lätt att ha att göra med. Spindeln höjs och sänks genom att släppa en skruv på motorn, ställa in önskad höjd å sen dra åt. Spindellåsning finns med. Har bultat fast hela maskinen i en bänk så den inte välter om man kör nåt långt
Använder den till såna grejer som är för små för att köra i vertikalfräsen.
 
Masses Masses skrev:
Trend har jag sneglat lite på men dom flesta jag läst om som stått i valret mellan Triton och Trend har valt Triton. Kan man hissa upp stålet ovanför plattan och byta? Triton har ju den funktionen att vevar m,an upp den så låser den axeln och man bytar enkelt stål.
Nä, just det där med att byta stål kräver att få in handen under bordet och trycka in låsknappen. Tror inte det går att hissa upp axeln så högt heller att du kommer över bordet.
Jag kör med insatsringar i plattan som går att ta bort så jag kommer åt att skruva ändå, men just att låsa axeln kan vara pilligt.

Det är dock de enda svagheterna skulle jag påstå. Nu bor vi en bit ifrån varandra annars hade du kunnat låna min och testa då jag har så många andra projekt just nu. Det är ju en ganska dyr historia att köpa en T11 bara för att upptäcka att den inte är rätt för en.
 
  • Gilla
Masses
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Nä, just det där med att byta stål kräver att få in handen under bordet och trycka in låsknappen. Tror inte det går att hissa upp axeln så högt heller att du kommer över bordet.
Jag kör med insatsringar i plattan som går att ta bort så jag kommer åt att skruva ändå, men just att låsa axeln kan vara pilligt.

Det är dock de enda svagheterna skulle jag påstå. Nu bor vi en bit ifrån varandra annars hade du kunnat låna min och testa då jag har så många andra projekt just nu. Det är ju en ganska dyr historia att köpa en T11 bara för att upptäcka att den inte är rätt för en.
Jag har också en T11 som jag är nöjd med. Har man inte en för tjock skiva i bordet tror jag det går att låsa spindeln från ovansidan med en nyckel, men jag är inte helt säker på hur bra det skulle fungera då mitt bord är för tjockt för det. Jag använder istället en förlängare som ger samma möjlighet.
 
  • Gilla
Masses
  • Laddar…
Det kanske det gör. Jag kör med Axminsters förlängare ibland, och då fungerar det ju att låsa med nyckel. Jag tycker dock att den är lite för klumpig för att ha på plats hela tiden.
 
  • Gilla
pg.ahlang
  • Laddar…
Är det någon som har erfarenhet av att använda "Musclechuck" — överhuvudtaget men kanske främst i fräsbord. Verkar minst sagt intressant.

(Kan köpas via Swedendro som får minst sagt blandad kritik här på forumet. Kan inte helt stämma in i den negativa kören även om jag också har synpunkter. Skulle dock ändå beställa från dem igen.)

//Ronnie
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.