Hej. Jo tänkte att jag börjar att skriva en tråd här då jag önskar lite hjälp och vägledning.

Köpte ett hus i vintras. Själva huset är byggt 2019. Och på tomten finns även en gäststuga. Även den byggd 2019. Gäststugan är ett attefallshus som står på lecablock. Jag är tredje ägaren på huset på denna korta tiden. Det vill säga, de jag köpte huset av var inte de som byggde de. Men första ägaren var han som byggde det.

När själva huset såldes så gjordes en besiktning på uppdrag av säljaren. Dock inkluderas inte övriga byggnader så som, garage och gästhus.

Nyfiken som man är så fick jag iallefall för mig idag att kolla hur det ser ut i grunden på själva gästhuset. Där jag märker att det är väldigt fuktigt och en hel del mögel under själva huset.

Kan detta klassas som dett dolt fel? Eller kan det t.om klassas som byggfel? Ser detta ut att vara korrekt byggt. Ingen ventilation eller liknande på grunden. Eller det kanske det inte ska vara?

Jag hade tyvärr ingen tanke på att kolla på hur husgrunden såg ut i vintras när man var på visning eller flyttade in.

Tyvärr lite dåliga bilder men det är betydligt mer mögel ju längre in man kollar.
Öppnad inspektionslucka till attefallshusets grund avslöjar fuktiga lecablock och mögelpåväxt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på grunden under ett attefallshus med synlig fukt och mögel, placerat på lecablock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fukt och mögelpåväxt under gästhusets golv på en grund av lecablock, dålig ventilation kan ses.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fukt och mögel under ett attefallshus byggt på lecablock, inga ventilationsspår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fukt och mögel på undersidan av ett trägolv i en gäststuga med synliga lecablock och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av fukt och mögelangrepp under ett attefallshus som står på lecablock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Du kan stryka dolt fel direkt iaf... Du ser ju felet...

Byggfel? kan för lite om nybyggen för att kunna uttala mig....
 
  • Gilla
Smörblomman1994 och 3 till
  • Laddar…
Det är fuktigt där under ja,behövs ventilation och se över dräneringen runt byggnaden.

Dolt fel som sagt nej eftersom du fotat det ;)
 
  • Gilla
Smörblomman1994 och 2 till
  • Laddar…
Fast frågan är ju varför man gjort sådär överhuvudtaget? muren ligger ju så lågt så det finns ju knappt möjlighet för ventilation...
 
  • Gilla
Gustafsson0011
  • Laddar…
Det där måste väl vara en av de krypgrunder som mest föredömligt har gått att inspektera i forumets historia.
Så dolt fel är det absolut inte. Det är något ni hade (ovanligt lätt) sett om ni uppfyllt undersökningsplikten.

Vem var byggherre?
 
  • Gilla
Lande och 2 till
  • Laddar…
Tack för era svar. Misstänkte att de inte heller rörde sig om dolda fel men tänkte att jag ställer frågan.

Om jag fattat det rätt så är det den första ägaren som byggt.
 
Har en tillbyggd sektion i en fastighet som visar ungefär samma problem fast längre gånget. Anticimex kollade på det, rådet var att täcka bottenytan/gruset med byggplast för att minska luftfuktigheten plus att sätta dit ventiler för ökad ventilation. Rätt eller fel, vet ej. Möjligt att jag river hela rasket eftersom jag ändå vill bygga ut och modernisera den delen, så drastisk tycker jag dock inte TS ska vara... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.