Du gör generellt ingen vinst på att renovera hus från:

  • Antal röster
    234
(En väldigt generell fråga, så ok med generella svar).

Köpa äldre småhus,

När blir det inte värt att försöka renovera/ pimpa upp huset, utan att det kostar mer än vad du får tillbaka?

Förutsatt att huset säljs till marknadsvärde och inte vrakpris. Samt att det inte redan är renoverat.

(Vi har budget på ca 5 Mkr. Så det blir ingen villa med strandtomt nära Göteborg).

Mvh// Mikael
 
Allt har att göra om vart det ligger.
Renovera ett gammalt hus för 5M ger ev mer än att bygga ett för 5M på ett ställe där du enså inte kommer kunna sälja det för mer.
 
  • Gilla
  • Älska
Lintto1 och 6 till
  • Laddar…
Om det vore marknadspris för allt som är orenoverat och allt som är renoverat så borde det varken bli vinst eller förlust. Nu ser det inte ut så i verkligheten, Och det är ju verkligheten som är marknaden…

Jag misstänker många vill ha yta och bling. Sök alltså hus med bra stomme men som är fult som stryk, fixa ytan. Köp billigt, sälj dyrt. Många betalar för ”känslan”, då det är väl det som är marknadspriset då.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 8 till
  • Laddar…
Som sagt var så är läget det avgörande. Köper du ett hus för 250 000:- i Norrlands inland och renoverar det för en miljon så kommer du aldrig att få tillbaks pengarna.
 
  • Gilla
Moltaz1 och 7 till
  • Laddar…
Köper du ett hus för 4m och renoverar rätt saker för en miljon bör inte värdering på 5 miljoner vara orimligt.

Beror ju lite på om du verkligen köper till marknadsvärde, marknaden är het och pressar du upp dig för mycket i budgivning kanske det kan bli svårt att få ihop det. Såklart beroende på om pristrenden fortsätter eller ej. Samt läget som flera sagt ovan...
 
  • Gilla
Avatar86
  • Laddar…
Tycker frågan om "hur nytt kan ett hus vara för att fortfarande göra vinst på en renovering?" kan vara mer intressant

Exempelvis så känns det som att fina sekelskifteshus som renoveras kan ge en bättre värdeökning, än att renovera ett "nybyggt" fabrikshus från 2000. Eller det kanske bara är min smak att ett äldre hus ofta är finare än ett nyare?
 
  • Gilla
b8q och 7 till
  • Laddar…
Att köpa ett hus som är 10-15 år gammalt och renovera skulle jag själv tro inte lönar sig, kanske att pimpa men inte renovera då det inte är tekniskt förbrukat så det är mer fråga om smak än nödvändighet och alla vill ha sin egen smak/prägel.

Ett fint sekelskifteshus som renoveras på korrekt sätt tror jag ökar rejält i värde. Om man slaskar i plastfönster och laminatgolv från rusta så sänks värdet. Här gäller att renovera varsamt och det som tekniskt behövs och lika här, rena ytskikt ökar nog inte värdet, speciellt om man ersätter original med nyköpta foder, golv och dörrar.
 
  • Gilla
Andreas_jti och 9 till
  • Laddar…
Det håller jag inte med om. Det beror helt på vad man utgår ifrån. Om du i ett sekelskifteshus har trasiga plastmattor på golvet och ruttna 60 talsfönster så kommer även laminatgolv och pvcfönster att vara värdehöjande. Det finns laminatgolv och pvc fönster som ser vettiga ut.
 
  • Gilla
  • Arg
Carlk och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det håller jag inte med om. Det beror helt på vad man utgår ifrån. Om du i ett sekelskifteshus har trasiga plastmattor på golvet och ruttna 60 talsfönster så kommer även laminatgolv och pvcfönster att vara värdehöjande. Det finns laminatgolv och pvc fönster som ser vettiga ut.
Yes, men om man byter fungerande original fönster och dörrar som är friska men i behov av målning mot moderna så tror jag det sällan leder till värdehöjning.

Generellt tror jag att byta sånt som funkar och har en teknisk livslängd kvar inte ökar värdet, och i synnerhet om nåt med "kulturvärde" byts mot något utan.

Att tex byta originalfönster och dörrar i en sekelskifteskåk samt måla om taket utan att byta papp och kakla om badrummet utan att byta stammar tror jag till och med oftast sänker värdet. En potentiell köpare hade kanske velat ha kvar originaldörrarna och vill ändå lägga om underlagstak och byta rör.

I ett 80-talshus där det är brun plastmatta och bruna snap-on dörrar tror jag att laminat, tapet, färg och nya dörrar kan ses som en quick fix eller avancerad styling. Där det är väldigt sunkigt och slitet alternativt en stil som är helt utanför det mode vi har idag kanske det kan löna sig.

Jag har för mig hus som är upp till 15-20 år behåller värdet rätt bra. 30-40 år så är de som lägst värderade. Sen börjar de långsamt gå upp i värde. Kan nog bero på att de första åren behöver man inte göra ett skit och sen efter 20-30 år börjar allt "ta slut" samtidigt och vara väldigt ut mode. När huset sen renoveras görs det lite pö om pö, så det blir sällan ett nytt tillfälle när allt tar slut samtidigt. Plus att många idag har börjat uppskatta 60-talsstilen, men 70-talet är det fortfarande få som vill återuppleva modet på...
 
  • Gilla
Andreas_jti och 5 till
  • Laddar…
Det är ju också ganska stor skillnad tidsmässigt och ekonomiskt att renovera ett hus från 2000 talet jämnfört med 30talet.

inga riskkonstruktioner, de e redan bra ventilation och bra isolering. Man vet hur saker och ting är uppbyggt utan att råka på bekymmer. Och allting är inte mer än 20 år gammalt.

Sen hur mycket renovering behövs igentligen i ett hus från 2000 talet? Ytskikt samt kök & badrum. Mycket billigare än kanske ett skithus från 30 talet fyllt med mögel, riva ner till bjälklag och stomme för att isolera om, gräva ur hela grunden för att den är fuktig, dåligt inne klimat pga bristfällig/ingen ventilation, byta ALL el osv.

Svår fråga att besvara för ordet ”renovering” är så olika för alla. Somliga tycker måla på tapet rakt upp och ner och lägga in billigaste laminat golven är renovering...
 
  • Gilla
Skrutten18 och 3 till
  • Laddar…
L Lechuza skrev:
. Somliga tycker måla på tapet rakt upp och ner och lägga in billigaste laminat golven är renovering...
Jag kallar det för att deluxe-styla huset...

Jo, det är troligen mycket "enklare" att renovera ett hus från 80 och framåt. El och VVS blir i de flesta fall enklare om det ens behöver bytas alls.

De gamla som du säger "skithusen" är ofta väldigt rejält byggda och ofta med unik design och hantverk. Jag föredrar dem framför ett nytt, men det är ju en smaksak. Där jag bor är sekelskifteshusen dyrare än de byggda senare (30-50-60-80-tal) men helt nybyggda ligger väl ungefär som ett sekelskifte i bra skick, dock väldigt få sådana.

Även nyare hus har byggts med diverse olika riskkonstruktioner och byggfel och på senare år byggfusk. Så det är nog tyvärr ingen garanti att köpa nytt...

Sålänge stylingen är väldigt billig och inte försvårar något för köparen så lönar det sig nog att styla inför försäljning. När stylingen är av arten att köparen inte vill ha kvar den och den försvårar vidare renovering så tror jag den kan vara negativ.
 
  • Gilla
Andreas_jti och 4 till
  • Laddar…
S
A Avatar86 skrev:
(En väldigt generell fråga, så ok med generella svar).

Köpa äldre småhus,

När blir det inte värt att försöka renovera/ pimpa upp huset, utan att det kostar mer än vad du får tillbaka?

Förutsatt att huset säljs till marknadsvärde och inte vrakpris. Samt att det inte redan är renoverat.

(Vi har budget på ca 5 Mkr. Så det blir ingen villa med strandtomt nära Göteborg).

Mvh// Mikael
I storstan spelar det ingen roll. Där går du med vinst bara du klipper gräset. Ute på böggda är det väl generellt lite annorlunda. Men undantag finns även där.
 
  • Gilla
Skrutten18 och 3 till
  • Laddar…
Kul att tråden livade upp så :D

Tack för allt engagemang också, jag skriver ner era smarta perspektiv och lär mig ;) )
 
Jag tänker att det beror på många faktorer...t ex
Geografiskt läge, som många skrivit.
Prisnivå.
Tidigare skick.
Hur renoveringen görs.
Tilltänkt målgrupp.
 
D Daniel 109 skrev:
Det håller jag inte med om. Det beror helt på vad man utgår ifrån. Om du i ett sekelskifteshus har trasiga plastmattor på golvet och ruttna 60 talsfönster så kommer även laminatgolv och pvcfönster att vara värdehöjande. Det finns laminatgolv och pvc fönster som ser vettiga ut.
Om du i ett sekelskifteshus har trasiga plastmattor och ruttna 60-talsfönster, tror JAG att det är bättre att låta det vara om du ska sälja snart,
ELLER ta fram trägolven och byt till träfönster tillverkade enligt gamla foton.
Jag tror och hoppas att de flesta som köper sekelskifteshus gör det för att de uppskattar den stilen. De renoverar nog hellre själva än köper ett nyrenoverat hus med pvc-fönster.
 
  • Gilla
Andreas_jti och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.